//
کدخبر: ۴۲۷۰۵۱ //

علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

در این مقاله از زومیت، قصد داریم دلایل بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی را بررسی کنیم.

علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی
به گزارش فرتاک نیوز،

نچرخیدن یا بد چرخیدن دیگ از مشکلات رایج ماشین‌های لباسشویی محسوب می‌شود که با کسب اطلاعات از آن، راحت‌تر می‌توان مشکل را شناسایی و برطرف کرد. در این مقاله، توضیحات بیشتری درباره‌ی کارکرد دیگ ماشین لباسشویی می‌دهیم.

فرسوده‌شدن ماشین لباسشویی یا قدیمی‌بودن آن، از دلایل مهمی است که به اختلال در چرخش دیگ دستگاه منجر می‌شود و گاهی اوقات، تعمیرنکردن آن به‌دلیل هزینه‌های هنگغت عقلانی‌تر خواهد بود. با بررسی قیمت ماشین‌ لباسشویی، می‌توانید به فکر خرید دستگاه جدید باشید.

لباسشویی

 

علت کند چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

قطعه‌ی بلبرینگ باعث می‌شود که چرخش دیگ ماشین لباسشویی روان‌تر و راحت‌تر انجام شود و اگر این قطعه براثر کارکرد زیاد ساییده یا پوسیده شده باشد، دیگ نمی‌چرخد یا به‌کندی عمل می‌کند. افزون‌براین، داغ‌شدن بیش‌از‌حد بلبرینگ یکی از علت‌های کند چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی است.

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن دیگ لباسشویی می‌تواند از خرابی قطعات داخلی دستگاه نشئت بگیرد:

  • قفل درِ لباسشویی
  • سیستم قفل درِ ماشین لباسشویی
  • چفت درِ ماشین لباسشویی
  • برد کنترلی موتور ماشین لباسشویی
  • کلاچ ماشین لباسشویی
  • کیت باند کلاچ ماشین لباسشویی
  • شل‌شدن دیگ ماشین لباسشویی
  • پر و سنگین‌کردن دیگ ماشین لباسشویی
  • جمع‌شدن البسه در یک سمت ماشین لباسشویی
  • پارگی یا آسیب‌دیدگی تسمه
  • آسیب‌دیدگی بلبرینگ
  • مشکل کوپلینگ موتور لباسشویی
  • خرابی موتور ماشین لباسشویی

در‌ادامه، تمام دلایل ذکرشده را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

لباسشویی

 

سیستم قفل در ماشین لباسشویی

یکی از دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی معیوب‌شدن سیستم قفل در دستگاه است که درصورت نیاز، باید تعمیر یا تعویض شود. سیستم یادشده شامل تمام اجزای اطراف قفل است و عملکرد آن نقش بسزایی در قفل‌شدن درِ دستگاه ایفا می‌کند. وجود هرگونه ایراد در این سیستم منجربه نچرخیدن دیگ لباسشویی می‌شود.

چفت در ماشین لباسشویی

گاهی اوقات، علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی ناشی از خرابی چفت در مکانیکی یا الکترونیکی است که باید عیب‌یابی و نهایتاً تعمیر شود. کاربرد چفت و قفل دستگاه تا حدودی یکسان است و تا وقتی چفت در به‌درستی بسته نشود، دیگ دستگاه شروع به چرخیدن نخواهد کرد.

برد کنترلی موتور ماشین لباسشویی

برد کنترلی وظیفه‌ی تأمین نیروی موتور را برعهده دارد و در‌صورتی‌که دچار نقص و ایراد فنی شود، دیگ ماشین لباسشویی نمی‌چرخد. برای عیب‌یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی، بهتر است از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید.

خرابی کلاچ ماشین لباسشویی

کلاچ ماشین لباسشویی وظیفه‌ی اتصال موتور انتقال نیرو به گردونه چرخش را دارد. اگر کلاچ دستگاه آسیب دیده باشد، در عملکرد دستگاه مشکل به‌وجود می‌آید و دیگ در حالت عادی نمی‌چرخد.

کیت باند کلاچ ماشین لباسشویی

معیوب‌بودن کیت باند کلاچ هم می‌تواند یکی از عوامل نچرخیدن دیگ دستگاه باشد. این کیت از قسمت‌های مهم کلاچ است و باعث سرعت‌بخشیدن به گردونه‌ی چرخش می‌شود. وجود هرگونه مشکل در این کیت به اختلال در چرخش استاندارد دیگ منجر خواهد شد.

لباسشویی

 

شل‌شدن دیگ ماشین لباسشویی

در‌صورتی‌که پیچ و مهره‌های دیگ شل شده باشند، روند چرخش به‌طور‌کلی دچار ایراد می‌شود. برای بررسی و عیب‌یابی این بخش، حتماً با تعمیرکاران مجاز تماس بگیرید تا در‌صورت تشخیص آسیب‌دیدگی، آن‌ها را رفع کنند.

پر و سنگین کردن دیگ ماشین لباسشویی

پرکردن بیش‌از‌حد لباس داخل ماشین لباسشویی باعث می‌شود به قطعاتی مانند درام، واشرها، بلبرینگ، موتور فشار وارد شود و دیگ لباسشویی بد کار کند.

نکته: ماشین‌‌های لباسشویی در ظرفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و باید طبق ظرفیت حجم آن‌ها، لباس‌های خود را داخل دستگاه قرار دهید.

جمع‌شدن لباس‌ها در یک سمت ماشین لباسشویی

جمع‌شدن لباس‌ها در سمتی از ماشین لباسشویی نیز می‌تواند سبب کند چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شود. برای مثال، هنگامی‌که داخل لباسشویی یک پتو قرار می‌دهیم، فشار زیادی به دیگ وارد می‌شود. بعد از عملیات آب‌گیری دستگاه ممکن است پتو در یک سمت دیگ سنگینی ایجاد و چرخش آن را کاملاً دچار احتلال کند. اگر چنین اتفافی افتاد، حتماً لباسشویی را خاموش کنید و پتو را مجدداً باز کنید و درون دستگاه قرار‌دهید.

پارگی یا آسیب‌دیدگی تسمه

در ماشین لباسشویی تعدادی تسمه وجود دارد که وظیفه‌ی چرخاندن درام را بر‌عهده دارند. از عوامل مهم بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌توان‌ به پاره‌شدن و خراب‌شدن و شل‌شدن تسمه‌ها اشاره کرد.

لباسشویی

 

آسیب‌دیدگی بلبرینگ

همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره کردیم، در‌صورتی‌که قطعه‌ی بلبرینگ دچار فرسودگی، ساییدگی، پوسیدگی یا بیش‌از‌حد نرمال داغ شده باشد، دیگ به‌خوبی نمی‌چرخد. خرابی بلبرینگ علاوه‌بر اینکه یکی از دلایل بد چرخیدن دیگ ماشین لبسشویی است، به ایجاد سروصدا در دستگاه نیز منجر شود. در‌صورت شنیدن صداهای عجیب‌و‌غریب و بلند از ماشین لباسشویی، حتماً قطعه‌ی بلبرینگ را بررسی کنید.

خرابی رتور و استاتور ماشین لباسشویی

رتور و استاتور دو بخش‌ها اصلی هر موتور الکتریکی هستند. برای به‌حرکت در‌آمدن موتور باید رتور و استاتور باهم درگیر شوند تا میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی تشکیل شود. اگر هرکدام از این دو بخش به‌ مشکلی بر‌بخورند، باعث بد چرخیدن و نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خواهند شد.

مشکل کوپلینگ موتور لباسشویی

اگر از ماشین لباسشویی بیش‌از‌حد استاندارد کار بکشید، کوپلینگ از کار می‌افتد و به‌دلیل منتقل‌نشدن نیرو ممکن است دیگ دستگاه کار نکند.

خرابی موتور ماشین لباسشویی

در‌صورتی‌که هیچ‌کدام از دلایل ذکرشده عامل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی‌تان نبود، ممکن است موتور دستگاه خراب یا سوخته باشد. اختلال در عملکرد موتور یا قطعات درونی آن از دلایل اصلی نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی هستند. اگر ساییده‌شدن چرخ‌دنده‌های متصل به موتور انرژی لازم برای چرخش درام را دریافت نکنند، دیگ به‌هیچ‌‌عنوان نمی‌چرخد.

لباسشویی

 

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت، دلایلی را بررسی کردیم که باعث بد چرخیدن یا کند چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌شوند. به‌دلیل تخصصی‌بودن نکات ذکرشده، سعی کنید از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید. همچنین اگر تخصص لازم را ندارید هرگز خودتان دست به‌کار نشوید؛ زیرا ممکن است به‌دلیل عدم آگاهی قطعات دیگری هم خراب شوند وهزینه‌های تعمیر چند برابر شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۷۰۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان