//
کدخبر: ۴۰۰۶۵۶ //
مریخ

کتاب در مریخ؟|کشف کتاب سنگی عجیب در مریخ +عکس

مقامات ناسا می‌گویند شکل عجیب سنگ‌های مریخ مانند این نمونه معمولا به دلیل چکیدن آب در این منطقه در میلیارد‌ها سال پیش است؛ یعنی زمانی که سیاره سرخ بسیار مرطوب‌تر بود.

کتاب در مریخ؟|کشف کتاب سنگی عجیب در مریخ +عکس
به گزارش فرتاک نیوز،

مریخ‌نورد «کنجکاوی» هنگام کاوش روی سطح مریخ، یک سنگ را کشف کرده که به یک کتاب شباهت دارد.

در مریخ نمی‌توان یک سنگ به شکل کتاب را از روی جلد آن قضاوت کرد. مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity) ناسا در ۱۵ آوریل از روی چنین سنگی عبور کرد که مصادف با سه هزار و هشتصدمین روز مریخی از ماموریت طولانی‌مدت آن بود.

زمین‌شناسان نیز مانند کتاب‌دار‌ها باید سرنخ‌های پیرامون خود را با دقت بررسی کنند. مقامات ناسا می‌گویند شکل عجیب سنگ‌های مریخ مانند این نمونه معمولا به دلیل چکیدن آب در این منطقه در میلیارد‌ها سال پیش است؛ یعنی زمانی که سیاره سرخ بسیار مرطوب‌تر بود.

اکنون، این سیاره بسیار خشک‌تر شده و میزان وزش باد در آن افزایش یافته است. مقامات «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا که مأموریت کنجکاوی را مدیریت می‌کنند، روز ۱۱ مه در مورد این یافته جدید گفتند: پس از گذشت چندین سال از پرت شدن شن و ماسه توسط باد، سنگ نرم تغییر شکل داده است و فقط مواد سفت‌تر باقی مانده‌اند.

گزارش آزمایشگاه پیش‌رانش جت نشان می‌دهد مریخ‌نورد کنجکاوی از اوت ۲۰۱۲ در حال کاوش در «دهانه گیل» (Gale Crater) مریخ بوده و نتایج کلیدی را در مقالات علمی پیرامون کشف آب مایع پایدار در مریخ باستان، شواهد بالقوه حیات باستانی در مواد آلی و بررسی تشعشعات روی سطح مریخ به همراه داشته است.

ماموریت جانشین، مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) است که در «دهانه جیزرو» (Jezero Crater) کار می‌کند و لوله‌های حاوی نمونه‌ها را برای آوردن به زمین در آینده ذخیره می‌کند. انتظار می‌رود که تلاش برای آوردن نمونه‌ها به زمین، در اواخر دهه ۲۰۲۰ با پرتاب مجموعه‌ای از فضاپیما‌های ارتباطی و چند بالگرد کوچک افزایش یابد.

کتاب سنگی عجیب در مریخ کشف شد+عکس

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۰۶۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان