//
کدخبر: ۳۸۰۱۱۰ //

داکت اسپلیت چیست و نحوه انتخاب چگونه است؟

همه ما کولرهای گازی را در ساختمان‌ها و ادارات مختلف به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش به صورت نصب بر روی دیوار، ایستاده و کاستی دیده‌ایم. در برخی ساختمان‌ها به دلایل مختلف امکان نصب بر روی دیوار وجود نداشته یا نمی‌توان محل مناسبی برای قرارگیری نوع ایستاده این کولرها درنظر گرفت. علاوه بر این کولرهای گازی می‌توانند تنها اتاق یا سالنی که در آن نصب شده‌اند را خنک کنند، لذا برای بهبود این مشکلات فعالان در حوزه تهویه مطبوع نوعی از کولر گازی را تحت عنوان داکت اسپلیت معرفی نمودند.

داکت اسپلیت چیست و نحوه انتخاب چگونه است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از هایپر صنعت فامکو ، برای اطلاع از این موارد و خرید محصول متناسب با نیاز خود می‌توانید این مطلب را که با کمک کارشناسان مجرب هایپر صنعت فامکو به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین مراکز ارائه تجهیزات تهویه مطبوع نوشته شده است را مطالعه نمایید.

داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می‌کند؟

داکت اسپلیت‌ها، کولرهای گازی دو تکه‌ای هستند که از طریق کانال، هوای ساختمان را تهویه کرده و باعث ایجاد دمای آسایش در تابستان و زمستان می‌شوند. داکت اسپلیت‌ها دو تکه بوده و شامل دو بخش یونیت داخلی و خارجی می‌شوند. یونیت داخلی آنها وظیفه توزیع هوا در داخل اتاق را داشته و یونیت خارجی نیز به کمک یک سیکل و با استفاده از کمپرسور، وظیفه تولید هوا مورد نیاز را دارد. داکت اسپلیت‌ها به دلیل استفاده از کانال می‌توانند برای انتقال هوا به چندین قسمت مختلف یک محیط، مورد استفاده قرار بگیرند. همین امر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های نصب و جلوگیری از اتلاف انرژی خواهد شد.

داکت اسپلیت‌ها به دلیل عدم نیاز به موتورخانه بزرگ و یونیت‌های خارجی حجیم، به بهینه‌سازی محیط اطراف کمک می‌کنند. معمولا به افرادی که در طراحی نقشه ساختمان خود، اجرای روف گاردن را نیز در نظر گرفته‌اند، نصب داکت اسپلیت پیشنهاد می‌شود. زیرا حذف یونیت‌های خارجی بزرگ در سقف خانه، می‌تواند باعث بزرگ شدن فضای داخلی گردد.

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها با توجه به عملکرد و تکنولوژی ساخت، به دو نوع داکت اسپلیت اینورتر و داکت اسپلیت معمولی تقسیم می‌شوند.

  • داکت اسپلیت اینورتر

داکت اسپلیت‌های اینورتر دارای بردهای هوشمندی هستند که در صورت رسیدن دمای محیط به دمای تعیین شده توسط کاربر، با کاهش قدرت کمپرسور از خاموش شدن آن جلوگیری می‌کنند. این امر در مقایسه با نوع دائم کار، باعث کاهش مصرف برق شده و در بهبود هزینه‌های ساختمان و همچنین قطعات مصرفی کمک شایانی می‌کند. برای ایجاد سیکل اینورتر نیاز به استفاده از چهار قطعه مهم می‌باشد که این قطعات شامل فن‌های یونیت داخلی و خارجی، کمپرسور مجهز به الکتروموتور، اینورتر و بردهای الکترونیکی می‌شوند.

  • داکت اسپلیت دائم کار یا دور ثابت

داکت اسپلیت‌های دائم کار مقرون به صرفه هستند اما به دلیل نداشتن اینورتر، در تمام مدت فعالیت خود، با دور موتور حداکثری (ثابت) کار می‌کنند. همین امر موجب کاهش طول عمر داکت اسپلیت شده و راندمان کاری آن را نسبت به داکت اسپلیت اینورتردار کاهش می‌دهد.

ظرفیت داکت اسپلیت ها

داکت اسپلیت یا اسپیلت کانالی عموما در ظرفیت ۱۸۰۰۰، ۲۴۰۰۰، ۳۰۰۰۰، ۳۶۰۰۰، ۴۸۰۰۰ و ۵۴۰۰۰ BTU ارائه شده و با توجه به عوامل مختلفی انتخاب می‌شوند که به بهترین نحو دمای آسایش ساکنین ساختمان را تأمین کنند. انتخاب ظرفیت درست می‌تواند به راندمان کاری دستگاه و همچنین صرفه‌جویی در هزینه برق کمک کند. برای خرید این محصول باید ظرفیت داکت اسپلیت با ظرفیت محل موردنظر برای نصب تناسب داشته باشد. از جمله عوامل مهمی که در تعیین ظرفیت داکت اسپلیت‌ها می‌توان به آنها توجه داشت، عبارتند از:

  • تعیین ضریب شهر
  • متراژ واحد
  • جهت قرارگیری واحد
  • کاربری واحد از جمله مسکونی، تجاری و اداری
  • تعداد افراد ساکن در واحد و دستگاه‌های تولیدکننده گرما
  • طبقه واحد مدنظر برای نصب
  • نوع ساخت
  • تعداد و ابعاد پنجره‌ها

مزایای داکت اسپلیت

طراحی داکت اسپلیت‌ها طوری است که می‌توانند انرژی تولیدشده را به بهترین نحو ممکن منتقل نمایند. از جمله مزیت‌های دیگر این دستگاه عبارتند از:

  • استفاده در سقف کاذب و عدم اشغال فضا
  • حذف موتورخانه و اضافه شدن متراژ مفید به ساختمان
  • امکان اضافه کردن کویل آب گرم برای گرمایش
  • تأمین گرمایش و سرمایش همزمان چندین فضا با یک دستگاه
  • کاهش طول لوله‌کشی و عدم نیاز به تجهیزاتی مانند پمپ، مبدل، برج خنک‌کن و غیره
  • نصب و راه‌اندازی آسان‌تر نسبت به سایر سیستم‌ها
  • استفاده از ترموستات و توانایی راه‌اندازی ترموستات هوشمند
  • تصفیه هوا به وسیله فیلترهای تعبیه شده
  • امکان تزریق هوای تازه از بیرون محیط

کاربرد داکت اسپلیت

از داکت اسپلیت‌ها می‌توان در مکان‌های مسکونی، اداری و تجاری در متراژهای مختلف استفاده کرد که با توجه به محیط، قابلیت انتقال هوا به فضای بزرگتر را دارد.

قیمت داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها از با برندهای مختلفی عرضه می‌شوند. معروف ترین آنها LG، گرین، مدیا، گری و غیره می‌باشد که قیمت هر یک از مدل‌های این برندها با توجه به ظرفیت و نوع داکت اسپلیت می‌تواند متغیر باشد. در صورتی که اطلاعات کافی درباره خرید داکت اسپلیت مناسب برای محیط مدنظر خود ندارید می‌توانید با کارشناسان هایپرصنعت فامکو تماس گرفته و اطلاعات مورد نیازتان مانند قیمت داکت اسپپلیت را دریافت نمایید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۰۱۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان