//
کدخبر: ۶۶۹۸۴ //
وزیر ارشاد در کرمانشاه:

فستیوال هنری در مناطق زلزله‌زده برگزار می‌شود

جشنوارهای مختلفی معونت‌های مختلف وزارات فرهنگ و ارشاد و هنرمندان استان‌ها هم هر هفته برنامه فرهنگی - هنر ی در مناطق زلزله زده برگزار خواهند کرد .

 فستیوال هنری در مناطق زلزله‌زده برگزار می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعداز بازدید از مناطق زلزله‌زده با حضور اصحاب رسانه محلی، سراسری و خبرگزاری‌ها در سالن کنفراس اداره فرهنگ وارشاد استان کرمانشاه تشکیل شد.

photo_1 (1)

دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زلزله واقعه تلخی و سختی بود که همددلی جامعه ایران را نشان داد چه تهاجم خارجی و چه بلای طبیعی باشد مردم را گرد هم جمع می‌کند 30سال قبل هم  غرب و شرق،  شمال و جنوب را گرد هم جمع کردتا از این مرز و بوم دفاع کنند و امروز نیز  اقوام مختلف و فضای ملی  ایران هم در این بیش از چهل روز  در راستای همکاری و همدلی بود و  دولت هم با این نگاه که جزء کوچکی از این ملت است  همکاری و همدلی داشته است و خواهد داشت.

وی افزود: قرار بر این بود و هست رفت و آمد اعضای هیأت دولت و به طور پیوسته باشد و گزارش مناطق زلزله به هیأت دولت داده شود و از طرفی هم مردم احساس کنند که ماه‌های اول مورد توجه نبوده‌اند بلکه این روند ادامه دارد و هم دولت از اطلاعات کافی برخوردار باشد و هم به نمایندگی از هیأت دولت و کارهای که وزارت ارشاد می‌تواند در حیطه  وظایفش انجام دهد و کارهای عمومی و اختصاصی بود حتما سفر اختصاصی به فرهنگ خواهم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: امروز از شهرهای؛ سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، ثلاث و باباجانی و ازکله بازدید کردم و با شهردارها و فرماندار ها دیدار داشتیم و کارهای که انجام گرفته کارهای مناسبی است هرچند این زلزله دامنه گسترش داشته و بیش 1800 روستا را در بر گرفته و عمق زلزله زیاد بوده و  تلافات جانی کمتر بود، اما خسارات مالی آن بیشتر بود.

صالحی ادامه داد: عملیات آوربرداری و نجات و درمان سرعت خوبی داشت و امروز فرماندار ثلاث وباباجانی اظهار داشت کمتر از 12ساعت آوار برداری داشته‌اند در حوزه اصلی اتصال آب، برق و زلزله‌های مشابه اتصال خدمات سرعت بیشتری داشته و از لحاظ منابع اعتباری در این شرایط سخت با حداکثر توان به خدمت گرفتن و اسکان اضطراری مسیر برای استقرار در تعهد کرده‌اند این مسیر به خوبی طی خواهد شد ومردم مکلات داشتند و دارند و اسکان دائم هم پیشنهادهای ترغیب شده و همانند زلزله‌های مشابه به نقطه مطلوب‌تری برسد.

وی افزود: امروز صحنه و مناطق و عمق حادثه و از لحاظ روحی متاثر می‌کند هم خسارات مالی و جانی و هم تأثیرات روانی همدردی ادامه یابد و صبوری و شکیبایی به کمک میاید این اتفاق تلخ تسکین یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پروژهای که تا نیمه سال 1397 تا پایان این پروژه به سایر پروژه‌های فرهنگی سرپل وذهاب به نتیجه برسانیم تا آواخر سال 1397 از شرایط زیستی که مردم به آرامش برساند از لحاظ فضای روحی تا نیمه پایان اول مجتمع سرپل‌ذهاب به نتیجه برسانیم.

صالحی ادامه داد: پروژه سرمت از منطقه گواور در گیلانغرب تا آواخر 1397 و ثلاث و باباجانی تا پایان اول نیمه سال  تاسسیس مجد انجام گیرد بعداز تخریب بازسازی انجام گیرد.

وی افزود: ازگله هیچی ندارد مجتمع فرهنگی و ورزشی با ترکیبی 1500 تا 200 نفر با همکاری ورزش و ستاد بحران

نگارخانه قصرشیرین، بازسازی و سالن روبازی در قثصرشیرین بازسازی و ترمیم، پارک نشاط سرپل‌ذهاب، هفت کتابخانه که 2مورد مقام سازی و 5 مورد آن بازسازی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مساجد و امکن مذهبی به نوسازی و بازسازی از اماکن مذهبی پیگیری خواهیم کرد و محور اول پروژه تا پایان71397 به بهربرداری برسانیم.

صالحی ادامه داد: مناطقی که زلزله‌زده برنامه فرهنگی بیشتری ایجاد شود در بازدید میدانی در شرایط سخت و حتما برنامه فرهنگی حداقل تسکینی باشد در این 45 روز اقداماتی شده است و کارهای انجام شده هم در برنامه‌ها وهم در غیربرنامه‌ای کارهای انجام شده است.

وی افزود: حدود 100برنامه اداره فرهنگ و ارشاد برگزار شده این رقم خوبی است غیر از این برنامه‌های فرهنگی در حوزه کمک‌ها فعال بوده‌اند 100کامیون غیرنقدی کمک ‌ای که هنرمندان و حضور آنها یا با کمک وزارت ارشاد یا خودشان انجام داده‌اند و نهادی که تلاش داشته‌اند و جا دارد اینجا از خانواده  هنرمندان و وزارت ارشاد تشکر ‌کنم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارهای که در فضای آینده در پیش خواهیم داشت اما این‌ها برنامه‌های است که هنرمندان در کشور دارند تا در مناطق حضور داشته باشند هر استانی به مدت دو روز بیایند بسته فرهنگی داشته باشند هر هفته از هنرمندان 32 استان  در کشور داشته باشیم یک روزه و از همه توانا‌یی‌های فرهنگی و هنری در فستیوال فرهنگی و هنری داشته باشیم .

صالحی ادمه داد: مردم تا در مناطق زلزله و زیبایی هنر ناب و فاخر ایرانی را ببیند هرچند هنر ایرانی گسترده زیادی دارد اما برگزاری32هفته برنامه فرهنگی و هنری کمک  خواهذ کرد به شرایط روحی و اجتماعی تا تسکین پیدا کند.

وی افزود: همه معاونت جشنوارها برای خودشان در منطقه تعریف کنند غیر از استان‌ها  نیز معاون هنری، فرهنگی، قرآنی  و مجموع سازمان اوقاف، کانون مساجد، نهاد کتابخانه‌ها، برنامه و جشنئواره‌های را باید تعریف نمایند و طی اقدامات خاص و ویژه اجرا نمایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد در برنامه‌های آینده حوزه کتاب برای کودکان و نوجوان کارهای ویژه‌ای دارد هم از اهدا کتاب گرفته تا سایر برنامه‌های که برای مردم زلزله زده  تدوین خواهد شد.

صالحی ادامه داد: سینمای سیار هم در اورمانات و سرپل‌ذهاب راه‌اندازی خواهیم کرد تا با عرضه فیلم‌های مناسب بپردازد.

وی افزود: تور رسانه‌ها ملی به مناطق زلزله زده خواهیم داشت، هرچند انسان‌ها می‌تواند هر تهدید را به فرصت تبدیل نمایند این اتفاق تلخ و سخت در این منطق هم فرصتی باشد تا با هم افزایش زیر ساخت‌های اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و نگاه همگرایی به وجود آورد و اهالی رسانه به عنوان چشم رسانه بتوانند این فضا را برای این منطقه به وجود آورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصحاب رسانه منطقه‌ای موضوع‌های که ملی بشود تا برای این بحث فرصت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی این منطقه در فضای ملی مطرح شود  تا مورد توجه بیشتر سرمایه‌گذاران هم قرار گیرد.

صالحی ادامه داد: برگزاری تورهای رسانه‌ای منطقه‌ای زیادی داریم هرچند کرمانشاه در فضای جنگ تحمیلی هم خرابی داشته و فرصت‌های اقتصاد و توسعه هم از دست داد ولی در ظاهر بود اما در باطن این منطق با اهدا شهدا وجانفشانی‌ها مثال اعام و خواص قرار گرفتند و رشادت و از خودگشتگی نشان دادند و این بار هم به همت مردم ایران حتما سرپا و خواهد شد .

وی افزود: تور رسانی کمک خواهد کرد که این ظرفیت هر چه زودتر به مردم ایران  معرفی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محور سوم اصاحب فرهنگ و هنر این است به اکرمانشاه به طور عام و خاص هنر خیز و هنر پرور است و در حوزه فرهنگ، هنر و ادب این منطقه  سرآمد است به زور ویژه دیده شود.

صالحی ادامه داد: اصحاب حوزه فرهنگ و هنرمنطقه زلزله‌زده کرمانشاه آسیب دیده‌اند و صدماتی به آنان وارد شده، اما از لحاظ مالی و جانی خسارت وارد شده است هرچند خسارات مالی آنان زیادتراست.

وی افزود:  بایستی هنرمندان این منطقه مورد حمایت قرار گیرند و امکاناتی هم برای آنان به زودی فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ و هنر که آسیب‌پذیر بوده اما به اطلاع  می‌رساند اتفاق  اخیر نیز سخت به حوزه معیشتی آنان خسارات وارد کرده است.

صالحی گفت: هنرمندان به خاطرت حساسیت کارشان آسیب‌پذیرتر از سایر اقشار هستند و  گارگاه‌هایشان را از دست داده‌اند و معیشت آنان به سختی خواهد گذشت.

وی افزود: زلزله مهیب 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان کرمانشاه بالغ بر 25 میلیارد ریال خسارت به بخش فرهنگ و هنر  استان کرمانشاه وارد آورد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۹۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان