//
کدخبر: ۶۴۰۰۲ //

با هنرمندان آذرماهی آشنا شوید

جمشید مشایخی، مهدی هاشمی، مسعود جعفری جوزانی، رسول صدر عاملی، ناصر طهماسب، کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی متولدین آذر ماه سینمای ایران هستند؛تولدشان مبارک.

 با هنرمندان آذرماهی آشنا شوید
به گزارش فرتاک نیوز،

به بهانه‌ی آذرماه و سالروز تولد این هنرمندان مروری داریم بر کارنامه‌ی کاری‌شان که در ادامه می آید:

 

جمشید مشایخی

جمشید مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است، فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک»  آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

 

این بازیگر پیشکسوت تا کنون در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرده است. او در گفت‌وگویی بیان کرده است که علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها کمک به کارگردان‌ آن فیلم بوده هرچند که به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

 

مشایخی در دوران فعالیت خود تا کنون موفقیت‌هایی از جمله دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم‌های "کمال الملک" و "گل‌های داوودی" و همچنین دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ایفای نقش در فیلم "بانوی من" در هفتمین دوره جشن خانه سینما و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما بوده است. همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم "پدربزرگ" از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ را به دست آورده است.

 

این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش‌های متفاوتی در سینما و تلویزیون بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان بازی در فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

 

آخرین حضور سینمایی مشایخی در فیلم "رفقای خوب" به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مجید قاری‌زاده در سال ۱۳۹۴ بوده است.

 

او در گفتگویی که بعد از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جهموری با او انجام شد، بیان کرد: ملت ایران به اذعان دیگر مردم دنیا بافرهنگ‌ترین مردم جهان بوده و هستند. من اهل تعارف نیستم به همین دلیل می‌گویم که اگر آقای روحانی انتخاب نمی‌شد من در ایران نمی‌ماندم.

 

از این هنرمند پیشکسوت تاکنون در جشنواره‌ها و مراسم متعددی تجلیل شده است و هم‌اکنون سردیس‌های جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و زنده‌یاد داوود رشیدی و همچنین خسروشکیبایی در حال آماده‌سازی است که به‌زودی در ستون‌هایی در شهرک سینمایی نصب خواهند شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۰۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان