//
کدخبر: ۸۶۱۵۸ //

اتهام‌های موزیسین‌های جوان به آهنگساز پیشکسوت / حقوق ماهیانه‌ی هزار نوازنده برای جشن تولد چکناواریان

گروهی از موسیقیدانهای جوان ایرانی خارج از کشور نامه‌ای سرگشاده به لوریس چکنواریان آهنگساز و رهبر ارکستر نوشته‌اند و پرسش‌های مهمی را با او مطرح کرده‌اند.

 اتهام‌های موزیسین‌های جوان به آهنگساز پیشکسوت / حقوق ماهیانه‌ی هزار نوازنده برای جشن تولد چکناواریان
به گزارش فرتاک نیوز،

جمعی از موسیقی‌دانان جوانِ خارج از ایران نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند و در آن لوریس چکناواریان را خطابِ انتقادهای خود قرار داده‌اند. در پایان این نامه امضای پرویز یحیوی وجود دارد و نام دیگر موسیقی‌دانان ذکر نشده است. در ادامه متن این نامه را می‌خوانید:

«جنابعالی همواره به عنوان یک رهبر ارکستر با حوصله و خوش برخورد برای ما هنرجویان نسل جوان شناخته شده و قابل احترام هستید و اینجانب و به طور قطع تمامی هنرمندان هم نسل من برای آثار جنابعالی به عنوان رهبر ارکستر و آهنگساز ارزش هنری خاصی قائل هستیم و لذا بر همین اساس،  جنابعالی در این نامه نه به خاطر آثار هنری  بلکه به عنوان یک مقام هنری و شخصی تصمیم گیرنده برای گذشته, حال و آینده موسیقی ایران مورد خطاب قرار گرفته اید.

با توجه به این مسئولیت بزرگ که از سالها پیش در اختیار جنابعالی قرار داده شده، اینجانب  و دوستان موسیقیدان دیگرم شما را نسبت به چندین سوال پاسخگو میدانیم.

چندی پیش خبری از طریق چند تن از دوستان و همکارانمان  در ارکستر سمفونیک وین مطلع شدیم که جنابعالی و همکاران رسمی جنابعالی پی رایزنی و عقد قراردادی به مبلغ 200 هزار یورو معادل با یک میلیارد تومن برای دعوت از این ارکستر برای اجرا در ایران به مناسبت جشن تولد شما بوده اید. لازم به یادآوری است که این مبلغ برابر است با حدود دستمزد حال حاضر ماهانه یک هزار نوازنده در ایران.

آیا این خجالت آور نیست که حقوق نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و حتی بازنشستگی اکثر استادان  وزارت ارشاد بین 150 تا 200 یورو در ماه است یعنی یک هزارم پولی را که شما در شب تولد فقط برای پرداخت دستمزد ارکستری خارجی می‌خواستید پرداخت کنید.

لطفا به اطراف خود بنگرید که در سالهای گذشته تعداد زیادی از نوازندگان یا با بیکاری و یا با دریافت دستمزد بخو رو نمیری رو برو بوده اند.

جناب اقای چکناواریان عزیز، با توجه به اینکه شما کاملا به وضعیت موسیقی در ایران آشنا هستید و به خوبی میدانید که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران  سالهاست که از کمبود حقوق رنج میبرند و بسیاری از هنرمندان با استعداد جوان چه در ایران و چه در خارج از ایران با وجود داشتن تحصیلات اما به دلیل عدم دسترسی به منابع و حمایت دولتی در فقر کامل به سر میبرند، چطور تصمیم گرفتید و راضی شدید که چنین بودجه ای صرفا برای تولد شما صرف بشود. البته صرفنظر از اینکه این قرار داد از سمت ارکستر اتریشی رد شد.

لطفا اظهار نفرمایید که این کار بدون اطلاع شما انجام شده چون افراد غیر متخصص  بدون همکاری شما به هیچ عنوان قادر به ارتباط با چنین ارکستری نبوده اند.

سوال دیگر  من از شما این است که مسئولینی  که حاضر به تامین بودجه 200 هزار یورویی برای جشن تولد شما هستند و حتی هیچ خبرنگار و موسیقیدانی در ایران ، چرا هیچ کدام نمیدانند که امانویل پسر شما یک نوازنده چیره دست و با استعداد ویلن، با ارکستر قدس در اسراییل به عنوان سولیست همکاری میکند؟

http://www.rbartists.at/de/orchester_dtl.php?id=1008

جنابعالی که همیشه در مصاحبه هایتان فرموده اید که عاشق ایران و ایرانی هستید و همیشه اذعان داشتید که یک ایرانی هستید تا به حال از پسرتان امانویل ‌پرسیده اید که چرا هیچ نامی از شما و ایران   در رزومه اش نیست؟

Emmanuel Tjeknavorian

From Wikipedia, the free encyclopedia

Emmanuel Tjeknavorian (born April 22, 1995 in Vienna, Austria) is an Austrian violinist of Armenian origin.

جناب آقای چکناواریان ، اینجانب و بسیاری از موزیسین ها مایلیم بدانیم که حق مشاوره جنابعالی از وزارت فرهنگ و ارشاد وسایر موسسات به طور ماهانه چقدر است؟

با توجه به اینکه شما مشاور دولت در زمینه موسیقی هستید و وظیفه مشاوره در جهت بهبود وضعیت موسیقی را دارید و با در نظر گرفتن دانش و آگاهی و تجربه شما در زمینه مدیریت ارکستر، چرا تنها ارکستر دولتی ایران تعطیل شد و چرا وضعیت فعلی ارکستر اسفناک است؟ آیا اینکه ارکستر ٬ مناسبتی و غیر حرفه ای کنسرت برگزار کند برای شما به عنوان مشاور موسیقی قابل قبول است؟ چرا شما همیشه سکوت میکنید و هیچ وقت هیچ انتقادی نکردید؟

مستند به استشهاد نوازندگان ارکستر سمفونیک ، چطور در مورد ارکستر سمفونیک مشاوره دادید در صورتیکه سالها سر تمرینات ارکستر نرفتید؟ البته در همان ساختمانی که مشاوره میدادید؟

شما صرفا برای پیشرفت ارکستر سمفونیک تهران دقیقا و به طور عملی در این سالها چه کرده اید و به عنوان مشاور هنری وزارت فرهنگ چه برنامه ای برای پیشرفت این ارکستر و نوازندگانش داشته اید.

در جهت شناخت و جذب استعداد های جوانان ایرانی خارج از کشور چه مشاوره هایی ارایه داده‌اید؟

چرا  از ایرانیان بسیار موفق ایرانی اعم از اهنگساز نوازنده و رهبر ارکستر در خارج از کشورنامی  نبرده اید. ایرانیانی که برای کشور افتخارات بزرگی بوده اند.

چرا عمدتا در مقابل پایین بودن سطح ارکسترهای ایران اغلب سکوت کرده و بهمین دلیل هم چندین بار ارکسترهای ارمنستان را بایران آورده اید?

دو سال پیش در زمان مشاورت شما اثار چند تن ازدوستان ما در ایران با ارکستر ایران ضبط شد  چرا بعنوان  مشاور برای انتشار انان هیچگونه تلاشی نکردید؟

چرا قطعات شما  بار ها بی سر و صدا  با مخارج فراوان در کشورهای دیگر ضبط شده در صورتیکه امکان ضبط با ارکستر سمفونیک تهران در ایران هم وجود داشته. چرا قطعات خودتان را با ارکسترهای  مملکت ضبط نمیکنید؟ شما که رشته اصلیتان رهبری ارکستر بوده است.

هزینه ضبط اثر شما «شاه سیروس» با ارکستر سمفونیک لندن در سال گذشته در لندن چقدر شد و چه کسی این هزینه را تامین کرد و چرا این اثر با ارکستر سمفونیک تهران ضبط نشد؟

چرا با ارکستری که خودتان شخصا مشاوره برای آن می‌دهید حاضر به ضبط آثارتان نیستید؟ پس چرا این همه سال با وجود مشاوره شما ، هنوز این ارکستر در سطحی نیست که بشود کارهای شما را با آن ضبط کرد؟

ایا اغلب قطعاتی که شما به وزارت فرهنگ و ارشاد بعد از انقلاب فروخته اید قسمتی از همان قطعات فروخته شده قبل از انقلاب با تیتر های دیگر نبوده؟  

چرا در زمان  ریاست جمهوری اقای خاتمی  زمانی که استاد حسین دهلوی مدرس مشهور ایران  برای امرار معاش از یک اموزشگاه خصوصی  به اموزشگاه دیگر میدوید ساختمانی بزرگ را برای تدریس در اختیار شما گذاشتند در صورتیکه شما اصلا سابقه تدریس نداشتید؟ نتیجه کارتان در این ساختمان چه شد.  شما چه کسانی اعم از آهنگساز ، رهبر ارکستر یا نوازندگان با استعدادی را تربیت و تحویل جامعه هنری داده‌اید ؟ که در حال حاضر حرفی برای گفتن در موسیقی داشته باشند.

مستند به استشهاد برخی از نوازندگان و همکاران ، جنابعالی همیشه اظهار داشتید که در اپرای وین رهبری کردید حتی بطوری که چندی پیش یکی از نمایندگان فرهنگی کشور اتریش که 2 سال پیش در تهران حضور داشته است  در مصاحبه ای با افتخار به ایران ، مستند به اظهارارات شما،  به همکاری شما با اپرای شهر وین اشاره کرد، که متاسفانه این خبر از سوی اپرای وین تکذیب شد و میگویند اقای چکنواریان به هیچ وجه هیچ همکاری با اپرای وین نداشته است.

لطفا تاریخ و برنامه دقیق همکاریتان با اپرای وین را اعلام کنید.

جناب اقای چکنواریان ،  چرا بعنوان مشاور از رزومه های قلابی در وزارت فرهنگ و ارشاد  انتقاد نمیکنید؟  

چرا دهها اهنگساز ایرانی در دوران مشاورت شما بطور کل فراموش شده اند شما که علاقمند هستید تولدتان  را پر سرو صدا جشن بگیرند  چرا بعنوان مشاور دولت به انها نگفتید که استاد هوشنگ استوار اهنگساز بزرگی بوده است و مرگ استاد هوشنگ استوار اهنگساز و مدرس بزرگ حد اقل تسلیت گفته شود, اهنگسازی که اثار پر ارزشش سالها قبل از شما و اکثر دوستان و همکارانتان نوشته شده اند.

اقای چکنواریان عزیز وقتی که حسین پیشکار  بعنوان یک ایرانی بعد از 40سال بعد از علی رهبری  برنده مسابقات رهبری ارکستر در المان شد نه تنها شما  تبریکی بایشان نگفتید  بلکه به وزارتخانه ای که شما مشاورش بودید و دستمزد بسیار بالا برای مشاورت دریافت میکردید هم نگفتید از خودشان یک واکنشی نشان بدهند، ایا این همان سیاست دور نگهداری بهترین ایرانی ها در 20 سال گذشته نبوده است.

 چرا فقط همه  یکصدا میگویند وضع بسیار اسفناک است ولی هیچ کس هیچ تصمیمی اتخاذ نمیکند؟

ادم از خودش سوال میکند  چرا و کدام مسول مقصر است.

با احترام

پرویز یحیوی»

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۱۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان