//
کدخبر: ۸۶۷۰۵ //
به مناسبت مبعث

وقتی نور بر پرده نقره ای می تابد!

اگرچه می‌توان از فیلم‌های بسیاری درباره پیامبرانی چون حضرت عیسی، موسی، یوسف، نوح، ابراهیم، یعقوب، سلیمان و داوود (ع) نام برد، اما تعداد فیلم‌هایی که درباره پیامبر مهربانی و خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) ساخته شده بسیار اندک است.

وقتی نور بر پرده نقره ای می تابد!
به گزارش فرتاک نیوز،

«رسالت»

معروف ترین اثری که در این باره خلق شده، فیلم «رسالت» ساخته مصطفی عقاد در سال 1976 است که در ایران با عنوان «محمد (ص)» شناخته می شود. فیلم، داستان زندگی پیامبر اسلام را از چهل سالگی تا وفات و در واقع داستان دوران صدر اسلام را به تصویر می‌کشد. آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس از بازیگران مطرح هالیوود بودند که در این فیلم بازی کردند. موسیقی این اثر عظیم را هم موریس ژار ساخته است.

«محمد رسول الله (ص)»

همین چند سال قبل بود که مجید مجیدی کارگردان شناخته شده کشورمان هم فیلمی درباره حضرت ختمی مرتبت ساخت. فیلم او با عنوان «محمد رسول الله (ص)» در سال 2015 ساخته شد و در ایران و بسیاری از کشورهای جهان اکران شد. داستان فیلم، از سال دهم بعثت محمد رسول‌الله و زمانی که مسلمانان در تحریم اقتصادی هستند شروع می‌شود، سپس در قالب فلش بک هایی وقایع قبل تولد پیامبر مثل واقعه عام الفیل و نیز تولد و کودکی پیامبر روایت می شود. در ساخت این فیلم مجیدی از عوامل خارجی نیز استفاده کرد. از جمله موسیقی فیلم را که ای. آر. رحمان آهنگساز هندی ساخت، فیلم‌برداری کار را ویتوریو استورارو در کنار حمید خضوعی ابیانه انجام داد و روبرتو پرپینانی فیلم را تدوین کرد.

«محمد: آخرین پیامبر»

«محمد: آخرین پیامبر» یک انیمه حماسی قرآنی درباره زندگی محمد پیامبر مسلمانان ساخت ایالات متحده آمریکا و به کارگردانی ریچارد ریچ است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این انیمیشن در سینماهای محدودی در آمریکا و بریتانیا اکران شد. داستان فیلم درباره دوران ابتدایی ظهور اسلام و محمد است.

«اسلام: امپراتوری ایمان»

«اسلام: امپراتوری ایمان» فیلمی مستند سریالی (سه قسمتی) است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. راوی این مستند بن کینگزلی است. این فیلم به شرح تاریخ اسلام از تولد پیامبر اسلام تا امپراتوری عثمانی می‌پردازد.

«محمد: میراث پیامبر»

«محمد: میراث پیامبر» هم یک تله‌فیلم و مستند است که در سال ۲۰۰۲ از شبکه پی‌بی‌اس ایالات متحده آمریکا پخش شد.

«زندگی محمد (ص)»

«زندگی محمد (ص)» نیز عنوان مستند نیمه سریالی بریتانیایی است که سال 2011 به کارگردانی ضیاءالدین سردار ساخته شده است و زندگی پیامبر را روایت می کند.

«درون مکه»

«درون مکه» نیز عنوان مستندی از نشنال جئوگرافیک به کارگردانی انیسا مهدی است که در سال 2003 ساخته شده است. این مستند درباره زائران کعبه که بصورت غیرمستقیم از پیامبر اسلام سخن می گوید.

«من و مسجد»

«من و مسجد» هم عنوان مستندی کانادایی است که در سال 2005 به کارگردانی نرقا نواز ساخته شد. این مستند درباره تلاش زنان مسلمان آمریکای شمالی برای بجا آوردن فریضه نماز است که این اثر هم بصورت غیرمستقیم به پیامبر اسلام می پردازد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۷۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان