//
کدخبر: ۱۵۸۶۳۰ //
وزیر ارتباطات خبر داد:

بسته‌شدن پرونده ماهواره "پیام"

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تست‌های ماهواره پیام امیرکبیر با موفقیت انجام شده است، گفت: این ماهواره در حال حاضر تحویل سازمان فضایی شده است.

بسته‌شدن پرونده ماهواره "پیام"
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمدجواد آذری جهرمی امروز در نشست خبری بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی با تاکید بر اینکه تست ماهواره پیام امیرکبیر با موفقیت انجام شد، افزود: این ماهواره بر اساس استاندارهایی که در متن قرار داد آمده بود، طراحی و ساخته شده است که تست‌های انجام شده نیز این امر را ثابت کرد.

جهرمی اضافه کرد: این ماهواره در حال حاضر به سازمان فضایی تحویل داده شده و پرونده این ماهواره بسته شد.

وزیر ارتباطات همچنین از انعقاد اولین قرارداد فضا پایه در حوزه محیط زیست خبر داد و گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که میان پارک استانداری گلستان، سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات منعقد شد، از فناوری‌های فضا پایه برای پایش پارک ملی گلستان و جلوگیری از آتش‌سوزی این پارک استفاده می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه دولت برای الکترونیکی شدن قبوض آب و برق و تلفن، در این باره خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر نهادهایی همچون وزارت ارتباطات، نیرو و شرکت گاز و شهرداری اقدام به صدور قبوض برای مشترکان خود می‌کنند. وزارت ارتباطات به تنهایی به صورت دوره‌ای  ۳۵ میلیون قبض صادر می‌کند.

وی با تاکید بر این که در حال‌ حاضر امکان صدور الکترونیکی قبوض در کشور فراهم است، یادآور شد: در حال‌ حاضر همراه اول از طریق اپلیکیشن "همراه من" اقدام به صدور قبوض الکترونیکی کرده است.

جهرمی در ‌عین ‌حال خاطر نشان کرد: ولی ما در این زمینه  با چالش‌هایی روبرو هستیم که از جمله آن می‌توان به، به‌نام نبودن کنتورهای آب، برق و گاز اشاره کرد و برای صدور قبوض الکترونیکی نیاز است تا بانک‌های اطلاعاتی مشترکان در وزارت نیرو به‌روز رسانی شود.

وی در ‌عین ‌حال با تاکید بر این‌که حق مشترکانی که تمایل به صدور قبض‌های کاغذی را دارند، حفظ خواهد شد، ادامه‌ داد: سناریوی اجرای این طرح در سازمان فناوری اطلاعات نهایی شده است. به گونه‌ای که در فاز اول این طرح در مدت ۴۵ روز در بخش مخابرات به سمت صدور قبوض الکترونیکی اجرایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: در صورت تعامل میان دستگاه‌ها و رفع چالش‌های این حوزه امیدوار هستیم تا پایان اردیبهشت ماه اقدام به اجرای صدور قبوض الکترونیکی شود.

** مشارکت حوزه فضایی با بخش خصوصی

وزیر ارتباطات، توسعه کسب و کارهای فضا پایه را از جمله برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و در این باره افزود: از یک سو ما، جوانان خلاق برای ارائه خدمات فضا پایه داریم و از سوی دیگر بازاری داریم که در آن تمایل به استفاده از این خدمات فضاپایه است، ولی باید برای توسعه این حوزه زیر ساخت‌های مورد نیاز افزایش یابد تا خدمات فضا پایه بخش خصوصی در اختیار مردم قرار گیرد.

جهرمی خاطر نشان کرد: بر این اساس ما چندین برنامه را در دستور کار داریم که از جمله آن می‌توان به همکاری سازمان فضایی با بخش خصوصی برای ایجاد صندوق خطرپذیر به منظور تسهیل اقتصاد فضاپایه اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش استفاده از وجه ارائه شده وزارت ارتباطات برای سرمایه‌گذاری در صندوق خطرپذیر را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در زمینه افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های کسب و کار فضا پایه نام برد و یادآور شد: علاوه بر این در تلاش هستیم تا منابع اطلاعاتی آزادسازی شود تا بخش خصوصی و شرکت‌های استارت‌آپی بتوانند با استفاده از این داده‌ها، خدمات فضا پایه خود را ارائه دهند.

به گفته وزیر اطلاعات، همچنین کسب‌وکارهای فضا پایه، یک فضای نوپا است، ولی روند رو به رشدی دارد و ما برنامه‌هایی برای تقویت این نوع کسب‌وکارها داریم.

** بودجه‌ پژوهش‌های فضایی/سازماندهی پروژه‌های فضایی کشور توسط پژوهشگاه فضایی

جهرمی با تاکید بر این که بودجه‌های پژوهشی حوزه فضایی افزایش داشته است، در این باره گفت: علی‌رغم بودجه‌های سایر حوزه‌ها، بودجه پژوهشگاه فضایی افزایش مناسبی داشته است.

وی در ‌عین ‌حال خاطر نشان کرد: ما اعتقاد داریم که باید ساختار فعالیت‌های علمی پژوهشگاه فضایی تغییر یابد، به گونه‌ای که پژوهشگاه فضایی به عنوان مدیر فعالیت فضایی اقدام کند و دانشگاه‌ها بر اساس برنامه‌های پژوهشگاه فضایی وارد پژوهش‌های فضایی شوند.

به گفته وزیر ارتباطات با چنین رویکردی زنجیره‌ای از آموزش، دانش و فناوری با نخ تسبیح پژوهشگاه فضایی ایجاد می‌شود و از این طریق پروژه‌های فضایی سازماندهی خواهد شد.

وی در خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های بیشتر در کشور، در این باره توضیح داد: پیشرفت صنایع فضایی موجب توسعه سایر بخش‌های فناوری می‌شود، ضمن این که موجب افزایش رشد اقتصادی و بهره‌وری‌ها نیز می‌شود. از این رو ما هزینه‌های مربوط به بخش فضایی را هزینه‌کرد نمی‌دانیم،‌ بلکه سرمایه‌گذاری است چرا که باعث بهبود شاخص‌های بهره‌وری در کشور خواهد شد.

** همکاری با سایر کشورها

جهرمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که ایران در حوزه‌های فضایی سابقه خوبی برای همکاری با کشورهای دنیا نداشته است، اظهار کرد: ولی ما همواره اعلام کرده‌ایم که فناوری و دانش، تحریم‌پذیر نیست و محیط زیست نیز میراث همه بشریت است.

وی اضافه کرد: ولی ما بر این اساس با کشورهایی که همکاری داریم مانند آذربایجان، پیشنهاد طراحی و ساخت یک ماهواره مشترک را مطرح کرده‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات در ادامه از اعلام فراخوانی برای طراحی و ساخت ماهواره‌ها از سوی شرکت‌های بخش خصوصی داخلی خبر داد و در این باره گفت: این فراخوان برای ساخت ماهواره‌های مخابراتی است که با مشارکت بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در این زمینه با چالش‌هایی مواجه هستیم، اظهار کرد: در اختیار قرار دادن نقطه مداری برای این نوع ماهواره‌ها از جمله این چالش‌ها بوده است که با مذاکراتی که با کمیسیون تنظیم مقررات به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر صورت گرفته است، پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شد تا نقطه مداری در اختیار ماهواره‌های ساخته شده بخش خصوصی قرار گیرد.

جهرمی با اشاره به این‌که این مذاکرات در جریان است، ادامه‌ داد: ماهواره‌ای که توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود، متعلق به کل نظام است و از سوی دیگر پروژه‌هایی که در بخش‌های دولتی اجرایی می‌شود، علاوه بر این‌که گران است، از چالاکی لازم برخوردار نیست، ولی اپراتورها با سرعت بیشتری می‌توانند به ساخت ماهواره‌های مخابراتی دست یابند و این حرکت نیز برای اقتصاد سودآور است.

** کاهش اثر تحریم‌ها به اینترنت

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثرات تحریم و دسترسی کشور به خدمات اینترنت، گفت: با توجه به این‌که آثار تحریم‌ها می‌تواند دسترسی کشور به اینترنت را مختل کند، از این رو ما با کشورهای منطقه مذاکراتی را برای انجام همکاری‌های دو جانبه اجرایی کرده‌ایم تا بتوانیم از طریق این همکاری‌ها پایداری در ارتباطات را بهبود بخشیم.

وی با بیان این‌که این مذاکرات با کشورهایی همچون آذربایجان، ارمنستان، عمان و عراق صورت گرفته است، گفت: اپراتورها نیز در حال مذاکره با طرف‌های این کشورها هستند تا علاوه بر کاهش فواصل کشورهای منطقه، پایداری در شبکه‌ها را نیز افزایش دهیم.

** سرنوشت ماهواره مصباح

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره مشترک با یکی از کشورهای اروپایی، در این رابطه، خاطر نشان کرد: این ماهواره که ساخت آن به پایان رسیده است، سال‌ها منتظر پرتاب است، ولی در حال‌ حاضر این ماهواره در یکی از کشورهای اروپایی نگهداری می‌شود و هیچ همکاری با ما در زمینه این ماهواره صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر این‌که استفاده از این ماهواره کاملا صلح آمیز و در راستای بهبود زندگی، بهبود منابع آبی و امنیت غذایی است، ادامه‌ داد: از سال ۸۰ این ماهواره منتظر پرتاب است و به بهانه‌های مختلف پرتاب نشده است.

جهرمی با اشاره به این‌که ایران نمی‌تواند در پرتاب ماهواره‌ها معطل بماند، گفت: بر این اساس اقدام به طراحی ماهواره‌هایی کردیم که ساخت ماهواره "دوستی" به پایان رسیده است و قرار است در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری با استفاده از ماهواره‌بر "سفیر" قرار گیرد.

وی ماهواره "پیام" دانشگاه امیرکبیر را از دیگر ماهواره‌های آماده پرتاب کشور نام برد و در این باره گفت: اگر صلاح مسئولان نظامی کشور این باشد که این ماهواره بومی با پرتابگر "سیمرغ" پرتاب شود، این آمادگی وجود دارد؛ چرا که قبلا تست‌های آن انجام شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۶۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان