//
کدخبر: ۱۱۱۴۳۰ //

استخدام ۳۰۰محیط‌بان تاپایان سال

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام این که ۳۰۰ محیط‌بان امسال استخدام خواهند شد افزود: دیه معوق محیط‌بانانی که از سال ۱۳۹۴ دچار مجروحیت شده‌اند پرداخت می‌شود.

استخدام ۳۰۰محیط‌بان تاپایان سال
به گزارش فرتاک نیوز،

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در نشستی خبری که صبح امروز در آستانه روز ملی محیط‌بان برگزار شد اعلام کرد: در نظر داریم امسال ۳۰۰ محیط بان در کشور استخدام کنیم.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی با تاکید بر تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط‌بانی افزود: محیط بانانی که در آزمون استخدامی موفق می شوند باید دوره های کاردانی تا کارشناسی را بگذرانند.  

وی ادامه داد: محیط بانان مانند نیروی انتظامی صاحب درجه می شوند که از محیط دار سوم شروع و به ارشد محیط داری می رسد که نقش مستقیمی در میزان حقوق و پست سازمانی دارد.  در نطر داریم امسال ٣٠٠ محیط بان را استخدام کنیم که آزمون آنها به صورت متمرکز از سوی سازمان سنجش برگزار می شود، در مرحله اول ٦٠٠ نفر پذیرفته می شوند و از میان آنها با برگزاری مصاحبه ٣٠٠ نفر انتخاب می شوند.  

محبت‌خانی درباره نحوه جذب محیط‌بانان از نقاط مختلف کشور نیز گفت: سهمیه استان‌های مختلف برای جذب محیط بان مشخص و به استان‌ها ابلاغ شده است. مسلما استان‌هایی که در تعداد نیروی انسانی ضعیف بودند سهم بیشتری در جذب محیط بان خواهند داشت. حدود یک ماه پیش این سهمیه‌ها به استان‌ها ابلاغ شده و امور اداری مربوط به این موضوع از طریق ادارات محیط زیست استان‌ها پیگیری می‌شود.

فرمانده یگان محیط زیست با اشاره به پیش رو بودن روز ملی محیط بان اعلام کرد: در روزهای اول و دوم مرداد ماه مراسم تقدیر از محیط بانان نمونه کشور در مشهد برگزار خواهد شد. در این مراسم که با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات لشگری و کشوری برپا می‌شود از ۶۶ محیط بان از سراسر کشور تقدیر به عمل می‌آید. در مراسم روز ملی محیط بان سه محیط بان نمونه ملی معرفی می‌شوند و نشان خدمت دریافت می‌کنند همچنین از یک خانواده شهید و یک خانواده جانباز محیط بان نیز تقدیر خواهد شد.

محبت‌خانی یادآور شد: دو روز پیش بخشنامه خوبی جهت حفظ ارزش محیط بان به کلیه استان‌ها ابلاغ شد تا از حضور محیط بانان در مراسم استقبال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات کشوری و لشگری خودداری شود. برخی مواقع محیط بان‌ها را چندین کیلومتر از محل خدمت خود دور و برای برگزاری تشریفات و سان هنگام حضور مقامات استفاده می‌کردند. از آنجا که این اقدام باعث خالی شدن محل خدمت محیط بانان می‌شد و این خلأ منجر به آن می‌شد که متخلفان به اهداف سودجویانه خود دست یابند همچنین از آنجا که حضور محیط بانان برای مراسم استقبال هزینه‌هایی برای محیط بان در برداشت، مقرر شد که از حضور محیط بانان در مراسم استقبال مقامات خودداری شود.

دیه محیط‌بانان پرداخت می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از سال ۹۴ تاکنون هیچ مبلغی برای جبران خسارت محیط بان‌هایی که در برخورد با متخلفان و هنگام به کارگیری سلاح باعث مجروحیت مجرمین شده بودند به سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت نشده بود. خوشبختانه به تازگی سه میلیارد تومان از طرف دولت به سازمان حفاظت محیط زیست واصل شده است تا بتوانیم دیه‌هایی را که از سال ۹۴ باید پرداخت می‌شد واریز کنیم.

محبت‌خانی با اعلام این که لایحه محیط بانان مراحل نهایی بررسی را در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس طی می‌کند ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر این لایحه برای بررسی به صحن علنی مجلس برسد.

وی تصریح کرد: به‌طور قطع با تصویب این لایحه گشایشی برای محیط بانان در حوزه قانون به‌کارگیری سلاح ایجاد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستورالعمل جدید ابلاغ شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بر اساس این دستورالعمل یگان‌های حفاظت و دستگاه‌ها باید بودجه مستقل داشته باشند و بر اساس این دستورالعمل سازمان برنامه و بودجه مکلف است برای کلیه یگان‌ها بودجه مستقل از دستگاه‌ها اختصاص دهد. متاسفانه یگان محیط زیست کشور تا کنون هیچ بودجه مستقلی نداشت و همین موضوع باعث آسیب به محیط بانان می‌شود و آن‌ها را در موضوعات مربوط به حقوق، بیمه و تجهیزات دچار مشکل می‌کند.

محبت‌خانی تصریح کرد:  سازمان برنامه و بودجه مکلف به تأمین این ردیف بودجه مستقل شده و می‌توان امیدوار بود با تأمین این ردیف بودجه مستقل بسیاری از مسائل معیشتی و مشکلات روزمره محیط‌بانان حل و فصل شود.

محیط‌بانان شهید، مشمول خدمات بنیاد شهید می‌شوند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه یادآور شد: تا کنون ۱۲۰ محیط بان در راه حفاظت از محیط زیست کشور جان خود را از دست داده و به مقام شهادت نائل شده‌اند. متاسفانه پرونده این شهدا در بنیاد شهید با مشکلاتی مواجه می‌شد اما بر اساس بخشنامه جدید ستاد کل نیروهای مسلح قرار شده با محیط‌بانان شهید مشابه کارکنان نیروهای مسلح رفتار شده و امور مربوط به پرونده شهدا با سرعت بیشتری پیگیری شود.

محبت‌خانی افزود: از ۱۲۰ شهیدی که از ابتدای انقلاب اسلامی در حوزه محیط بانی به شهادت رسیده‌اند تنها ۱۷ نفر آنها در بنیاد شهید پرونده دارند و خانواده آنها حقوق دریافت می‌کنند. مابقی خانواده‌هایی که سازمان محیط زیست سرپرست آنها را به عنوان شهید می‌داند مبالغی جزئی از سوی سازمان دریافت می‌کنند اما به‌طور قطع مبالغ کافی نیست که خوشبختانه دستورالعمل جدید کمک می‌کند که مشکل معیشتی این خانواده‌ها نیز حل و فصل شوند.

وی با اشاره به مشکلات قضایی محیط‌بانان در پرونده‌های درگیری با مجرمین شکار و صید نیز گفت: از این پس با محیط بانان مشابه نیروهای مسلح رفتار می‌شود و جرایم محیط بانان به جای رسیدگی در دادسرای عمومی در دادسرای نظامی بررسی خواهد شد. به همین منظور کلاس‌های آموزشی در استان‌ها برگزار می‌شود و از کلیه دادستان‌ها خواهش می‌کنم که در این جلسات شرکت کنند.

تجهیز محیط‌بانان به البسه و تجهیزات تازه

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست به وضعیت نامناسب البسه و تجهیزات پیشین محیط‌بانان نیز اشاره کرد و خبر داد: در سال گذشته سازمان برنامه و بودجه ۴۰ میلیارد تومان برای خرید جلیقه ضد گلوله، پوتین، زانوبند و ... به یگان محیط زیست اختصاص داده بود، که خوشبختانه ماه گذشته توانستیم ۷ هزار کفش و پوتین برای محیط بان‌ها خریداری کنیم همچنین تا ۴۵ روز آینده ۷ هزار دست لباس بین محیط بانان توزیع خواهد شد. افزون بر این ۵۵۰ دستگاه موتورسیکلت در نیمه اول سال جاری در مناطق مختلف تقسیم می‌شود.

محبت‌خانی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی در هر ۱۰۰۰ هکتار باید یک محیط بان حضور داشته باشد اما متاسفانه در کشور ما هر ۱۲ هزار هکتار توسط یک محیط بان پاسداری می‌شود. بر اساس چارت سازمانی هم باید ۸۵۰۰ محیط بان در کل کشور فعال باشند اما تاکنون تنها ۳۵۰۰ محیط بان در مناطق مختلف کشور مستقر هستند. به عبارت دیگر تنها ۳۷ درصد نیروی انسانی محیط بان در محیط زیست سراسر کشور وجود دارد اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند این میزان  را به ۶۵ درصد افزایش دهد.

وی در پایان از افزایش ۵۱ درصدی دستگیری‌ متخلفان نسبت به سه ماهه آخر سال ۹۶ خبر داد و گفت: در برخورد با نگهداری و خرید و فروش حیات‌وحش نیز ۱۱ درصد افزایش برخورد داشته‌ایم و همچنین در بحث کشف و توقیف سلاح‌های شکاری این یگان نائل به افزایش ۲۲ درصدی شده است.  کشف ادوات و وسایل صید و شکار نیز ۱۰ درصد در سه ماهه اول سال افزایش یافته و ۱۶ درصد افزایش دستگیری داشته‌ایم. تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده نیز ۴۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: پارس نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۱۴۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان