//
کدخبر: ۱۱۲۷۸۸ //
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران خبر داد:

پایان انتصابات فامیلی در شهرداری تهران/ ممنوعیت عقد قرارداد با خویشاوندان در شهرداری

رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران جزییات طرح تعارض منافع در شهرداری تهران را تشریح کرد و گفت: در طرح تعارض منافع بیان شده که بستگان مدیران ارشد در شهرداری امکان ارتقاء در سطح مدیریت ارشد و نیز استخدام در دوره تصدی وی را ندارند.

پایان انتصابات فامیلی در شهرداری تهران/ ممنوعیت عقد قرارداد با خویشاوندان در شهرداری
به گزارش فرتاک نیوز،

رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران جزییات طرح تعارض منافع در شهرداری تهران را تشریح کرد و گفت: در طرح تعارض منافع بیان شده که بستگان مدیران ارشد در شهرداری امکان ارتقاء در سطح مدیریت ارشد و نیز استخدام در دوره تصدی وی را ندارند.

بهاره آروین در تشریح طرح تعارض منافع که یک فوریت آن چندی پیش در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید گفت: متاسفانه چندی است اخباری در خصوص انتصابات خویشاوندی در شهرداری تهران که در دوره‌های گذشته انجام شده، منتشر می شود که تصویب نهایی طرح تعارض منافع که بر عدم استخدام خویشاوندان مدیران ارشد در بدنه شهرداری تاکید دارد، می‌تواند به این موضوع پایان دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در دوره های قبل این گونه بوده است که بستگان و آشنایان مدیران ارشد در بخش های مختلف شهرداری مشغول به کار می شدند و این اقدام یکی از مصادیق تعارض منافع است؛ چرا که مدیران ارشد می‌توانند بر روی همکاران خود در دیگر بخش‌های شهرداری اعمال نفوذ کرده تا بستگانشان در آن بخش‌ها مشغول به کار شده و یا به سطح مدیران ارشد ارتقاء یابند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح مدیریت تعارض منافع در راستای ممنوعیت چنین اقداماتی است، گفت: اعمال نفوذ مدیران ارشد برای به کارگرفتن آشنایان و دوستانشان در شهرداری سبب از کار افتادن مکانیزم شایسته سالاری می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح تعارض منافع بیان شده که بستگان مدیران ارشد در شهرداری امکان ارتقاء در سطح مدیریت ارشد و نیز استخدام در دوره  تصدی وی را ندارند، گفت: البته تبصره استثنایی وجود دارد که اگر بستگان این مدیران ارشد از طریق آزمون فراگیر و رسمی وارد شهرداری شوند، استخدام ایشان بلامانع است. در غیر این صورت استخدام و ارتقاء بستگان به سطح مدیران ارشد ممنوع اعلام شده است.

آروین با بیان اینکه به زودی این طرح در صحن علنی شورای شهر مطرح می‌شود و ان‌شاءالله دیگر شاهد چنین انتصابات فامیلی در شهرداری نخواهیم بود در پاسخ به سوالی در مورد استخدام آشنایان مدیران در دوره گذشته گفت: معمولا در ادبیات حقوقی گفته می‌شود که قانون عطف به ما سبق نمی‌شود. البته امیدواریم اگر در دوره پیش از تصویب این طرح موارد غیر شایسته سالارانه‌ای رخ داده است، فشار افکار عمومی به اصلاح آن موارد کمک کند.

وی با بیان این که این طرح چند فصل دارد، گفت: در فصل اول، به تعریف مفاهیم پرداخته شده است و در بند دیگر نیز در مورد مجازات‌ها تعیین تکلیف شده و در 5 بند باقیمانده دیگر مصادیق تعارض منافع شناسایی و ممنوع اعلام شده است.

آروین با بیان این که یکی دیگر از مصادیق تعارض منافع، عقد قرارداد با شرکتی‌هایی است که بستگان مدیران ارشد شهرداری در آن‌ها سهامدار هستند، گفت: بر اساس این طرح عقد قرارداد میان شهرداری تهران و واحدهای تابعه با شرکت هایی که بیش از یک چهارم سهم آن در اختیار مدیران ارشد و یا بستگانشان است ممنوع اعلام شده است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از پروانه نظام مهندسی کارکنان شهر تهران در این طرح دیده شده است گفت: همچنین برای اولین بار در خصوص سفرهای خارجی مدیران ارشد شهرداری شفافیت انجام شده و تمام این سفرها به اطلاع مردم خواهد رسید تا اگر خدایی نکرده سفری غیر ضرور باشد و یا از محل های شبهه ناک انجام شده باشد ، قابلیت رصد تخلف وجود داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از این طرح استقبال خوبی شد افزود: یک فوریت طرح مذکور با 13 امضاء به صحن علنی آمد و با 17 امضاء از 19 نفر حاضر در جلسه یک فوریتش به تصویب رسید و امیدواریم در اولین جلسه بعد از تعطیلات شورای شهر بتوانیم این طرح را به تصویب برسانیم.

وی با بیان این که این طرح در راستای شفافیت مصوب خواهد شد گفت: شورای شهر پنجم الگو و پیشگام در این حوزه است و خوشبختانه در دولت نیز این گفتمان فراگیر شده و رئیس جمهور دستور دادند که بررسی لوایح تعارض منافع و شفافیت در اولویت قرار گیرد و از این بابت باعث خوشحالی است که شورای شهر پنجم پیشگام تصویب طرح مدیریت تعارض منافع بوده است.

آروین در پاسخ به سوالی درباره ضمانت اجرایی این طرح پس از تصویب تصریح کرد: در طرح پیش بینی شده که حسن اجرای مصوبه بر عهده سازمان بازرسی شهرداری تهران است و شدیدترین مجازات ها در قانون تخلفات اداری برای نقض مفاد این مصوبه پیش بینی شده است و امیدواریم با فعال شدن نظارت همگانی، حسن اجرای این مصوبه محقق شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۲۷۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان