//
کدخبر: ۶۸۸ //

سرنوشت پخش «کلاه قرمزی» در نوروز

در حالی‌ که اعلام شده بود نوروز 96 مجموعه «کلاه قرمزی» دوباره روی آنتن خواهد رفت، درگذشت دنیا فنی‌زاده که سال‌ها به عنوان عروسک‌گردان کلاه قرمزی در این مجموعه فعالیت کرده بود، سرنوشت این برنامه محبوب تلویزیونی را با ابهام مواجه کرده است.

سرنوشت پخش «کلاه قرمزی» در نوروز
دیروز علی سرابی صداپیشه دو شخصیت دیگر از تمرین گروه خبر داده، اما همچنان پخش این مجموعه به نظر ایرج طهماسب و حمید جبلی بستگی دارد.

معمولا گروه دست‌اندرکار «کلاه قرمزی» از اظهار نظر درباره سرنوشت این مجموعه اجتناب می‌کنند و بیشتر در حال تکذیب خبرهایی هستند که در نبود خبرهای واقعی در فضای مجازی منتشر می‌شود. البته امروز علی سرابی صداپیشه گابی و قوچی در پایان گفت‌وگویی اشاره کوتاهی به این مجموعه کرده و گفته است: «این روزها مشغول تمرین با این گروه هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به فوت دنیا فنی‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزی، آیا این برنامه در نوروز 96 روی آنتن خواهد رفت یا نه؟ اظهار نظری کرده که قابل پیش‌بینی بود، او گفته است: «دراین‌باره فعلا هیچ صحبتی ندارم و منتظر تصمیم آقای طهماسب و جبلی هستیم.»

در واقع وضعیت همین‌طور است که سرابی گفته و همه فعلا منتظر تصمیم طهماسب و جبلی هستند، به ویژه که این‌دو احترام بسیاری برای عروسک‌ها قائلند و برخی از اطرافیان آن‌ها و فنی‌زاده این احتمال را می‌دهند که پس از این اتفاق تلخ تصمیم بگیرند این برنامه را به تعویق بیاندازند یا حتی کلاه قرمزی را حذف کنند. به خصوص که فنی‌زاده از ابتدای حضور کلاه قرمزی با جبلی و طهماسب و گروهی که کم کم بزرگ شد، همراه بوده است.

حتی در مراسم تشییع پیکر این هنرمند نیز فرشته طائرپور و محمد نظری اشاره‌ای به این موضوع داشتند، نظری که از دوستان فنی‌زاده بود در این‌باره گفت: «آقای طهماسب یک خواهشی دارم، این‌که کلاه قرمزی دنیا را از ما نگیرید، بگذارید هر بار که او را می‌بینیم یاد دنیا برایمان زنده شود.»

و طائرپور نیز جبلی و طهماسب را خطاب قرار داد و گفت: «این حلقه‌ای که برای بچه‌ها کار می‌کنند می‌دانند که جای خالی دنیا را فقط رفتار کردن شبیه «دنیا» پر می‌کند.» اشاره او احتمالا به مقاومتی بود که زنده‌یاد فنی‌زاده با وجود بیماری سرطان و از کار افتادن دست راستش برای ادامه عروسک‌گردانی کلاه قرمزی از خود نشان داد.

در نهایت به نظر می‌رسد جنبه منطقی ماجرا می‌تواند غلبه بیشتری داشته باشد. اگرچه زنده‌یاد فنی‌زاده سال‌های متمادی با کلاه قرمزی همراه بود، اما با وجود احترامی که باید به این هنر گذاشت، این صداپیشه و شکل فیزیکی عروسک است که برای ادامه حیات او ضروری است. عروسک‌های ماپتی در بسیاری از مواقع با تغییر عروسک‌گردان‌هایشان مواجه می‌شوند و در صورت جایگزینی مناسب خدشه‌ای هم بر تصویر مخاطب از شخصیت و حرکات آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

برای مثال عروسک‌ «زی‌زی‌گولو» در مدت ضبط این مجموعه اغلب اوقات توسط مریم سعادت گردانده می‌شد و زمان بازی او عادل بزدوده این مسئولیت را به عهده می‌گرفت و به جرات می‌توان گفت کسی احساس نکرده بود حرکات این عروسک دچار تغییر شده است.

اتفاقا سعادت که سال‌ها تجربه کار با عروسک‌ها را دارد، به تازگی درباره موضوع کلاه قرمزی این‌طور اظهار نظر کرده است: « کلاه‌قرمزی ان‌شاءالله راه خودش را با درایت آقایان جبلی و طهماسب پیدا می‌کند. به هر حال خیلی شهامت می‌خواهد که یک نفر بعد از دنیا «کلاه‌قرمزی» را دست بگیرد. اما بالاخره این اتفاق می‌افتد و مردم هم می‌پذیرند؛ البته یاد دنیا در خاطر همه ما باقی خواهد ماند.»

با توجه به این نظرات، ظاهرا از لحاظ حرفه‌ای هم این موضوع برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند حل شده است، از طرف دیگر باید اشتیاق مخاطبانی را هم که این‌روزها انتظار دیدن دوباره این مجموعه را می‌کشند در نظر گرفت. به نظر می‌رسد همان‌طور که دوستان فنی‌زاده اشاره کرده‌اند حضور دوباره کلاه قرمزی روی آنتن بیشتر از هر اتفاق دیگری یاد او را زنده نگه خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان