//
کدخبر: ۴۹۷۵۸ //

سخنان وزیر ارشاد در یکی از اجراهای جشنواره آئینی سنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان تعزیه‌خوان توانسته‌اند نسخه‌های مدفون را به نمایش‌های عیان تبدیل کنند و زیرزمینی‌ها و زیرخاکی‌های ما را به گنجینه‌ای در جریان تبدیل کنند.

سخنان وزیر ارشاد در یکی از اجراهای جشنواره آئینی سنتی
به گزارش فرتاک نیوز،

در چهارمین شب از اجرای نمایش‌های میدانی که در مقابل ساختمان تئاتر شهر برگزار می‌شد، با پایان اجرای شبیه‌خوانی شهادت میرزا ابوالقاسم فراهانی به کارگردانی مهدی دریایی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز لحظات پایانی این نمایش را همراه با دیگر مردم عادی به تماشا نشست.

 

که با پایان اجرای نخست، مهدی دریایی اظهار کرد: یکی از مهمترین خروجی‌های این جشنواره اجراء شدن تعزیه‌هایی است که در زمان قاجار بوده‌اند و بعد از آن دیگر اجراء نشده‌اند.

 

او با به‌کار بردن این تشبیه که نسخه‌های تعزیه سال‌هاست در یخدان‌ها نگه‌داری می‌شوند و در حال پوسیدن و از بین رفتن هستند، به تلاش‌ها و حمایت‌های داوود فتحعلی‌بیگی، دبیر جشنواره و اردشیر صالح‌پور در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: ما از امشب به فکر اجرای دو سال آینده هستیم و امیدواریم بتوانیم کاری انجام دهیم.

 

داوود فتحعلی‌بیگی نیز در سخنانی خطاب به وزیر ارشاد اظهار امیدواری کرد که «امیدوارم اجراهای سال آینده جشنواره آئینی و سنتی در یک مکان مشخص و متعلق به همین جشنواره برگزار شود.»

 

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی «تعزیه» را هنر تاریخی ایرانیان دانست و گفت: این هنر هم به درون ما راه پیدا می‌کند و هم بیرون ما را نشان می‌دهد.

 

وی سپس به اجرای شبیه‌خوانی نمایش آئینی امیرکبیر در سال گذشته و امسال اشاره کرد و افزود: میرزا ابوالقاسم فراهانی و شهیدان تاریخ استقلال ایران، به این بیان و روایت زیبا تاریخ معاصر را به تاریخ کهن اسلامی ما پیوند داده‌اند، بنابراین اجرای هنرمندانه این گروه شایسته ستایش است.

 

او تاکید کرد: این هنرمندان _تعزیه‌خوان‌ها_ توانسته‌اند نسخه‌های مدفون را به نمایش‌های عیان تبدیل کنند و زیرزمینی‌ها و زیرخاکی‌های ما را به گنجینه‌ای در جریان تبدیل کنند.

 

با پایان اجراء نیز یکی از مخاطبان نمایش شبیه‌خوانی امیرکبیر خطاب به وزیر از گران بودن قیمت بلیت تئاتر در شهرستان‌ها گلایه کرد؛ وزیر از وی نام شهرستان او را پرسید و بعد از شنیدن نام «سبزوار» با لبخند پاسخ داد «پس ما همشهری هستیم.»

 

این مخاطب به صحبت‌های خود این طور ادامه داد که «ما بازنشسته‌ایم و باید برنامه‌هایی باشد که ما هم بتوانیم براساس وُسع مالی خود از آن‌ها استفاده کنیم ، اما گران بودن بلیت‌ها این اجازه را به ما نمی‌دهد.

 

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به درخواست‌های خبرنگاران، پاسخ به همه پرسش‌های خبرنگاران را موکول به برگزاری نشست خبری خود کرد.

 

در جریان بازدید سیدعباس صالحی از این نمایش آئینی - سنتی، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی، رئیس مجموعه تئاتر شهر او را همراهی می‌کردند.

 

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۹۷۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان