//
کدخبر: ۸۲۶۳ //
گفت‌وگو اختصاصی فرتاک نیوز با نویسنده‌ی کتاب گل‌های جاویدان در همدان:

گل‌های جاویدان اولین برنامه از سری برنامه‌های گل‌هاست

برنامه وزین گل‌ها شاخه‌های متعددی چون گل‌های رنگارنگ، برگ سبز، یک شاخه گل، گل‌های صحرایی و گل‌های تازه داشت.

گل‌های جاویدان اولین برنامه از سری برنامه‌های گل‌هاست

علی شریفی متولد 11مهر 1362 در اسدآباد همدان است.  تحصیلات  او در رشته مهندسی کامپیوتر است اما یکی از دل‌مشغولی‌هایش موسیقی ایرانی است.

این پژوهشگر همدانی سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده و آثاری را منتشر کرده است کتاب «گل‌های جاویدان دل‌انگیز طلیعه‌ای بر موسیقی ایران» تازه‌ترین اثر اوست که به تازگی با سرمایه شخصی روانه بازار شده به همین بهانه با علی شریفی گفت‌­و‌گویی داشته‌ایم که در پی می‌آید:

پیشینه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی خود را بفرمایید؟

از دوران کودکی تحت تأثیر پدرم به موسیقی علاقه‌مندم بودم. بعدها در محضر استاد عزیز و گرانقدرم استاد علی سجادی علاوه بر درس معرفت، سه‌تارنوازی را آموختم و نزد ایشان تا کسب درجه عالی خوشنویسی پیش رفتم. از وجود هنرمند ارجمند آقای جمال سجادی نیز استفاده کردم. خوشبختانه پس از ازدواج با همسرم که در رشته سه‌تارنوازی و خوشنویسی مهارت داشتند، فعالیت­‌های هنری ما دو چندان شد.

چه کارهایی در حوزه پژوهش پیش از کتاب گل‌های جاویدان کرده‌اید؟

حدود ده سالی است که در وادی تحقیق و پژوهش موسیقی فاخر ایرانی فعالیت حرفه‌­ای دارم و با استادان بزرگ موسیقی ایران مصاحبه‌ها و نشست و برخاست‌ها داشته‌ام. در حوزه وبلاگ‌های موسیقی با تأسیس وبلاگ آوای گلپا، یکی از اولین وبلاگ‌های فعال موسیقی ایران را دایر کردم. در سال 1390 مقالۀ «زندگی و آثار عارف قزوینی» به قلم حقیر رتبه نخست اولین جشنواره سایت‌های موسیقی ایران را کسب و در خانه هنرمندان تهران مورد تجلیل قرار گرفت. از سال 91 تا 95 نیز به اتفاق همسرم در بخش‌های مختلف نقد، یادداشت، وبلاگ برتر و مقاله درهمین جشنواره رتبه‌های برتر را کسب کردیم.

علاقه شما به موسیقی از چه زمانی آغاز شد و ایده گل‌های جاویدان از کجا شکل گرفت؟

همان‌طور که عرض کردم از کودکی به موسیقی علاقه داشتم اما پس از آشنایی و شاگردی استاد علی سجادی این علاقه و پژوهش سمت و سو گرفت. از ده دوازده سال پیش آرزوی جمع‌آوری کامل برنامه فاخر «گل‌ها» را در سر می‌­پروراندم. پس از جمع‌آوری این برنامه‌ها و تحقیق بر روی آن‌ها، اندیشه نگارش کتابی در این زمینه در ذهنم شکل گرفت و خوشبختانه به لطف اساتید این کتاب با سختی‌های فراوان به چاپ رسید.

موضوع کتاب گل‌های جاویدان چیست؟

برنامه وزین گل‌ها شاخه‌های متعددی چون گل‌های رنگارنگ، برگ سبز، یک شاخه گل، گل‌های صحرایی و گل‌های تازه داشت. برنامۀ گل‌های جاویدان اولین و قدیمی‌ترین برنامه از سری برنامه‌های گل‌هاست که در 157 برنامه تهیه و تنظیم یافته است و بسیاری از شماره‌های آن نایاب و خارج از دسترس هستند. در کتاب «گل‌های جاویدان» این برنامه­‌ها با توضیحات کامل و همچنین همراه با جداول برنامه‌ها، بیوگرافی و عکس‌های نابی از هنرمندان این برنامه و مقالات و مطالبی دیگر به چاپ رسیده است.

لطفا اشاره­ای به موضوع‌­ها و فصل‌بندی کتاب بفرمایید؟

کتاب در 628 صفحه و در قالب پنج فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اول تاسیس رادیو و پیدایش برنامه گل‌هاست، فصل دوم به بررسی برنامه‌های گل‌های جاویدان در چهار بخش مجزا می‌پردازد، فصل سوم مقالات و مصاحبه‌ها، فصل چهارم زندگی‌نامه هنرمندان، ادیبان و گویندگان برنامه گل‌های جاویدان، فصل پنجم آمار و اطلاعات و مستندات برنامه‌های گل‌های جاویدان و ضمیمۀ کتاب شامل اسناد و دست نوشت‌هایی از مرحوم پیرنیا و برنامۀ گل‌ها را شامل می‌شود.

پیش از شما افرادی مانند حبیب‌الله نصیری‌فر در مورد موسیقی سنتی به ویژه برنامه گل‌ها کار کرده­اند کار شما چه تفاوتی با آن‌ها دارد؟

آقای حبیب‌الله نصیری‌فر از اولین و پرکارترین محققین و نویسندگان حوزۀ موسیقی ایرانی است اما در مورد گل‌ها تحقیقات آنچنانی نداشته‌­اند و یک کتاب دو جلدی با نام «گل‌های جاویدان و گل‌های رنگارنگ» چاپ کرده‌اند که حاوی مقالات ادبی است که صرفاً نام «گل‌های جاویدان» را یدک می­‌کشد این مقالات نوشتۀ مرحوم استاد رهی‌ معیری است و پس از درگذشت ایشان در کتابی به همین نام (گل‌های جاویدان) به چاپ رسید. در واقع این دو کتاب فقط شامل مقالات ادبی و زندگینامۀ شاعران متقدم هستند. آقای نصیری‌فر در کتاب‌شان این مقالات و چند مقالۀ دیگر را که سال‌ها پیش در مجله رادیو ایران چاپ می‌شد را بدون کم و کاست آورده‌اند. در پایان مقاله‌ها چند عکس از هنرمندان موسیقی نیز گذاشته‌اند که کتاب جنبه موسیقایی نیز داشته باشد. اما در کتاب حقیر تک‌تک برنامه‌ها از روی نوار صوتی به رشتۀ تحریر درآمده و تمامی اشعار دکلمه شده و اجرا شده توسط خوانندگان برجستۀ موسیقی ایران به همراه نام دستگاه‌ها و توضیحات کامل هر برنامه آورده شده است. لازم به ذکر است قبل ازبنده آقای علیرضا دربندی تحقیقاتی در مورد برنامه گل‌ها داشته و کتاب‌های «گل‌های تازه» و«برگ سبز» را به چاپ رسانیده‌اند.

کتاب را کدام انتشاراتی و در چند نسخه و چه سالی منتشر کرده است؟

این کتاب چون هواخواهان خاص خود را در سراسر ایران و حتی خارج از مرزهای کشور عزیزمان داشت، باید توسط ناشران تهرانی به چاپ می‌­رسید اما متأسفانه در مواجهه با آن‌ها به نتیجه‌ای نرسیدیم و دید مادی آن‌ها تمامی زحمات ما را نادیده می‌گرفت. از این روی با کمک همسر هنرمندم تمامی مراحل کتاب از جمع‌آوری مطالب، تایپ، صفحه‌آرایی، طراحی جلد و  موارد دیگر را برعهده گرفتیم و شخصاً اقدام به کسب مجوز نشر از وزارت ارشاد کردیم و با پیگیری‌های متعدد و سختی‌های فراوان و با هزینۀ شخصی این کتاب را در آبان ماه امسال در چابخانۀ بزرگ و معروف «اُسوه» در شهر قم و با کیفیت خوبی در هزار نسخه به چاپ رساندیم.

لطفا از برنامه‌های آینده‌تان بگویید؟

در حال حاضر علاوه بر کتاب‌های آثار استادان اکبر گلپایگانی و حسین قوامی، کتاب زندگی و آثار استاد مرتضی محجوبی را هم در دست چاپ داریم و تا مراحلی هم به سرانجام رسیده‌اند اما متأسفانه توجه به فرهنگ نشر دچار ضعف مفرطی شده است.

فکر می‌کنید انتشار کتاب­‌هایی با موضوع موسیقی به ویژه موسیقی فاخر کشور چه تاثیری در رشد سلیقه موسیقایی مردم داشته باشد؟

سوال بسیار خوبی است. متاسفانه چند سالی است ذائقه موسیقایی مردم ما تغییر کرده است و روی به موسیقی‌های سطحی و یکبار مصرف آورده‌اند. نقش وزارت ارشاد، صدا‌وسیما، هنرمندان، سایت‌ها و فضای مجازی و محققین می‌تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد. چنانچه هر یک از کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به وظیفۀ مهم خود که همان اشاعه فرهنگ وهنر ناب ایرانی است، ایمان داشته باشند می‌توان تأثیر این موضوع را به خوبی در آینده مشاهده کرد.

وضعیت کتاب و کتابخوانی را در همدان چگونه می‌بینید؟

همدان یکی از شهرهای فرهنگی و قدیمی ایران است. به طبع مردم با فرهنگی دارد و وضعیت کتاب و کتابخوانی در این شهر و استان از استان‌های همجوار و حتی غرب کشور بهتر است اما متاسفانه دنیای مجازی با برخی از خدماتش، این موضوع را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نسل جوان ما از مطالعه فاصله گرفته است. امیدواریم به همت اساتید و دست‌اندرکاران، برای این موضوع تدبیری جدی اندیشیده شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان