//
کدخبر: ۲۰۷۲۴۸ //

مزایا و اهمیت بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک

امروزه هر کسب و کاری به حضور در فضای دیجیتال نیاز دارد و بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای بخصوص کوچک ضرورت دارد. اما دلایل این اهمیت چیست؟

مزایا و اهمیت بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک
به گزارش فرتاک نیوز،

فرشاد چگینی مشاور دیجیتال مارکتینگ؛ با پیشرفت فناوری جای تعجب ندارد که بازار به طور فزاینده ای به سمت فضای دیجیتال پیش می رود و به طبع مزایای بازاریابی دیجیتال نیز هر روز رواج بیشتری پیدا می کند. هر روز مصرف کنندگان بیش تری نسبت به تحقیق و خرید آنلاین محصولات اقدام می کنند. اما چگونه می توانید به این مصرف کنندگان برسید؟ پاسخ ساده است یعنی بازاریابی دیجیتال!

همه روزه بر تعداد کسب و کارهایی که مشغول به اجرای تکنیک های بازاریابی دیجیتال جهت دستیابی به مشتریان هدف آنلاین خود هستند افزوده می شود زیرا این حقیقت است که بازاریابی دیجیتال یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها جهت رسیدن به مشتریان بالقوه است.

در ادامه به بررسی 10 دلیلی که کسب و کار شما باید از مزایای بازاریابی دیجیتال استفاده کند خواهیم پرداخت:

digital-marketing-01

1- بازاریابی دیجیتال قدرتمندترین شکل از بازاریابی است.

بازاریابی دیجیتال این پتانسیل را دارد شما را وارد مسیری کند که به مشتریان دستیابی پیدا کنید و آن ها را درگیر کنید. آمارها حیرت انگیز است. کسب و کارهایی که بصورت اصولی و استاندارد از راهکارهای بازاریابی دیجیتال استفاده کرده اند، نرخ دستیابی آن ها به بازار هدف نسبت به زمانی که از بازاریابی سنتی استفاده می کردند قابل قیاس نیست. تصور کنید که کسب و کاری کوچک توانسته با 3 ماه استفاده و حضور در شبکه های اجتماعی 814% فروش خود را افزایش دهد. اینجاست که به قدرت بازاریابی دیجیتال پی می بریم.

بنابراین با راهکارهای درست و اجرای موثر، کسب و کارهای بخصوص کوچک می توانند دستیابی به مشتریان و نرخ تبدیل شان را فقظ ظرف چند ماه افزایش دهند.

2- بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه ترین روش برای بازاریابی کسب و کار شماست.

یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی دیجیتال این است که مقرون به صرفه ترین راه برای بازاریابی تجارت شما است. وقتی صحبت از بازاریابی سنتی می شود، برای کسب و کارهای کوچک با بودجه محدود بسیار دشوار است که با کسب و کارهای بزرگ برای فضاهای تبلیغاتی رقابت کنند. در صورتی که با تکنیک های مقرون به صرفه بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای کوچک قدرت مانور بالاتری دارند و راحت تر می توانند بودجه خود را مدیریت کنند.

فعالیت های بازاریابی سنتی اغلب با هزینه های مختلف پنهان نیز همراه است در صورتی که تنها هزینه بازاریابی دیجیتال زمان است. سئو، بازاریابی محتوایی و دستیابی به مخاطبان در شبکه های اجتماعی زمان بر است. هر چند راهکارهایی مانند تبلیغات کلیکی، تبلیغات نمایشی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند نتایج سریعتری را به همراه داشته باشد.

3- بازاریابی دیجیتال قابل اندازه گیری ترین شکل بازاریابی است.

چگونه متوجه می شوید که برنامه بازاریابی شما درست عمل می کند و تاثیرگذار است؟ مطمئنا تنها راه دانستن این موضوع اندازه گیری میزان موفقیت در طول زمان است.

ردیابی موفقیت یک کمپین بازاریابی سنتی همچون تبلیغاتی تلویزیونی یا رادیویی دشوار است در حالی که تمام روش های بازاریابی دیجیتال قابل اندازه گیری هستند. این مزیت همان دلیل و پاسخ به سوالی است که چرا باید در بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کنید.

تجزیه و تحلیل عملکرد بازاریابی دیجیتال شما را به این نتیجه خواهد رساند که آیا برنامه بازاریابی شما درست عمل می کند یا خیر، کدام روش ها اثربخش هستند و کدامیک خیر. سپس شما با استفاده از این داده ها می توانید کمپین های خود را برای موفقیت بیشتر بهینه کنید و حتی می توانید از آمار و تجربیاتی که بدست می آورید برای برنامه های آتی خود بهره بگیرید.

بعنوان مثال شما می خواهید برای یک محصول جدیدتان کمپینی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید و تصمیم می گیرید که یک سری پست در موضوعی خاص را در یک دوره دو هفته ای منتشر کنید. با استفاده از آمار شبکه های اجتماعی می توانید تحلیل کنید که کدام یک از پست ها برای مخاطبان مدنظر شما محبوب تر بوده یا کدام یک نرخ تبدیل بالاتری داشته است. بنابراین می توانید با استفاده از این داده ها در کمپین های بعدی موفقیت ها را تکرار کنید.

تجزیه و تحلیل فعالیت های بازاریابی دیجیتال به شما اجازه می دهد تا استفاده بهتری از منابع خود داشته باشید و بودجه به فعالیت های بازاریابی خود اختصاصی دهید. از آنجا که دیگر نیاز نیست حدس بزنید کدام روش برای شما مفید است و کدام یک نیست، شما می توانید هزینه ها را با حذف روش های غیر ضروری و غیر مفید کاهش دهید و تلاش های خود را روی استراتژی هایی که باعث بهبود نرخ بازگشت سرمایه تان می شود متمرکز کنید.

digital-marketing-02

4- بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد تا خریداران ایده آل خود را هدف قرار دهید.

هنگامی که شما یک بیلبورد اجاره می کنید یا تبلیغ تان را در مجله چاپ می کنید مثال تیری در تاریکی انداختن است که آیا پیام تان به مخاطبان هدف خواهد رسید یا خیر. اگر چه مطمئنا راه هایی جهت افزایش شانس موفقیت شما از طریق روش های سنتی بازاریابی نیز وجود دارد، ولی امکان هدفگذاری هایی که در بازاریابی دیجیتال داریم را ندارند.

با فعالیت های بازاریابی دیجیتال این اطمینان را خواهید داشت که افرادی که انتظار دارید محتوای شما را مشاهده می کنند. سئو به شما اجازه می دهد تا به مشتریانی که در جستجوی محتوا و مباحث مربوط به کسب و کار شما هستند دستیابی پیدا کنید. همچنین تبلیغات کلیکی، تبلیغات نمایشی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی این امکان را برای شما فراهم می کند تا افرادی را که به احتمال زیاد علاقمند به محصولات یا خدمات شما هستند را هدف قرار دهید.

در واقع با بازاریابی دیجیتال، دیگر لازم نیست نگران این باشید که پول تان را صرف نمایش تبلیغات به کسانی کرده اید که احتمال دارد علاقمند به محصولات یا خدمات شما نباشند.

5- امروزه سفر مشتری با جستجوی آنلاین شروع می شود.

به این فکر کنید که هر چند وقت یکبار برای یافتن اطلاعات مدنظرتان به گوگل یا سایر موتورهای جستجو روی می آورید؟ مشتریان شما هم تفاوتی ندارند و برای یافتن راه حل برای مسائل خود و یا تحقیق در خصوص محصولات یا خدمات به جستجو روی می آورند.

در حقیقت، مطابق آمار 93% از تجارب آنلاین از موتورهای جستجو آغاز می شود. مصرف کنندگان قبل از آن که حتی بدانند چه محصول یا خدماتی را نیاز دارند، جهت یافتن پاسخ پرسش های خود و کسب اطلاعات در مورد چالش هایشان به موتورهای جستجو سر می زنند.

اخیرا یک مطالعه نشان داده است که 59% از مصرف کنندگان قبل از اینکه با کسب و کاری ارتباط بگیرند یا وارد معامله شوند ترجیح می دهند که از چندین کانال اطلاعات مدنظرشان را بررسی کنند. این کانال ها در حقیقت همان پروفایل شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، تبلیغات آنلاین و... هستند که همگی کانال های دیجیتال اند.

این یک فرصت عالی برای کسب و کارهای کوچک ایجاد می کند تا با مشتریان بالقوه در مراحل اولیه فرایند فروش ارتباط برقرار کنند. با ایجاد محتوای مرتبط و جذاب که برای موتورهای جستجو بهینه شده است می توانید در زمان و مکانی که مشتریان به شما نیاز دارند حضور آنلاین خود را بهبود ببخشید.

6- مشتریان شما در شبکه های اجتماعی اند و بازاریابی دیجیتال در دستیابی شما به آن ها کمک می کند.

شاید مهم ترین مزیت بازاریابی دیجیتال بین موارد ذکر شده همین باشد. در استفاده از فعالیت های بازاریابی سنتی، قطعا با محدودیت هایی همچون گستره مخاطبان روبرو خواهید شد. بعنوان مثال تبلیغات چاپی به یک مکان، بازار و زمان خاص محدود می شود و اگر بخواهید دامنه آن را گسترش دهید باید بودجه مناسبی را صرف کنید.

اما در بازاریابی دیجیتال محدودیتی ندارید و دسترسی شما بیش تر و هدفمندتر است. تنها محدودیت استراتژی و خلاقیت شماست.

مهم نیست که در چه صنعتی فعال هستید، این یک فرصت خوب است که خریداران شما وقت خود را در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام می گذرانند. مطابق آمار تقریبا یک سوم جمعیت جهان بطور منظم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا به این مشتریان دستیابی داشته باشید. در شبکه های اجتماعی نه تنها می توانید نسبت به انتشار و در معرض دید قرار دادن محتوای خود اقدام کنید بلکه می توانید با استفاده از تبلیغات در این پلتفرم ها مشتریان جدید پیدا کنید. پلنفرم هایی نظیر اینستاگرام و فیس بوک امکان ایجاد هدفمندی های پیشرفته ای را به شما می دهند که می توانید مشتریانی را که احتمالا به محصولات و خدمات شما علاقمند هستند را پیدا کنید.

نکته جالب دیگر اینکه شبکه های اجتماعی بستر موثری را جهت برقراری ارتباط و جذب مخاطبان هدف تان و درگیری با آن ها در اختیار شما می گذارند. بجای اینکه فقط محتوای خود را منتشر کنید و به صحبت های مشتریان و دنبال کنندگان خود اهمیت ندهید، می توانید در زمان مورد نیاز با مخاطبان یک به یک صحبت کنید تا به این شکل ارزش و اعتبار بالاتری نیز به برندتان بدهید. این همان چیزی است در بازاریابی سنتی نمی توانید بدست آورید.

7- سئو و سئوی محلی به شما کمک می کند به مشتریان بیشتری که به خرید هم نزدیک ترند دسترسی داشته باشید.

سئو یکی از راهکارهای قدرتمند بازاریابی دیجیتال است که مزایای بی نظیری را برای شما به همراه دارد. با بهینه سازی محتوای سایت تان برای موتورهای جستجو می توانید به مشتریان آنلاین بیشتری برسید. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط که به توصیف محصولات و خدمات شما کمک می کند، می توانید ترافیک هدفمند بیشتری را وارد سایت تان کنید که به مرور زمان نرخ تبدیل های شما را افزایش می دهد.

سئو فقط برای کسب و کارهای سراسری و بزرگ نیست، بسیاری از مشتریان بصورت آنلاین در جستجوی شرکت های محلی اند. مطابق گفته های گوگل 28% از همین جستجوهای محلی منجر به خرید می شود.

سئوی محلی یا بهینه سازی سایت برای نتایج جستجوی محلی می تواند یک راهکار ارزشمند برای کسب و کارهایی نظیر رستوران ها و مشاغل مبتنی بر خدمات که در مکان های خاص جغرافیایی فعالیت می کنند باشد.

digital-marketing-03

8- بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا با مشتریانی که از تلفن همراه استفاده می کنند ارتباط برقرار کنید.

یکی دیگر از مزایای بی شمار بازاریابی دیجیتال این است که به شما امکان می دهد تا با مشتریانی که در حال استفاده از تلفن همراه خود هستند ارتباط برقرار کنید. بیش از نیمی از کاربران با تلفن همراه خود به وب دسترسی دارند. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا علاوه بر کاربرانی که از رایانه های شخصی استفاده می کنند به سایرین که از تلفن همراه و تبلت هم استفاده می کنند دسترسی داشته باشید.

9- به راحتی و در کوتاه ترین زمان می توانید استراتژی خود را بر اساس نتایج تغییر و تطبیق دهید.

با راهکارهای بازاریابی سنتی نظیر تبلیغات در تلویزیون یا روزنامه، باید تا پایان اجرای کمپین منتظر باشید تا بتوانید نتایج را مشاهده کرده و بنابراین از این نتایج تنها در کمپین های بعدی می توانید بهره بگیرید. در هنگام اجرای کمپین به اطلاعاتی دسترسی ندارید تا بتوانید مطابق آن استراتژی های خود را جهت حصول نتیجه بهتر تطبیق دهید.

در حالی که راهکارهای بازاریابی سنتی ممکن است شما را مجبور کند که چند هفته یا حتی چند ماه صبر کنید تا مشخص شود که کدام استراتژی نتبجه بهتری داشته است، بازاریابی دیجیتال به شما اجازه می دهد تا نتایج لحظه ای را در هنگام اجرای کمپین مشاهده و استراتژی های خود را جهت بهبود نتایج با آن تطبیق دهید.

با استفاده از آنالیتیک می توانید تعداد بازدیدکنندگان سایت، اینکه از کدام صفحات بازدید می کنند و میزان ماندگاری آن ها در هر یک از این صفحات چقدر است را مشاهده کنید. همچنین می توانید روزها و ساعات اوج ترافیک سایت تان را بررسی و نرخ تبدیل در سایت را ردیابی کنید. تمام این داده ها نتایج مهمی را در اختیارتان می گذارد که می تواند در طول زمان به بهبود و بهینه سازی کمپین کمک کند.

10- بازاریابی دیجیتال برای هر نوع کسب و کاری فرصت های برابر ایجاد می کند.

به دلیل بودجه و منابع محدود، رقابت برای کسب و کارهای کوچک با همتایان بزرگتر دشوار است. با این وجود، بازاریابی دیجیتال با اجازه دادن به کسب و کارهای کوچک تر برای باقی ماندن در فضای رقابتی آنلاین، به هم سطح شدن زمین بازی کمک می کند.

راهکارهای بازاریابی سنتی نظیر تبلیغات چاپی یا تلویزیونی گران است و برای تاثیرگذاری به بودجه های زیادی نیاز دارد. با این حال راهکارهای بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه تر است و به همه کسب و کارها اجازه می دهد که در فضای آنلاین در معرض دید قرار بگیرند.

با بازاریابی دیجیتال، کسب و کارهای کوچک می توانند محصولات و خدمات خود را در سطح ملی یا حتی بین المللی به بازار عرضه کنند. اگر تجارت شما محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست، می توانید از بازاریابی دیجیتال برای رسیدن به مخاطبان مد نظر خود در سراسر جهان استفاده کنید.

چگونه می توان از مزایای بازاریابی دیجیتال استفاده کرد؟

همانطور که می بینید، مزایای بازاریابی دیجیتال به تجارت شما کمک می کند تا به مخاطبان هدف و جذب مشارکت آن ها نزدیک شوید. بازاریابی دیجیتال بهترین راه برای دستیابی به مشتریان است، درست در مکان و زمانی که در جستجوی برندهایی مثل شما هستند.

اما شاید برای شما جای سوال باشد که از کجا باید شروع کرد؟

بسیار مهم است که قبل از تولید و توزیع محتوا یا راه اندازی کمپین های تبلیغاتی یک استراتژی مناسب برای بازاریابی دیجیتالی خود داشته باشید. اهداف کلی تجارت خود را مشخص کنید و اهداف بازاریابی دیجیتال خود را طوری تنظیم کنید که با آن اهداف همسو باشد. سپس تعیین کنید که از کدام استراتژی استفاده خواهید کرد و برنامه ای برای اجرای آن و اندازه گیری آن تدارک ببینید. می توانید در برنامه ریزی، تدوین استراتژی و اجرای برنامه های بازاریابی دیجیتال خود از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ با تجربه یا یک آژانس بازاریابی دیجیتال مطمئن کمک بگیرید تا از عمل کردن درست برنامه ها و حصول نتیجه اطمینان داشته باشید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۲۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان