//
کدخبر: ۹۰۰۱۷ //

اختصاصی/ استلا کالتسو: نمیتوانم بیان کنم چطوری ایده به ذهن من میاد/ فیلم درساژ را پسندیدم

استلا کالتسو کارگردان هنری، نورپرداز و طراح صحنه شناخته‌شده یونان با حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فجر در مقابل خبرنگار فرتاک نیوز قرار گرفت و گفت و گوی اختصاصی را با او انجام دادیم.

اختصاصی/ استلا کالتسو: نمیتوانم بیان کنم چطوری ایده به ذهن من میاد/ فیلم درساژ را پسندیدم
به گزارش فرتاک نیوز،

استلا کالتسو stella kaltsou کارگردان هنری، نورپرداز و طراح صحنه شناخته‌شده یونان با حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فجر از نزدیک فیلم های این جشنوراه را مشاهده نمود.

در کارنامه حرفه‌ای او همکاری با کارگردان‌هایی مانند آرناود برنارد، رناتو زانلا، جورج پترو، یانیس هووارداس، پیتر تیبوریس، نیکو ماستوراکیس و ماریانا کالباری دیده می‌شود.

او در سینما تاکنون کارگردان هنری سه فیلم بلند «طعم قرن‌ها» ساخته زاکو سامولاداس، «دانش‌آموزان» ساخته جیورجوس باکولاس و «نامرئی» به کارگردانی دیمیتری آتانیتیس بوده است.

«نامرئی» مهم‌ترین فیلم اوست که توانسته ۱۵ جایزه از جشنواره‌های سراسر دنیا را از آن خود کند.

خانم استلا کالتسو در حاشیه جشنوراه جهانی فیلم فجر در برابر خبرنگار فرتاک نیوز قرار گرفت و به سوالات کاوه الفتی منش پاسخ داد که ماحصل آن را  با هم میخوانیم.

 

فرتاک نیوز؛ سلام خانم کالتسو به تهران و جشنواره جهانی فجر خوش آمدید، امیدوارم از فیلم ها و برنامه های جشنواره لذت برده باشید.

 استلا کالتسو : سلام خوشحالم که اینجا هستم  و برای اولین بار  است که به ایران و به جشنواره فیلم فجر می آیم .

 

فرتاک نیوز؛چه فیلم هایی ایرانی یا خارجی در فجر امسال دیدید ؟ آیا فیلمی بود که نکته خاصی در طراحی صحنه آن وجود داشته باشد ؟

استلا کالتسو : بله فیلم های خیلی خوبی دیدم، یک فیلمی که خیلی مورد توجه من قرار گرفت ، فیلم درساژ (ساخته پویا بادکوبه) بود، چند فیلم ایرانی خوب دیدم که نکته اصلی این فیلم ها از لحاظ طراحی صحنه این بود که فضای داخلی خانه ایرانی را طوری نشان داده بودند که توجه بیننده را جلب می کرد.

 

فرتاک نیوز؛ شما در طراحی های خود از چه روش خاصی برای ایده یابی استفاده می کنید ، لطفا توضیح دهید ؟

استلا کالتسو : در گام اول برای اینکه ایده خوب به ذهنتان برسد باید کارهای مشابه را خوب ببینید، باید خیلی به دنبال دانش طراحی صحنه باشید و همچنین به دنبال عمل به آن، نمیتونم بیان کنم چطوری ایده به ذهن من میاد، من از تجربیاتی که تا به حال داشته ام استفاده می کنم و از لوکیشن هایی که قبلا دیدم .

 

فرتاک نیوز؛ موقع خواندن فیلمنامه براساس برداشت تحلیلی صحنه پردازی می کنید یا برداشت حسی ، چون این موضوعی هست که همیشه چالش برانگیزه ؟

استلا کالتسو : خوب طبیعتاً اول از همه اون دید حسی یا برداشت حسی هست، اما به این معنی نیست که در کارهایم تحلیل ندارم، من اول سطحی قضیه رو بررسی می کنم و در ادامه به عمق اش هم می پردازم .

 

فرتاک نیوز؛ شما در ورکشاپ اشاره کردید که تا می تونیند فیلمنامه را بخوانیند، این خیلی بهتون کمک میکنه، در صورتیکه اکثر طراح صحنه های حرفه ای معتقدند که؛ خواندن یکبار نمایشنامه یا فیلمنامه بیشتر به ادراک حسی کمک میکنه.

استلا کالتسو : این یک قانون نیست که چندین بار بخونین ، هر چند بار که نیاز هست نمایشنامه یا فیلنامه باید خوانده شود، بستگی داره به نکاتی که داخل محتوای نمایشنامه وجود داره، بستگی به تعداد لوکیشن ها یا ریزه کاری های داخل متن داره  که به نظر من قسمت های مهم  باید بیشتر خوانده شود .

 

فرتاک نیوز؛ در فیلم نامرئی چند لوکیشن بود که متضاد هم بودند، مثلاً یک خانه قدیمی با وسایل قدیمی و خونه دیگری کاملا مدرن با وسایل مدرن، این کنتراست در فضاسازی چه کمکی می کنه و آیا این تضاد ویژگی همه کارهای شماست؟

استلا کالتسو : من در ابتدا فضاهای فیلمنامه رو به دو قسمت فضاهای خارجی و فضاهای داخلی تقسیم میکنم ، بعد از آن با کارگردان و مدیر صحنه مشورت می کنیم که به نتیجه خاص برسیم . ما به این نتیجه رسیدیم که محل زندگی نقش اصلی داستان، بر اساس کاراکتر او خانه ای قدیمی با دیوارهای نم زده و وسایل کهنه باشه و در مقابل شخصیت دیگری هم بود که خانه ای مدرن داشت . 

این به این معنا نیست، تضادی که در فیلم نامرئی استفاده کردم بخواهم در همه فیلم ها این تضاد رو ایجاد کنم ، ولی در این فیلم دو تا دنیای مختلف رو می خواستیم نشان دهیم، یکی دنیای آدمی که کارخانه دار بود و خانه ای مدرن داشت و دیگری قهرمان داستان که آن قدر پول نداشت و طبیعتاً خانه اش قدیمی بود، هدف  من ایجاد پارادوکس یا تضاد بود که خیلی واقع گرایانه است .  

 

فرتاک نیوز؛ برای فارغ التحصیلان رشته طراحی صحنه چه پیشنهادی دارید ، بهتر است که این کار را از تئاتر شروع کنند یا سینما ؟

استلا کالتسو : هر دوتاشون خیلی مهم هستند، هم تئاتر و هم سینما، بستگی به تمرکز اون فرد داره که می خواهد این حرفه رو آغاز کنه ، اما پیشنهاد من به این افراد این هست، تحقیقات کنند، علم خود را افزایش دهند و دیدن و مشاهده کردن خیلی اهمیت دارد، بروند فیلم ببینند، تئاتر ببینند.

 

فرتاک نیوز؛ با فرم گرایی در طراحی صحنه چقدر موافقید و اگر موافق هستین ، چقدر میتواند به اثر کمک کند؟

استلا کالتسو : خوب خیلی مهمه ، من با فرم گرایی مشکلی ندارم، البته بستگی به نیاز فیلم دارد. یک جایی هست که فیلم و لوکیشنی که ما داریم طراحی می کنیم، نیاز داره به طراحی فرم گرایانه، اما محتوا هم نباید از بین برود. بعضی وقت ها ترکیب فرم و محتوا هم خیلی خوب جواب می دهد .

 

فرتاک نیوز؛ سوال آخر اینکه، خانم کالتسو فیلمی هست که در طول زندگی دیده باشید که طراحی صحنه آن را خیلی دوست داشته باشید و هیچوقت آن را فراموش نکنید؟

استلا کالتسو : خیلی سوال خوبی بود، من اگر بخواهم یک فیلم نام ببرم فیلم بلید رانر ( Blade Runnerبه کارگردانی ریدلی اسکات ، آمریکایی) را نام می برم که مطمئن نیستم شما دیده باشید. یک فیلم علمی و تخیلی هست. کار بسیار فوق العاده ای بود چون که تمامی ریزه کاری هایی که در طراحی صحنه لازمه، انجام شده بود. یک کار یونیک و خاص  که همه چیز به طور خارق العاده طراحی شده بود . 

همچنین می خواستم به فیلم دیگری هم اشاره کنم که یک مثال کاملاً متفاوت از فیلم قبلی هست، این فیلم قشنگ نمادی از طراحی صحنه با بودجه کم هست . اسم این فیلم   زیر آسمان برلین ( wings of desire ، ساخته ویم وندرس کارگردان آلمانی) هست که دنیایی فانتزی و غیر واقعی داره، طراحی صحنه آن نیاز به وسایل چندانی و بودجه بالایی نداشته است . داستان در برلین اتفاق می افتد. این فیلم حس خارق العاده ای دارد و من این حس فانتزی را خیلی دوست دارم .

فرتاک نیوز؛ خانم استلا کالتسو از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

استلا کالتسو : خواهش می کنم منم ممنونم از شما و همکارانتون.

مترجم : پویان هاشمی ( pooyan hashemi  )

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۰۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان