//
کدخبر: ۸۶۳۷۷ //

برنامه های جشنواره موسیقی نواحی کرمان تشریح شد

احمد صدری دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری این جشنواره ضمن تشریح برنامه‌های موردنظر برای این دوره از جشنواره گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالانه سه جشنواره موسیقایی که شامل جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌شود را با همکاری دفتر موسیقی برگزار می‌کند.

برنامه های جشنواره موسیقی نواحی کرمان تشریح شد
به گزارش فرتاک نیوز،

وی با تأکید بر این مطلب که جشنواره موسیقی نواحی ایران را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد در این زمینه دانست، افزود: همان‌طور که در فراخوان جشنواره ذکرشده است، امسال از شرکت‌کنندگان و هنرمندان موسیقی نواحی خواسته‌ایم تا با ساخته‌هایی از خودشان در جشنواره حضور یابند.

صدری در ادامه تصریح کرد: تفاهم‌نامه برگزاری این همایش، پیش‌تر میان مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان بسته و مقرر شد که این استان در دوره نهم، دهم و یازدهم میزبان جشنواره موسیقی نواحی ایران باشد بر همین اساس نیز یازدهمین دوره از این جشنواره، اردیبهشت‌ماه جاری به کوشش استانداری کرمان برگزار می‌شود.

photo_۲۰۱۸-۰۴-۰۹_۱۲-۳۱-۲۲

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: جشنواره امسال تفاوت‌هایی با دوره‌های پیشین دارد زیرا شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسید که در این دوره تغییر نگرشی را در برنامه‌ها ایجاد کند و امیدواریم این دگرگونی‌ها و تغییرات، در آینده موسیقی نواحی ایران اثرگذاری مثبت و روبه‌جلو داشته باشد.

صدری درباره دگرگونی‌های اجرایی این دوره گفت: تفاوت در زاویۀ نگاه مهم‌ترین تغییری است که صورت گرفته است به‌نحوی‌که در این دوره می‌کوشیم این پرسش را مطرح کنیم که موسیقی نواحی ایران میراث فرهنگی است یا اینکه می‌توان از آن به‌عنوان یک مقوله فرهنگی هم یادکرد؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این نگرش‌ها جداست اما باکمی تأمل درمی‌یابیم که این دو مقوله در راستای یکدیگر هستند؛ از نگاه میراث فرهنگی، بیشترین تمرکز روی داشته‌های موسیقایی، نواها و ملودی‌هایی است از پیشینیان و گذشتگان به ما رسیده است و با این نگاه موسیقی و فرهنگ، پدیده‌هایی فاقد زیست اجتماعی هستند درصورتی‌که برخورداری از حیات اجتماعی، باارزش‌ترین مؤلفه در مقوله فرهنگی است و آثار موسیقایی ماندگار، همواره متأثر از رویدادهای اجتماعی و تاریخی زمان خود هستند.

به گفته دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی، نِگرش ما این است که موسیقی نواحی گونه‌ای از میراث فرهنگی است که به مقوله فرهنگی جنبش و پویش می‌دهد تا با حیات اجتماعی روزگار پیوستگی بیشتری داشته باشد، حتی اگر دگرگونی‌هایی در آن صورت بگیرد. گفت‌وشنود فرهنگی اساساً ریشه در حیات اجتماعی دارد و آن سویه‌ای است که هنوز تبدیل به تمدن نشده است؛ بنابراین ما نباید تنها، از دیدگاه میراثی به آن نگاه کرده و از هنرمندان بخواهیم تنها به اجرای قطعاتی بپردازند که ازلحاظ میراثی به ما رسیده است.

photo_۲۰۱۸-۰۴-۰۹_۱۲-۳۲-۲۸

وی تصریح کرد: بنابراین در بخش اصلی فراخوان امسال، از شرکت‌کنندگان و هنرمندان موسیقی نواحی خواسته‌ایم با ساخته‌هایی از خودشان در جشنواره به حضور یابند تا مخاطبان با این ساخته‌ها و آثار موسیقایی که مطابق با سنت، آداب و فرهنگ آن‌هاست باروحیه پهلوانی و حماسی آن‌ها آشنا شوند. اشعار استفاده‌شده در آثار نیز باید امروزی و بر پایه لهجه و گویش محلی و بومی هنرمندان باشد.

صدری درباره چرایی‌ پرداختن به این مقوله در دوره یازدهم این جشنواره گفت: در این دوره بر آن بودیم تا از نگاه قراردادی و همیشگی دوری کرده و به آفرینش‌های موسیقایی تازه هنرمندان بپردازیم و به این سویه هم اهمیت داده باشیم. امیدواریم همۀ این‌ها انگیزه‌ای شود تا هنرمندان با میراث فرهنگی و داشته‌های فرهنگی سامانِ خود دست به آفرینش و نوآوری بزنند؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید الحانی که امروزه در مناطق مختلف، میراث فرهنگی نام‌گرفته از ازل وجود نداشته و چه‌بسا بیشتر آن‌ها نیز، در چهل یا ۵۰ سال گذشته ‌ساخته و نواخته شده‌اند و نباید آن‌ها را باستانی و وابسته به 500 یا 5000 سال پیش بدانیم.

photo_۲۰۱۸-۰۴-۰۹_۱۲-۳۲-۴۸

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود افزود: درست است که طرح ژنتیک موسیقی مناطق، تاریخی و دارای ساختار ویژه‌ای است اما بیشتر نواها که مورد اقبال مردم است در 50 تا 60 اخیر ساخته‌شده‌اند و بسیاری از مردم سازنده آن را می‌شناسند. ازاین‌روی برای بیشتر آن‌ها نمی‌توان سویه‌های تاریخی دور و پیشینه میراثی عنوان کرد. افزون بر آن ما باور داریم، نسل نو در موسیقی نواحی سخن‌های شنیدنی فراوانی دارد. آثار تولیدشده نیز آشکارکننده این مطلب است اما چون نگاه و درخواستی در این زمینه نبوده آن‌ها نیز بر این باورند که تنها بایست نواهای قدیمی را تکرار کنند و بس.

صدری در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: برای نمونه در روایت‌های تازه و وابسته به این روزگار، دستمایه‌ای به نام جنگ تحمیلی وجود دارد و برای این فرهنگ سروده‌هایی از زبان پدر و مادری که فرزندشان شهید شده، ساخته‌شده است که بسیار ارزشمند هستند این آثار ره‌آورد رویدادهایی است که پیرامون آن‌ها رخ‌داده و هنرمند گواه آن‌ها بوده است بنابراین می‌توان گفت هنر و موسیقی، از این دیدگاه، حیات اجتماعی دارد و ما قصد داریم در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی، این سویه از جستار را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، این دوره از جشنواره از 11 تا 14 اردیبهشت‌ماه در کرمان برگزار خواهد شد. در فراخوان این دوره از جشنواره آمده است: در این دوره، برنامه‌هایی نظیر اجرای گروه‌های موسیقایی شامل اجراهای بخش جنبی، اجرای برگزیدگان جشنواره‌های استانی و اجرای پیشکسوتان در نظر گرفته‌شده است. افزون بر اینکه در این دوره، بخشی از هنرمندان فعال در حوزه ساختن ساز هم حضور خواهند داشت.

جستار محوری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، آفرینش آثار با کلام، بر پایۀ اشعار حماسی با گویش و زبان قومی با دستمایه‌های حماسی (پهلوانی) است.

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنواره نواحی ایران، علاقه‌مندان برای حضور در جشنواره، پس از تکمیل فرم درخواست باید نمونۀ اجرای تصویری خود و متن ترجمه‌شده اشعار را به نشانی دبیرخانه‌ی جشنواره به آدرس کرمان. چهارراه تهماسپ آباد. مجتمع فرهنگی - هنری کرمان. طبقه اول. کدپستی ۷۶۱۳۶۷۶۵۵۹ ارسال کنند.

لازم به ذکر است، تحویل حضوری آثار نیز امکان‌پذیر است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۳۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان