//
کدخبر: ۴۳۸۴۰۶ //
ربات

رباتی که می‌تواند دنیای آتش‌نشانان را متحول کند

این ربات نسوز ۹۰ هزار دلاری که می‌تواند تا دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند، قادر به نفوذ به ساختمان‌های در حال سوختن برای نجات مردم است.

رباتی که می‌تواند دنیای آتش‌نشانان را متحول کند
به گزارش فرتاک نیوز،

اطفای حریق همیشه خطرناک بوده است. این در حالی است که با تغییرات اقلیمی، آتش‌سوزی‌های جنگلی بیشتر شده است که به معنای انجام مأموریت‌های نجات خطرناک‌تر برای ماموران آتش‌نشانی است.

به همین دلیل است که چندین شرکت مختلف و تیم‌های مختلف از دانشمندان در حال کار برای توسعه ربات‌هایی هستند که بتوانند قبل از ورود آتش‌نشان‌های انسان، به بررسی شرایط ساختمان‌های در حال سوختن بشناسند.

آخرین نمونه از این ربات‌ها فایربات(FireBot) نام دارد که یک ربات کنترل از راه دور است که می‌تواند دمای بالای ۶۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. گفتنی است که یک آتش نشان که لباس محافظ پوشیده است، در آن دمای سوزان تنها می‌تواند حدود ۱۵ دقیقه در معرض این گرما مقاومت کند.

فایربات که می‌توان آن را به مدت چهار ساعت بکار برد، شبیه به چیزی است که مستقیماً از یک فیلم علمی-تخیلی بیرون آمده است. این ربات با بازوهای اره‌مانند خود که به حرکت ربات کمک می‌کنند، می‌تواند از موانع سر راه خود نظیر پله‌ها و آوارها عبور کند.

طبق گفته شرکت سازنده فایربات، این ربات از فناوری بی‌سیم MIMO استفاده می‌کند که می‌تواند داده‌ها را تا فاصله ۱.۵ کیلومتری به گیرنده منتقل کند. به این ترتیب، اپراتورها می‌توانند با استفاده از یک دسته بازی مخصوص و نمایشگر، مانور این ربات را داخل ساختمان‌های در حال سوختن هدایت و بررسی کنند.

این دستگاه دارای حسگرهای داخلی است که شامل تصویرگرهای اپتیکال و حرارتی با کیفیت HD و همچنین مکانیسم‌های مختلفی برای تشخیص گازهای خطرناک است. علاوه بر این، می‌تواند وجود گازهای کربن مونوکسید و سیانید هیدروژن را بررسی کند که دو نمونه از کشنده‌ترین دودها هستند که می‌توانند در آتش‌سوزی باعث آسیب یا مرگ انسان‌ها شوند.

همچنین نکته مهم این است که این ربات برخلاف ظاهر جعبه‌ای خود، سریع است. فایربات می‌تواند دو برابر سریع‌تر از آتش‌نشان‌های انسانی که از تجهیزات حفاظتی کامل استفاده می‌کنند و به وزن آنها می‌افزاید، حرکت کند.

انتظار می‌رود این ربات حداقل ۹۰ هزار دلار قیمت داشته باشد و در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به فروش برسد. ضمن این که آتش‌نشانی‌ها می‌توانند آن را اجاره کنند.

بر اساس مقاله‌ای که انجمن ملی حفاظت از آتش در اواخر سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، اگرچه این دستگاه ارزان نیست، اما می‌تواند به کاهش هزینه‌های سالانه مرتبط با آسیب‌های آتش نشان‌ها کمک کند، هزینه‌ای که تخمین زده می‌شود سالانه ۱۹۷ هزار و ۸۶۰ دلار برای آتش‌نشانی‌ها هزینه داشته باشد.

فایربات اولین وسیله‌ای نیست که از فناوری رباتیک برای ایمن‌تر کردن آتش‌نشانی استفاده می‌کند. دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا در حال توسعه چیزی هستند که به عنوان SAFFiR شناخته می‌شود و یک ربات انسان‌نمای آتش‌نشان خودمختار قابل استفاده در کشتی‌ها است. این ربات انسان‌نمای دوپا برای حرکت و مسیریابی در کشتی‌ها، تعامل با مردم و استفاده از تصویربرداری حرارتی برای شناسایی و کنترل شلنگ آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش‌های کوچک طراحی شده است.

در سال ۲۰۱۹ که این ربات معرفی شد، هنوز ضد آب و آتش نبود، اما اکنون نمونه‌های پیشرفته‌تر آن در مراحل آزمایش تحقیق و توسعه هستند.

همچنین یک ربات دیگر به نام اطلس وجود دارد که ساخته دارپا (آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا) است. اطلس یک ربات واکنشی در بلایاست که دارای لیزر فروسرخ و تشخیص نور چرخان و بینش LIDAR است که به آن امکان می‌دهد در میان دود متراکم مسیریابی و حرکت کند.

با این حال، هیچ رباتی به اندازه فایربات از نظر توانایی تحمل گرما در صحنه‌های آتش سوزی پیشرفته نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۴۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان