//
کدخبر: ۲۴۳۸۳۰ //

سالانه بیش از ۵۰ هزار مقاله علمی در کشور نگارش می شود

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به منحنی رشد تولیدات علمی ایران، گفت: هم‌اکنون سالانه بیش از ۵۰ هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می‌شود.

سالانه بیش از ۵۰ هزار مقاله علمی در کشور نگارش می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ابراهیم سوزنچی در جلسه شورای مدیران و معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: از بیانات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» چهار عامل شامل استبداد، استعمار، عناصر وابسته و اقتصاد نفتی به عنوان چهار عامل عقب ماندگی کشور دسته‌بندی شده‌اند.

وی با بیان این‌که خوشبختانه انقلاب اسلامی در مورد هر چهار عامل فوق توانسته تاثیرگذار و اصلاحگر باشد، ادامه داد: انقلاب اسلامی استعمار را به طور کامل از کشور اخراج کرد، استبداد سیاسی را از بین برد و عناصر وابسته تا حدود زیادی تاثیرگذاری خود را از دست داده‌اند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری یادآور شد: البته در زمینه اقتصاد نفتی توفیقات کمتری داشته‌ایم.

دکتر سوزنچی گفت: باید برای ادامه مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی و با استفاده از تجربیات قبلی خط مشی‌ها و راهکارهای جدیدی وضع شود. گام دوم به منزله یک پارادایم جدید، ولی مبتنی بر اصول اصلی انقلاب است.

وی افزود: تحقق گام دوم انقلاب نیازمند تغییر سازوکارهای علم، فناوری و نوآوری است که ما در دو مقوله علم و اقتصاد دانش بنیان در ستاد علم و فناوری بدان‌ها می‌پردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای تحقق این هدف به فکر جدید و نیروی حرکت جدید نیاز داریم و به همین دلیل بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان سخن می‌گوید، چون قشر جوان است که می‌تواند فکر و حرکت جدید ایجاد کند.

دکتر سوزنچی گفت: در بیانیه گام دوم ۷ عامل به عنوان عوامل اصلی اشاره شده است. در این میان عدالت و معنویت و سبک زندگی سه اصل مهم هستند و ۴ عنصر دیگر حوزه‌های اصلی پیشرفت هستند که شامل علم و پژوهش، اقتصاد دانش‌بنیان، استقلال و آزادی و عزت ملی می‌شوند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: از سخنان رهبری راهبردهای چهارگانه‌ای استخراج می‌شود که تغییر اندیشه‌ها و ساختارها دو راهبرد ناظر به رفع موانع و حرکت جهادی و راه‌های میانبر دو راهبردی است که نیروی حرکت جدید را مشخص می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: امروز این سوال به صورت جدی مطرح است که چگونه می‌توانیم گام دوم انقلاب یا منحنی جدید رشد را در علم و فناوری تحقق بخشیم.

دکتر سوزنچی گفت: قالب شکنی ساختاری می‌تواند به شکل اصلاح مقررات ناظر بر اداره دانشگاه‌ها و ارتقای اعضای هیئت علمی و ... مدنظر باشد؛ ولی ترسیم پارادایم دوم رشد علمی کشور بصورت کامل مبتنی بر راهبردهای فوق هنوز نیازمند تحقیق و گفت‌وگو است.

وی افزود: تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم تغییر نگرش به اقتصاد نفتی است و باید یک سازوکار جدی برای تحقق این تغییر در جامعه علمی کشور ایجاد شود که مدل‌های اولیه آن استخراج شده و در صحن شورای عالی نیز ارائه شده که مورد استقبال اعضا و سران قوا قرار گرفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۳۸۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان