//
کدخبر: ۹۱۷۸۴ //
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دیگر شاهد سرک‌کشیدن‌ در نمایشگاه کتاب نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: دیگر شاهد سرک‌کشیدن افراد غیر از مجموعه فرهنگ در نمایشگاه کتاب نیستیم و این موضوع به طور کامل حل شده است.

دیگر شاهد سرک‌کشیدن‌ در نمایشگاه کتاب نیستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

سیدعباس صالحی در حاشیه بازدید از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره کتاب‌هایی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند اما به ناشران آن‌ها گفته شده است که این کتاب‌ها را نفروشند، اظهار کرد: فضای نمایشگاه کتاب در مالکیت وزارت ارشاد و اصحاب صنف است. قبل از این شاهد سرک کشیدن‌ کسانی که خارج از این مجموعه بودند، بودیم اما این موضوع به طور کامل حل شده است و مجموعه‌های بیرونی در امور نمایشگاه دخالت نمی‌کنند و دیگر شاهد سرک کشیدن‌ها در محیط نمایشگاه نیستیم.

او همچنین درباره خرید کتاب‌های خارجی براساس ارز رسمی اظهار کرد: تصمیم دولت برای خرید کتاب‌های خارجی با توجه به نوسان ارز این بود که این کتاب‌ها براساس ارز رسمی که ۴۲۰۰ تومان است، خریداری شود.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: کمیته ارزی تشکیل شد که به این موضوع رسیدگی شود و خرید بخش‌های خارجی براساس قیمت رسمی اعلام‌شده باشد. از بعدازظهر امروز (۱۷ اردیبهشت‌ماه) این اتفاق خواهد افتاد و با ناشران لاتین و عربی قرارداد بستیم که کتاب‌های‌شان را براساس ارز رسمی خریداری کنیم.

صالحی درباره ناشرانی که فقط به نمایش کتاب‌های خود اقدام کرده‌اند و فروش کتاب ندارند، گفت: این پدیده تازه و قابل توجهی است که کمک می‌کند بخش نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تقویت شود و از این نظر قابل توجه است. تاکنون این موضوع در دوره‌های مختلف نمایشگاه سابقه نداشته و باید شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه به این مسئله توجه کند و یک نگاه حمایتی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مکان برگزاری نمایشگاه با توجه به تغییرات مکانی که رخ می‌دهد، اظهار کرد: این سوال به صورت جدی مطرح است و ما به طور طبیعی می‌خواهیم شرایط بهتری را برای ناشران و مراجعه‌کنندگان داشته باشیم. یقینا مقرون به صرفه نیست که نمایشگاهی فقط برای کتاب داشته باشیم. ما فقط چند گزینه برای برگزاری نمایشگاه داریم؛ یکی مصلای امام خمینی (ره) و دیگری شهر آفتاب و باید ببینیم کدام یک از این دو مکان برای ناشران و مخاطبان راحت‌تر است.

او افزود: ممکن است که این دو مکان نمره ۲۰ نگیرند اما هر کدام که نمره مقبول‌تری داشته باشند نمایشگاه در آن‌جا برگزار خواهد شد. من در بازدیدهای غیررسمی که داشتم جسته و گریخته این مسئله را سوال می‌کردم. ما امسال شرایط مصلا را مورد توجه قرار و سپس به آن نمره می‌دهیم تا ببینیم سال آینده نمایشگاه در کجا برگزار شود.

صالحی درباره توئیتی که راجع به قرار گرفتن کاغذ در لیست کالاهای اساسی داشت و از آن به عنوان خبر خوش برای ناشران یاد کرده بود، توضیح داد: من واکنش‌های مختلفی را درباره این موضوع دیدم. زمانی که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان اعلام شد، دو نظر متقابل درباره آن وجود داشت؛ یکی این‌که همه کالاها با یک نرخ خریداری شوند، یعنی تک‌نرخی داشته باشیم، از طرف دیگر موضوعی مطرح شد که کالاهای اساسی با قیمت کمتری خریداری شوند. یعنی بین خرید کالای اساسی و غیراساسی تفکیک قائل شدیم؛ کالاهای غیراساسی با ۴۲۰۰ تومان و کالاهای اساسی با نرخ ۳۸۰۰ تومان که دولت مابه‌التفاوت آن را تأمین می‌کرد. قرار بر این شد که بین کالاهای اساسی و غیراساسی تفکیک قائل شویم.

او با بیان این‌که کاغذ در میان کالاهای اساسی و در کنار غذا و دارو قرار گرفت، اظهار کرد: کاغذ به خاطر اعتبار فرهنگی‌ای که داشت مورد توجه بود. از این جهت قرار گرفتن کاغذ در میان کالاهای اساسی را خبر خوش تلقی می‌کنم که کاغذ مانند غذا و دارو مهم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واسپاری امور به صنف نیز اظهار کرد: این موضوع رویکردی دولتی داشته است و ارشاد نیز به آن نیاز داشت تا نهادهای مدنی و صنوف تصدی امور را داشته باشند و دولت فقط نقش سیاست‌گذاری و حمایتی داشته باشد. فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نبود. ما سعی کردیم تا این مسیر واگذاری‌ها تقویت شود و مسلما مشکلاتی در این مسیر طولانی وجود دارد و ما سعی کردیم تا صنوف را همراهی کنیم. در سال گذشته در ارتباط با نمایشگاه، شورای برنامه‌ریزی شکل گرفت اما با توجه به نامشخص بودن وضعیت دولت تصمیم‌گیری راجع به نمایشگاه به تأخیر افتاد. ما می‌توانیم بگوییم زمانی را از دست داده‌ایم که زمان خوبی برای برنامه‌ریزی مناسب برای نمایشگاه بود.

او سپس بیان کرد: ما خوشحالیم که باز به عقب برنگشتیم، خیلی‌ها می‌خواهند از اختلاف نظرهای که وجود داشته استفاده کنند و بگویند صنف تجربه کافی برای بر عهده گرفتن این مسئولیت ندارد. دوستان مختلف از جمله آقای جوادی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد)، سعه صدر زیادی به خرج دادند تا به عقب برنگردیم. ما امسال نمایشگاهی داریم که با فضای صنوف همراه است و ما می‌خواهیم نهاد مدنی مقتدری در حوزه نشر داشته باشیم و کار حوزه فرهنگ به اصحاب فرهنگ واگذار شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۱۷۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان