//
کدخبر: ۵۴۶۲ //

دو نقض چشمگیر برای جشنواره فیلم فجر امسال

بسیاری گمان می‌کردند حضور محمد حیدری برای دومین سالن متوالی به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر این شانس را ایجاد می‌کند که امسال جشنواره‌ای روان‌تر را شاهد باشی

 دو نقض چشمگیر برای جشنواره فیلم فجر امسال

به گزارش فرتاک نیوز ، بسیاری گمان می‌کردند حضور محمد حیدری برای دومین سالن متوالی به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر این شانس را ایجاد می‌کند که امسال جشنواره‌ای روان‌تر را شاهد باشیم به‌خصوص که حیدری در اولین دوره‌ای که تصدی‌گری دبیری را برعهده‌گرفته بود با یک ویژگی مهم و آن‌هم عدم توصیه پذیری که نیاز مدیریت در جشنواره‌ای همچون فجر است شناخته‌شده بود و همین باعث شده بود حداقل در ورود فیلم‌ها به جشنواره شاهد افزایش پیاپی تعداد فیلم‌ها به‌واسطه توصیه‌های این و آن نباشیم.

امسال هم فارغ از همه حرف‌وحدیث‌هایی که درباره ورود فیلم‌هایی نظیر فیلم خاص یک آقازاده اصلاح‌طلب شنیدیم درمجموع در پروسه انتخاب فیلم اوضاع بسامان بود اما حاشیه وقتی ایجاد شد که در یک تصمیم‌گیری کاملاً فکر نشده پروسه آنلاین فروش بلیت جشنواره در اختیار سامانه‌ای قرار گرفت بدون کمترین عقبه‌ای در بلیت‌فروشی.

این سامانه که گویا از شرکت‌های تابعه هولدینگ بانک پاسارگاد بود از همان ساعات آغازین بلیت‌فروشی اینترنتی دچار اختلال شد و ادامه اختلال کار را به‌جایی رساند که دبیر جشنواره با عذرخواهی از انتخاب این شرکت، مخاطبان را وعده داد به بلیت‌فروشی حضوری در پردیس ملت؛ اما این بلیت‌فروشی حضوری که فقط برخی از مخاطبانی که در سامانه موردنظر ثبت‌نام کرده بودند قادر به حضور در آن بودند هم بر حجم مشکلات افزود.

چون از همان ساعات آغازین بلیت‌فروشی مشخص شد که بلیت‌های پردیس‌های پرمخاطبی همچون آزادی و کوروش و سینماهایی همچون فرهنگ کاملاً نایاب است و مخاطبان باید از میان برخی سینماهای مستعمل مرکزی شهر یا پردیس‌هایی در نقاط دورافتاده به انتخاب بلیت بپردازند!

ادامه ناکارآمدی سامانه بلیت‌فروشی پای مدیرعامل خانه سینما و شورای عالی تهیه‌کنندگان را به ماجرا باز کرد که به گفته دبیر جشنواره این سامانه را تأیید کرده بودند اما مدیرعامل خانه سینما به‌جای توضیح اینکه چطور زیر بار تأیید چنین روندی رفته فقط از این گفته که سامانه موردنظر توسط تعدادی نخبه اداره می‌شود!

به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر بلیت‌فروشی جشنواره فیلم فجر که در سال‌های گذشته به‌واسطه حضور نیروهایی مجرب از یک سایت شناخته‌شده در این حیطه جزو کم حاشیه‌ترین رویدادهای جشنواره بود چنان حاشیه‌ای برای جشنواره ایجاد کرد که به نظر می‌رسد تا پایان جشنواره ادامه داشته باشد به‌خصوص که از همان ساعات آغازین بلیت‌فروشی بازار سیاه فروش بلیت که سری کامل بلیت‌ها را با قیمت‌هایی 5/1 تا 2 برابر قیمت واقعی می‌فروخت شروع به کارکرد و کسی هم نگفت چطور بلیت‌های پردیس‌هایی مانند آزادی و کوروش که برای مخاطبان خواهان خرید قانونی بلیت نایاب شده به بازار سیاه رسیده است!

 

نقض فراخوان و افزودن سیمرغ کوتاه

دومین و سومین حاشیه جشنواره مربوط می‌شد به زیرپاگذاشتن فراخوان که یک‌بار از سوی رئیس سازمان سینمایی و بار دیگر از سوی دست‌اندرکاران گروهی سینمایی به نام هنروتجربه انجام شد.

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی زیر بار فشارهایی که انتصاب رئیس دفترش در سمت ریاست انجمن سینمای جوانان ایران را نقد می‌کرد تصمیمی کاملاً احساسی گرفت و آن‌هم اینکه بدون در نظر گرفتن فراخوان جشنواره، سیمرغ فیلم کوتاه را هم به فهرست جوایز اضافه کرد. خنده‌دار اینجا بود که اصلاً جشنواره بخشی به نام کوتاه نداشت و ندارد اما سیمرغ کوتاه با یک دستور از بالا و نقض فراخوان به جشنواره اضافه شد شاید برای کمک به اعتبار رئیس تازه‌کار و بی‌تجربه انجمن سینمای جوانان. اما این نقض فراخوان هم نه‌تنها به افزایش اعتبار کمک نکرد که فقط حواشی پیش از آغاز جشنواره را دوچندان کرد و البته بی‌قانونی رئیسی که مدام گذشتگان را به نقض قوانین متهم می‌کرد به رخ کشید.

 

اقدام خودسرانه یک گروه سینمایی دولتی

سومین حاشیه مربوط می‌شد به انتشار خبری از سوی گروه سینمایی هنروتجربه که در آن به معرفی 16 فیلم بخشی موسوم به «هنروتجربه جشنواره فجر» پرداخته بود! این انتشار خبر در شرایطی رخ می‌داد که هیچ کجای آیین‌نامه جشنواره بخشی به نام هنروتجربه پیش‌بینی‌نشده بود و در فراخوان هم به‌صراحت گفته‌شده بود که امسال تمامی فیلم‌ها از هنروتجربه گرفته تا فیلم اول و فیلم‌های دیگر توسط هیئت انتخاب دیده‌شده و در دو گروه مسابقه سودای سیمرغ و چشم‌انداز دیده خواهند شد.

در این اوضاع اینکه یک گروه سینمایی دولتی به‌صورت خودسرانه اطلاعیه بدهد و با زیرپا گذاشتن فراخوان جشنواره از افزوده شدن یک بخش تازه به جشنواره بگوید حجم حواشی جشنواره را چند برابر کرد...

این‌ها سه ماجرایی بود که جشنواره را پیش از آغاز وارد حواشی کرد؛ آیا با چنین حاشیه‌هایی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حین برگزاری روزهای کم حاشیه‌تری را تجربه خواهد کرد؟ امید که چنین باشد.

 

منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۴۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان