//
کدخبر: ۷۸۰۹۳ //
به پیشواز بهار، با کودکان زلزله با کنسرت استاد صدیق تعریف؛

استاد صدیق تعریف: مردم همدان هنردوست و اهل فضل هستند/ همدان خاطرات شیرینی را در ذهن و خیال من بوجود آورده است

استاد صدیق تعریف، زاده شهر زیبای سنندج است. او فارغ‌التحصل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیباست اما عمده فعالیت او درحوزه موسیقی بوده و امروز یکی از استادان صاحب‌نام آواز ایرانی است.

 استاد صدیق تعریف: مردم همدان هنردوست و اهل فضل هستند/  همدان خاطرات شیرینی را در ذهن و خیال من بوجود آورده است
به گزارش فرتاک نیوز،

این هنرمند برجسسته، فراگیری شیوه‌های گوناگون آوازی را نزد استادانی همچون محمود کریمی، نورالدین رضوی سروستانی، نصراله ناصح پور، محمدرضا لطفی، علی اصغر بهاری، مجید کیانی و رجب امیری فلاح فراگرفته است. ده‌ها نفر از خوانندگان مطرح موسیقی سنتی، امروزه از شاگردان این ردیف‌دان موسیقی ایرانی هستند.

استاد صدیق تعریف در طول سالها فعالیت با گروه‌های نامدار موسیقی ایرانی از جمله گروه شیدا و عارف، کارمکارها،  دستان و نامدارنی همچون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، فرهاد فخرالدینی، جلال ذوالفنون، حسین یوسف زمانی و... همکاری داشته است. او علاوه بر ایران در کشورهایی همچون فرانسه، سوئیس، ایتالیا، انگلستان، مراکش ، کردستان عراق و... کنسرت‌ اجرا کرده است.

آلبوم‌های به یاد استاد طاهرزاده، گلگشت، شیدایی، فراق، شوردشت، آثاری از حسین دهلوی، آبگینه، ماه بانو، کردانه، ماه عروس، خیال انگیز، مهتاب و عارف شیدا از جمله آثار این هنرمند ارزنده است. تصنیف به یادماندنی «کل صبح» عبدالقادر مراغه‌ای در سریال امام علی  نیز یکی از کارهای برجسته اوست که ملکه ذهن مردم ایران است.

استاد صدیق تعریف هفتم اسفندماه درهمدان به اجرای کنسرت خواهد پرداخت. این کنسرت با گروه نوروز به سرپرستی خود او و به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه اجرا خواهد شد. درادامه، اجرای دوم همین برنامه در شهر کرمانشاه خواهد بود.

گروه نوروز متشکل از امین گلستانی نوازنده عود، صادق تعریف نوازنده دف، مازیار شاهی تار، هوشمند عبادی نی، سینا معتمد کمانچه و کامران یعقوبی نوازنده تنبک که دراین کنسرت او را همراهی خواهند کرد. استاد تعریف دراین گفت وگو از انگیزه‌های اجرای این کنسرت می‌گوید.

 

انگیزه شما از برگزاری این کنسرت چیست؟

خواست و انگیزه کاملا مشخص است، به گونه ای همراهی و همدلی است با آسیب دیدگان زلزله. نوعی تسلی و تشفی خاطر خواهد بود برای کسانی است که وظیفه خود می دانند قدمی بردارند هرچند اندک. با اتفاقات ناگواری که افتاد این احساس همدردی و مسئولیت بیش از پیش نمود پیدا کرد.همانطور که می‌دانید هنوز که هنوز است زلزله­زده­ها همچنان در شرایط  اسف بار  و بسیار نامناسبی به سر می برند. چه می توان کرد جز برداشتن قدمی.

 رسیدگی به آنان در درحقیقت و درجه اول  وظیفه دولت هاست. اما گویا همچنان در برهمان  پاشنه همیشگی و قدیمی می چرخد. با این حال وظیفه همه آدم­های است که به نوعی این­ هموطنان آسیب دیده را همراهی کنند. همان روزهای اول زلزله، خیلی متاثر و متالم بودم و دلم می‌خواست یک کاری در حد توان و بضاعت انجام دهم. این کار چه بسا کار بزرگی نباشد که حتما هم نیست اما وظیفه معمول هر انسانی می بایست باشد. این همراهی و همدلی شاید مرهم  و تسلایی باشد برای آنانی که دلی دردآشنا در سینه دارند.

 

مسئولیت اجتماعی هنرمند را در چنین اتفاق‌های چگونه می‌بایست باشد؟

این اتفاقات همیشه با نقصان و ضایعات انسانی و ضایعات فرهنگی و تاریخی همراه بوده است، وظیفه هنرمند در قبال  چنین رخدادهای ناگوار بیش از بقیه مردم می بایست باشد تا حدی که در توان او هست همراه و همدل باشد و یک آرامش خاطری برای مردم آسیب دیده  فراهم آورد. این مصیبت دیدگان قبل از هر چیز احتیاج به ترمیم روح و روان دارند. در درجه اول به مسکن و مایحتاج  ضروری تر روزمره نیاز دارند. در ادامه همراهی روحی و روانی با آن­ها وظیفه همه انسانهای دردآشناست، وظیفه هنرمند چه بسا در این ارتباط سنگین­تر هم باشد.

 

شما این کنسرت را به بهانه نوروز اجرا خواهید کرد که جشن ملی ایرانیان است و همزمان با اجرای کنسرت، مردم  تدارک پیشواز بهارند. به نظر می‌رسد این کنسرت فراخوانی باشد برای همراهی علاقمندان شما با مردم زلزله زده و این یادآوری کمک خواهد کرد باردیگر مردم با هموطنان زلزله­ زده همراه شوند...

از زمانی که ما این قول و قرار را گذاشتیم تا امروز که اواخر بهمن ماه هست و به عید نوروزنزدیک می­شویم. آن شور و حال اولیه مردم فروکش کرده. به همین دلیل  تصمیم گرفتیم این تاریخ را برای اجرای کنسرت انتخاب کنیم. به عید نوروز نزدیک می­ شویم، می خواهیم این موضوع را با  مسئله آسیب دیدگان به خصوص کودکان زلزله مرتبط کنیم و درحد توان شادیانه­ای بسازیم. آمدن بهار، زندگی و تداوم آن، تولد دوباره طبیعت و نوروز، عید، عیدانه و به پیشواز بهار رفتن و همراه شدن و همدلی کردن با کودکان زلزله زده در راستای همین هدف و نیت بوده است.

 

فکر می کنید اولویت نخست آسیب دیدگان زلزله چیست؟

بازماندگان زلزله در درجه اول و قبل از هر چیز نیاز به اسکان و استقرار مناسب در شان و درخور جایگاه انسانی‌شان دارند. احترام به کرامت انسانی آنان وظیفه همه ماست و نباید نادیده گرفته شود. همراه با برطرف کردن این نیازها ترمیم روح و روان آسیب دیدگان نباید هم فراموش شود.

 

 برگردیم به خود کنسرت. پیش از این گفته بودید که این برنامه در قالب توری خواهد بود که از همدان شروع می­شود و در کرمانشاه و شهرهای دیگر هم ادامه خواهد داشت اگر ممکن است درباره این تور موسیقی هم صحبت کنید.

نیت اصلی در ارتباط با زلزله‌زدگان، دو شهر همدان و کرمانشاه هست و در ادامه این دو کنسرت سال آینده  قصد داریم این برنامه در شهرهای مختلف کشورمان ایران ادامه پیدا کند و این  مجموعه کنسرت­ها در قالب یک تور موسیقیایی برگزار شود.  

 

کنسرت همدان و کرمانشاه چه حال و هوایی دارد؟

برنامه در دو بخش خواهد بود، بخش اول موسیقی به زبان فارسی و موسیقی اصیل ایرانی است و بخش دوم موسیقی کردی و حال و هوایش موسیقی کردستانات را دارد.

 

انگیزه شما از انتخاب همدان به عنوان اولین شهر این تور موسیقیایی  چه بود؟

همدان یکی از شهرهای رویاها و خیالهای کودکانه کودکی من است. بسیار بسیار کودک بودم که نقشی از آرامگاه  بوعلی سینای بزرگ بر روی اسکناس های یک تومانی آن روزگارمرا به همدان، هگمتانه، باغ و باغات و گنجنامه و آرامگاه باباطاهر و بعدها عارف قزوینی عزیز و ....می برد ومی‌برد.

عبور همیشگی از همدان و عشق به رسیدن به کردستان و سنندج زادگاهم و باز بازگشت از آنجا به تهران و باز عبور از همدان در تمامی این سالها احساس زیبا و مطلوبی را درمن زنده می‌کند.

خاطرات دوسال از دوران دانشجویی و آمدن 5شنبه های آن سالها برای تدریس و حضور هفتگی و کلاس های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن سالها برای من اساسا تاریخی و درپیوند تاریخی این شهر با گذشته های بسیار دور، خاطرات شیرینی را در ذهن و خیال من بوجود آورده است. قرابت و نزدیکی این شهر به کردستان و کرمانشاه و در نهایت نزدیکی محل زلزله به این شهر و همین مردم هنردوست و اهل فضل این دیار باعث انتخاب من برای اجرای کنسرت این شد.

گفتگو از حسین زندی

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۸۰۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان