//
کدخبر: ۵۷۸۶۶ //
سردبیر هفته نامه سیاسی اجتماعی «یاوا» از کشور آلبانی :

بیش از ۳۰ هزار واژه فارسی در زبان آلبانی وجود دارد

حضور سردبیر قدیمی ترین نشریه آلبانی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور درغرفه پایگاه تحلیلی خبری فرتاک نیوز به بررسی مقایسه ای بین رسانه های ایران با آلبانی پرداخت.

بیش از 30 هزار واژه فارسی در زبان آلبانی وجود دارد

«لوزاتی باقیار» در ابتدا با معرفی  نشریه خود  با اشاره به علت حضورش در ایران گفت: من سردبیر هفته نامه ای هستم که قدیمی ترین نشریه آلبانی است و حدود صد سال است منتشر می شود. علت حضور من در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات ایران، بازدید از این رویداد فرهنگی و سخنرانی در نمایشگاه بود.

 

سردبیر نشریه آلبانیایی یاوا افزود: آلبانی کشور کوچکی است و من تاکنون در آلبانی چنین نمایشگاهی را تجربه نکرده ام البته تنوع رسانه های ما زیاد است اما نمایشگاه مطبوعات در ایران بسیار گسترده تر است.

 

او در ادامه با اشاره به تاثیر رسانه های مجازی  بر مطبوعات کاغذی گفت: روی مجله های ما تاثیری نداشته است وبسایت های مثل نشریات اینترنتی نیز طرفدار دارد. مجله های کاغذی که حس کتاب را به مخاطب منتشر می کند بهتر است و طرفدار خود را دارد اما با این حال تاثیر فضای مجازی را نمی توان نادیده گرفت حتی در امریکا نیز این مشکل وجود دارد و نشریه های کاغذی تحت تاثیر قرار گرفته است.  

 

باقیار در ادامه گفت: من به کشورم برمی گردم و این نکته را به مردمم می گویم که مردم ایران بر خلاف آنچه برخی ها می گویند همچنان پابرجا هستند، فرهنگ خود را حفظ کرده اند و به ایرانی بودنشان افتخار می کنند.

 

او با اشاره به تاثیر فرهنگ ایرانی بر آلبانیایی گفت: من گاهی  شعر می نویسم و با ادبیات آشنا هستم. بهگفته زبانشناسان در زبان آلبانی بیش از 30هزار کلمه وجود دارد که ریشه فارسی دارد  حتی نام تیرانا مهمترین شهر آلبانی از تهران گرفته شده است.

 

او در ادامه گفت: پیش از این دوبار به ایران سفرکرده بودم، برای انتخابات نیز به ایران آمدم اما بازهم دوست دارم به این کشور سفر کنم، جوانان ایران تلاش زیادی برای یادگیری و پیشرفت دارند و به فرهنگ و زبانشان اهمیت می دهند این نکته بسیار مهمی است. ایرانی ها مردم خوش خلقی هستند اما بعضی وقت ها نمی دانند چه می خواهند.

 

او در پایان گفت: آرزوی من این است که مردم ایران به درجه ای برسند که چهره واقعی و جایگاه واقعی ایران را ببینند مردم غرب تحت تاثیر برخی رسانه ها به ایران نگاه می کنند در حالی که آنچه آنان نشان می دهند چهره واقعی ایران نیست.

گزارش : حسین زندی

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۷۸۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان