//
کدخبر: ۱۱۳۳۶۳ //

کلاهبرداری با ادعای اقامت در خارج

رویای زندگی در خارج برای برخی از ایرانیان سبب شده است تا سودجویان برای کسب درآمدهای کلان این گونه افراد را با وعده های فریبنده به خارج از جمله مالزی بکشانند.

 کلاهبرداری با ادعای اقامت در خارج
به گزارش فرتاک نیوز،

 در حال حاضر رویای زندگی در مالزی، استرالیا و نیوزیلند در جنوب شرق آسیا با تبلیغات گسترده برخی شرکت های گمنام و ناشناخته در شبکه های ماهواره ای و مجازی در حالی زیاد شده است که بسیاری از این تبلیغات در عمل دامی برای سوء استفاده های مالی است.

بررسی های نشان می دهد این افراد و شرکت های قلابی و سودجو با خالی کردن جیب متقاضیان اقامت و بدون انجام تعهد خود آنان را با انبوهی از مشکلات مالی و حقوقی رها می کنند .

یکی از کارشناسان کنسولی سفارت ایران در مالزی در گفت و گو با ایرنا گفت: در شرایط کنونی متخلفان در مالزی شگردهای مختلفی برای فریب اتباع ایرانی با هدف سودآوری سرشار و رها کردن آنها در خارج از کشور با مشکلات متعدد حقوقی به کار می برند.

گزارش ها حاکی از آن است که برخی اتباع ایرانی به ویژه جوانان با هزینه چند ده میلیون تومانی سعی دارند مجوزهایی برای اقامت در کشورهایی مانند مالزی به دست آورند.

بقال پور مسئول بخش کنسولی سفارت ایران در مالزی دراین زمینه گفت: متاسفانه شرایط نامساعد اشتغال در کشور موجب شده است تا عده ای سودجو به فکر سوءاستفاده از آن افتاده و با شگردهای خاص با وعده زندگی مرفه و کار پردرآمد، متقاضیان ناآگاه را به مالزی کشانده و بعد از اخاذی، آنها را به حال خود رها کرده و سرانجام سرگشته و حیران به ایران برگشت داده شوند.

وی افزود: بعضا موسساتی که با نام کالج نیز در مالزی فعالیت می کنند با تبلیغات وسیع در شبکه های مجازی و ماهواره ای به دنبال جذب جوانان ایرانی با وعده مهاجرت و کاریابی به ویژه در استرالیا و نیوزیلند هستند. شگرد این شرکتها عمدتا این گونه است که با دریافت مبلغ نسبتا کمی به عنوان حق ثبت نام فرد را وارد یک چرخه می کنند، و این فرد در مراحل بعدی با وعده دست یافتن به بخشی از آرزوهای خود مجبور می شود با پرداخت مبلغی بیشتر قدم در در این چرخه بگذارد. حق ثبت نام، حق مشاوره، هزینه اقامت و اسکان، هزینه ویزا و دوره های آموزشی مراحلی هستند که شرکت از متقاضی پول دریافت می کند.

اما این شرکت ها در عمل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده و با ترفندهای خاص باعث بازگشت توام با ممنوع الورودی به مالزی و بازداشت و زندانی در نهایت دیپورت افراد از مالزی می شوند.

وی افزود: البته فعالیت این شرکت ها با توجه به شرایط روز کشور در حال رنگ عوض کردن است و با بهانه سرمایه گذاری مطمئن برای طلا و ملک و ارز در مالزی به دنبال گشودن کانالهای جدید کلاهبرداری هستند.

* شرکت در دوره های کار آموزی بی کیفیت

برخی اتباع ایرانی از عملکرد تعدادی از شرکت های ایرانی دراین زمینه شکایت کرده اند که به مراجع مسئول داخل کشور منعکس شده و در دست پیگیری بوده و از آنجا که تحت بررسی قضایی است طبعا متعاقب صدور احکام اسامی برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد. انچه مسلم است ایرانیان قبل از سفر باید با اطلاع کامل از مقررات کشور مقصد و مشورت با افراد مطلع و مطمئن مبادرت به این اقدام کنند زیرا متاسفانه اکثر شرکتها به تعهداتی که تبلیغات میکنند عمل نمیکنند.

در موارد متعددی نیز برخی از ایرانی های شرکت کننده در این دوره ها از کیفیت پایین کلاسهای آموزشی شکایت داشته و اعلام کرده اند این کلاسها فقط بهانه ای برای اخاذی بوده است و کمترین آموزش را از این دوره ها فرا گرفته اند.

نداشتن قرار داد به زبان مالایی( زبان مالزیایی) یا انگلیسی نیز از دیگر موارد مشکلات مبتلا به است.

این شرکت ها از ارائه قرارداد به زبان انگلیسی و مالایی به متقاضیان خودداری می کنند و علت اصلی این است که نمی خواهند در کشور مالزی قرارداد به دو زبان مزبور باشد زیرا اگر اختلافی با متقاضی پیدا کنند و کار به محاکم قضایی و پلیس مالزی بکشد قرارداد به زبان مالایی و انگلیسی مورد استناد مراجع حقوقی و قضایی قرار میگیرد نه زبان فارسی و طبعا امکان پیگیری قرار داد سریعتر و آسانتر فراهم خواهد بود.

بقال پور اضافه کرد ورود افراد به مالزی با ویزای توریستی یا 2 ماهه نیز مشکلات و موضوعاتی به دنبال دارد.

برخی اتباع ایرانی بدون اینکه از مقررات گذرنامه و ویزای مالزی اطلاعی داشته باشند فقط با وعده های پوچ این گونه شرکت ها اقدام به سفر به مالزی می کنند. در حالی که اگر قرار بود شرکت به عنوان میزبان و متصدی ویزا اقدام نماید متقاضی نباید با ویزای توریستی یا ویزای دو ماهه که خود راسا اقدام به دریافت نموده وارد مالزی شود.

این گونه شرکت ها عمدتا بعد از ورود فرد به مالزی به بهانه تحویل دادن گذرنامه به اداره مهاجرت، گذرنامه یعنی مهمترین مدرک هویتی فرد در خارج از کشور را به صورت غیر قانونی تا پایان مدت اعتبار ویزای متقاضی ضبط می کنند. در این مدت هیچ گونه اقدامی انجام نداده و فقط با وعده امروز و فردا فرد را امیدوار به اخذ ویزا نگه می دارند.

انقضای ویزا و اقامت غیر مجاز از دیگر مشکلات مبتلا به ایرانیان است که باز هم این گونه شرکت های واسطه که از بدو ورود متقاضی، گذرنامه را ضبط می کنند و فرد را در شرایط بحرانی قرار می دهد زیرا ممکن است هر لحظه از سوی پلیس بدلیل فقدان مدارک بازداشت شود.

درعین حال متاسفانه به افراد نیز القا می شود که به مراجع رسمی کشور مراجعه نکنند. از شگردهای این موسسات این است که پاشنه آشیلی برای افراد درست کنند و آنها مستمر در وضعیت گرفتاری و بلاتکلیفی بمانند و برای این منظور هیچ چیز بهتر از اقامت غیر مجاز و انقضای ویزا نیست.

دلالان در این صورت افراد را به طور کامل در کنترل خود می گیرند و به هر طریق که بخواهند او را هدایت می نمایند و اهداف خود برای اخاذی بیشتر را دنبال می کنند.

درج مهر ویزای جعلی هم از دیگر موضوعات شایع است که شرکتهای جعلی و دلال ها برای اینکه به کارآموزان خود نشان دهند برای آنها ویزای گرفته اند اقدام به درج مهر جعلی در گذرنامه ها می کنند و تاکنون تعداد قابل توجهی از هموطنان به دلیل ویزای جعلی در فرودگاه بازداشت و زندانی شده اند. البته برخی افراد نیز قبل از رفتن به فرودگاه به سفارت مراجعه کرده و مشکل خود را به طرق قانونی حل کرده اند.

وقتی برخی از کار آموزان از ماهیت شرکت اطلاع یافته و اقدام به اعتراض به عملکرد ان می نمایند با توجه به اینکه ویزای جعلی برایشان درج شده یا مدت ویزا منقضی شده، کارکنان شرکت جهت خلاصی از دردسر گزارش اقامت غیر مجاز انها را به پلیس داده و کارآموز را بازداشت و روانه زندان می کنند.

بررسی ها نشان می دهد عمده مالبختگان در چنین موسساتی در نهایت بعد از پرداخت دهها میلیون تومان به کشور بازمی گردند.

با توجه به اینکه مشکلات ذکر شده مانند گذرنامه جعلی ، ویزای جعلی ، اقامت غیر مجاز در نهادهای کشور مقصد ثبت می شود در این صورت متقاضی به صورت اتوماتیک وارد فهرست سیاه شده و متناسب به مقررات هر کشور ممنوع الورود می شود که در مورد کشور مالزی این مقررات شامل 5 سال ممنوع الورودی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۳۳۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان