//
کدخبر: ۱۴۳۹۶۳ //
در گفت و گو با حسن میرزانژاد مطرح شد

اختصاصی/ رباتی برای ارتقای کیفیت آرایشگاه ها

حسن میرزانژاد مدیر و موسس آموزشگاه مراقبت و زیبایی نیک رویان که 12 سال است در زمینه آموزش فعالیت می کند، مخترع ربات پیرایشگر است و به تازگی توانسته آن را به ثبت برساند.

اختصاصی/ رباتی برای ارتقای کیفیت آرایشگاه ها
به گزارش فرتاک نیوز،

روابط عمومی میرزانژاد توانسته است در مسابقات آینا آلمان مدال نقره و مدال طلا از مرکز تحقیقات ملی کشور تایلند به عنوان بهترین اختراع را به دست آورد.

به بهانه موفقیت این مخترع ایرانی با او گفت و گویی داشتیم که درادامه می خوانید.

 

در مورد ویژگی های اختراع خود توضیح دهید.

ربات پیرایشگر موی سر با بهره گیری از تکنولوژی رباتیک و مکاترونیک توانایی پیرایش کلیه مدل موهای مردانه و زنانه را باسرعت، دقت و کیفیت بالا بدون برخورد فیزیکی با پوست سر و بدون ریختن موهای کوتاه شده روی بدن و زمین را دارد. به کمک این ربات، عمده کار پیرایشگران که با قیچی و ماشین پیرایش است، حذف می شود و پیرایشگر تنها به شستشو و فرم دهی سر می پردازد. بااستفاده از این دستگاه بهداشت کاملا رعایت شده و کیفیت و سرعت خدمات پیرایشگران افزایش می یابد.

 

 ایده ساخت این اختراع از کجا شکل گرفت؟

با توجه به اینکه 19 سال است آرایشگر هستم و 12 سال است که در زمینه آموزش کار می کنم، می دانم یک سری مشکلات وجود دارد که آرایشگرها درگیر آن هستند. عمده این مشکلات بابت وسایل و ابزارهای کار است. در همه این سالها بااینکه تجهیزات خیلی رشد کرده، اما قیچی همچنان وسیله اصلی کار آنها است. علت اش هم این است که ماشین توانایی کوتاه کردن موهای بلند را ندارد و مجبور هستند از قیچی استفاده کنند. قیچی باعث مچ درد، کمردرد، واریس و... می شود. علتش هم این است که آرایشگر مدت زیادی می ایستد تا این کار را انجام دهد. همین مسئله من را به این فکر انداخت که وسیله بسازم تا از قیچی استفاده نکنیم. دستگاهی که ساختم هم می تواند کار قیچی را انجام دهد و هم کار ماشین یعنی هم موی کوتاه را می زند هم موی بلند را. این اختراع برای اولین بار در شهر نورنبرگ آلمان در مسابقه بین المللی آینا که 1تا4 نوامبر2018 مصادف با 10 الی 13 آبان ماه رونمایی شد و من توانستم پس از داوری مدال نقره را به دست آورم. به این دلیل که این اختراع مشابهی در دنیا ندارد، به همین دلیل جلب توجه زیادی داشت و این اثر برای خیلی از نماینده های کشورهای دیگر جالب بود. به همین دلیل مرکز علوم و تحقیقات تایلند تصمیمی گرفت به من مدال طلا اهدا کند. حتی رئیس فدراسیون جهانی که دکتر رستگار، یک فرد ایرانی است هم ایده من را خیلی پسندید و امیدهای بیشتری به من داد.

 

 هدف اصلی اختراع چه موضوعی را در نظر دارد؟

هدف من این بود که تجهیزات آرایشگاه ها در همه جای دنیا تغییر کند و پیشرفته تر شوند. بالا بردن کیفیت، خدمات، سرعت و دقت در کار آرایشگری از اهداف من است. هر مدل مویی به دستگاه تعریف می شود و ربات کاملا هوشمند براساس علم چهره شناسی مدل موی مناسب با سر و صورت مشتری را به او معرفی می کند. مراحل پیرایش با دقت میلیمتری انجام می شود و خیلی تمیز کار می کند و مکنده همه موها را جمع می کند و موی روی زمین ریخته نمی شود و بهداشت همه جانبه بیشتر خواهد بود. سایر مراحل کار که نیاز به ظریف کاری دارد مثلا تیغ زدن و خط انداختن و ... را آرایشگر بعد از اتمام کار ربات انجام می دهد یعنی ربات 95 درصد کار را انجام می دهد و آرایشگر بقیه مراحل پایانی را طی می کند.

 

 آیا ایده ای برای اختراعات بعدی در نظر دارید؟

ابتدای شکل گیری ایده ربات پیرایشگر، من فکر می کردم این ربات چه کارهای دیگری می تواند انجام دهد و با تولید دستگاه خدمات جدیدی را هم به آن اضافه خواهیم کرد. جدا از فعالیت اصلی ربات که پیرایش مو است، کار طراحی روی موی سر یکی دیگر از خدمات این دستگاه است که بر حسب مدل های مختلف روی سر انجام می شود. کاشت مو از دیگر توانایی های ربات نام برده است. به این دلیل که ربات هوشمند است و آناتومی سر و پوست و... را می شناسد به خوبی عملیات کاشت مو را انجام می دهد. توانایی انجام تتو که گاهی مجاز و گاهی غیرمجاز است هم از دیگر امکانات دستگاه به شمار می رود.

 

 آیا از شما حمایت کافی به عمل آمده است؟

به این دلیل که ایرانی هستم دوست دارم حتما داخل کشور اختراعم را تولید و اگر قرار بر صادر شدن باشد، آن را از ایران به سایرنقاط دنیا صادر کنم. برای من افتخار بزرگی است که به عنوان ایرانی دستگاهی را اختراع کنم که در تمام دنیا مورد توجه باشد و دنیای آرایشگران را تغییر دهد و امکانات آرایشگرها و کیفیت کار و خدمات آنها را ارتقا دهد. فکر می کنم مسئولان کشوری از این اختراع استقبال کنند وبا توجه به شعار امسال که حمایت از تولید کالای ایرانی است از من و تولیدم هم حمایت جدی شود.

 

آیا وضعیت اقتصادی فعلی ایران در کار شما تاثیری گذاشته است؟

به این دلیل که من بیشتر در حوزه آموزش فعالیت می کنم و کارم زیر نظر فنی و حرفه ای است و به علاقه مندان خدمات ارائه می دهم، بحران های اقتصادی روی کار ما تاثیر زیادی نگذاشته است و یا حداقل من اینطور فکر می کنم و همیشه تلاش کرده ام با وجود تحریم ها و غیره کیفیت کارم را در اولویت قرار دهم و همیشه به فکر پیشرفت بوده ام با وجود تحریم ها من همچنان کارم را ادامه می دهم. البته وقتی ما قرار بود به آلمان سفرکنیم به دلیل همین تحریم هاو تغییرات قیمت ارز و بلیط و غیره... هزینه های سفر و اقامت ما  چند برابر شد اما ارزش این را داشت که به دنیا نشان دهیم، ما هم می توانیم.

گفت وگو: الهه حاجی زاده

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۳۹۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان