//
کدخبر: ۴۴۴۴۸۴ //

حواشی روز اول فیلم فجر| بازیگر بالیوودی در فجر سینمای ایران/ اتهام «مثبت ۱۸» تهیه کننده‌ها را داغ کرد!

۲ نشست خبری آرام و بی سر و صدا، ۲ نشست خبری جنجالی و پر دعوا؛ ساعت ۱:۳۰ بامداد دعوا بر سر شوخی جنسی و فیلم مثبت ۱۸ در اولین روز جشنواره فیلم فجر!

حواشی روز اول فیلم فجر| بازیگر بالیوودی در فجر سینمای ایران/ اتهام «مثبت ۱۸» تهیه کننده‌ها را داغ کرد!
به گزارش فرتاک نیوز،

جشنواره فیلم فجر در هوای برفی و با دمای صفر درجه در شهر تهران آغاز شد. کل روز برج میلاد در مه بود و برف زیبای زمستانی مهربانانه از آسمان به سمت زمین بارید.

اگر چه هوا در بیرون از برج میلاد سرد سرد بود، اما داخل برج و محل برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، اتفاقات زیادی رخ داد که همگی به پرحرارت تر شدن آن کمک کرد. در زیر مروری بر حواشی روز اول جشنواره داریم:

جشنواره با «دروغ های زیبا» آغاز شد؛ فیلمی از سینمای بنگلادش که چند بازیگر مشهور سینمای هند را نیز با خود به ایران آورده بود. البته تاخیر نزدیک به 40 دقیقه ای در اکران این فیلم صدای جمع زیادی از اهالی رسانه را درآورد؛ این تاخیرها دقیقا مانند یک دومینو عمل کرده و باعث می شود تا اهالی رسانه در ساعات بامدادی روز بعد خانه جشنواره را ترک کنند!

مرتضی آتش زمزم کارگردان دروغ های زیبا مقابل اهالی رسانه نشست تا پاسخگوی سوالات آنان باشد. نور پایین صحنه که به وضوح کار عکاسان و فیلمبرداران را سخت می کرد به عنوان یکی از اعتراضات مهم اهالی رسانه مطرح شد. موضوعی که خیلی زود و در نشست خبری بعدی اصلاح شد.

بازیگر بالیوودی در فجر سینمای ایران چه کار می‌کند؟

آتش زمزم که فیلمش کاملا در بنگلادش ساخته شده است، حرف های جالبی را بر زبان آورد. او گفت که این کشور در وسعتی به اندازه کردستان ایران با 180 میلیون جمعیت است تا پرتراکم ترین کشور دنیا لقب بگیرد.

او البته کنایه ای هم به شرایط سخت فیلمسازی در ایران به واسطه افزایش قیمت ها زد و گفت: این قدر فیلمسازی در ایران برای فیلمسازان مستقل گران شده است که باید به سراغ کشورهای دیگر برویم. فیلم بعدی من نیز در بوتان ساخته خواهد شد.

ممیت الرشید نویسنده «دروغ های زیبا» است. او در شناسنامه اهل بنگلادش است اما خودش می گوید ایرانی است و تاکنون از ایرانی ها بد ندیده است!

«همیشه می‌گویم که ایران کشور دوم من است زیرا 6 سال در ایران بودم و در اینجا نیز عمل قلب باز کردم یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی می‌دانم.»

اما مهمان ویژه این نشست خبری یکی از بازیگران صاحب نام در سینمای هند بود؛ جایا احسن که به گفته آتش زمزم مشهورترین بازیگر سینمای بنگلادش و یکی از بازیگران شناخته شده در سینمای هند است. او اشاره کرد که از سینمای ایران عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و مجید مجیدی را می شناسد.

جسور مثل «شکار حلزون» با حمل 1.5 کیلوگرم هرویین!

دومین فیلم روز اول، توسط یک کارگردان کار اولی ساخته شده بود. فیلم سینمایی «شکار حلزون» که نه تنها اسم کارگردانش محسن جسور بود، بلکه در بیان برخی مطالب نیز جسورانه عمل کرد.

محسن جسور می گوید که فیلمش مشاور حقوقی داشته اما تصاویر روی پرده خیلی این حرف را ثابت نمی کند، چرا که یکی از شخصیت های غایب فیلم ظاهرا به جرم حمل 1.5 کیلوگرم هرویین، حکم 20 سال زندانی دریافت کرده اما در پایان فیلم در اتفاقی عجیب مشمول عفو می شود. نکته قابل تامل اینجاست که براساس قانون مجازات حمل بیش از 30 گرم هرویین، اعدام است و تحت شرایطی خاص (حمل برای اولین بار، عدم توزیع و مقدار گرمی زیر 100 گرم) حکم او حبس ابد است.

جای خالی حسام محمودی بازیگر فقید و تازه درگذشته سینمای ایران اگر چه در بین مهمانان نشست خبری احساس می شد، اما عوامل برگزاری جشنواره نام او در گوشه ای از میز نشست خبری قرار داده بودند. عوامل فیلم هم یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

حسام محمودی که خیلی ها او را با بازی در سریال «لحظه گرگ و میش» می شناسند، اردیبهشت امسال بر اثر ایست قلبی در 37 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

کلیدواژه پرتکرار در نشست خبری فیلم «شکار حلزون»، دو چیز بود؛ نداشتن پول و رفیق! عوامل تولید فیلم بارها و بارها از نبود پول در این پروژه و شرایط سخت آن نالیدند تا از جایی به بعد این موضوع دستمایه شوخی های اهالی رسانه و حتی مجری نشست قرار بگیرد.

این عوامل بارها و بارها درباره اینکه از دوران راهنمایی با هم رفیق بودند و حالا این فیلم را ساختند نیز صحبت کردند.

البته فضای جلسه خیلی هم دوستانه نبود؛ امیر یل ارجمند که موسیقی این فیلم را زده در بخشی از نشست حسابی از خجالت عوامل فیلم و به ویژه محمدحسین ابراهیمی (طراحی و ترکیب صدا) درآمد. او از اینکه بخشی از موسیقی هایش در فیلم حذف شده به شدت گلایه مند بود. محمدحسین ابراهیمی هم تنها در 10 روز پایانی آماده شدن فیلم به گروه تولید اضافه شده بود و خیلی هم مقصر نبود!

غیبت حسین پاکدل هم در این نشست خبری به شدت احساس می شد. به گفته محسن جسور، گردن وی بر اثر یک تصادف دچار آسیب دیدگی شده و امکان حضور در این جلسه را نداشته است.

شوخی جنسی؟! من ندیدم!

هر چه قدر نشست خبری دو فیلم ابتدایی روز اول کم حاشیه بود، در نشست خبری فیلم سوم یعنی «دو روز دیرتر» حاشیه های ریز و درشت زیادی وجود داشت.

موضوع اصلی بخش زیادی از سوالات که داد اهالی رسانه را درآورد، وجود شوخی های جنسی فراوان در این فیلم بود. این اعتراضات به حدی بالا رفت که حتی یکی از خبرنگاران لقب «رحمان 1402» را به این فیلم داد.

ماجرا زمانی عجیب تر می شد که نام سه نهاد به عنوان سرمایه گذار پای این فیلم نوشته می شد؛ روایت فتح، بهمن سبز و فارابی. البته خبرنگاران خیلی به دو اسم پایانی توجهی نداشتند و عمده نقد آنان به روایت فتح بود. آنان می گفتند چرا امضای روایت فتح باید پای فیلمی باشد که در آن شوخی جنسی به چشم می خورد.

اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی کل ماجرا را کتمان کرد و گفت: «اصلا نمی فهمم کجای این فیلم شوخی جنسی دارد؟! این فیلم را هم با گروهی از متدینین دیدم و هم با نوجوانان نسل Z و از هیچ کدام بازتاب منفی ندیدم. حتی یک شوخی نسبتا نامتعارف در فیلم وجود داشت که نسبت به آن نگران بودم، اما به احترام نام و عنوان روایت فتح آن را حذف کردم.»

او در پاسخ به سوال دیگری هم حرف های جالبی بر زبان آورد و گفت من فیلمساز بودجه خوار نیستم. سعی می کنم فیلمی بسازم که با مردم ارتباط برقرار کند!

نعیمی پیش از نشست خبری هم به شدت حاشیه ساز شده بود. زمانی که قصد ورود به محل برگزاری جشنواره را داشت اما ظاهرا فراموش کرده بود کارت خودش را همراهش بیاورد و در مواجهه با عوامل برگزاری جشنواره که او را نمی شناختند و اجازه ورود نمی دادند، کلی داد و فریاد کرد. این فریادها به گوش جمع زیادی از حاضران در برج میلاد رسید.

محسن شیرازی تهیه کننده دو روز دیرتر هم وجود هرگونه شوخی جنسی در این فیلم را قویا رد کرد. او اقدام روایت فتح برای ساخت فیلمی درباره فرزندآوری را دستمایه صحبت هایش قرار داد، آن را به شدت تحسین کرد و شجاعانه خواند.

او حتی در بخشی از صحبت هایش با اشاره به سوال یکی از خبرگزاری ها حرف های عجیبی را بر زبان آورد. شیرازی معتقد بود به دلیل همسو بودن آن رسانه با روایت فتح در سطح کلان مدیریتی، آن رسانه نباید این فیلم را نقد کند!

پایان بخش این نشست خبری، صحبت های بلند بلند محسن شیرازی و اصغر نعیمی بود. او به شدت از سوالات خبرنگاران و نگاهشان به فیلم دو روز دیرتر انتقاد کرد و گفت فیلم ما می خواهد مسئولین را ترغیب کند تا موانع بر سر فرزندآوری را بردارند.

موضوع مهم دیگر در این نشست خبری عدم حضور سینا مهراد، پردیس احمدیه و فرهاد آئیش در نشست خبری بود. فرهاد آئیش یکی دو ساعتی زودتر به برج آمد و به دلیل روی صحنه داشتن تئاتر زود رفت. مهراد و احمدیه نیز ظاهرا در سفر خارجی به سر می برند.

فیلم «مثبت 18» و داغ کردن تهیه کننده ظاهر

عقربه های ساعت حوالی ساعت 12:30 را نشان می داد؛ تهران آرام آرام در خواب زمستانی فرو می رفت که حسین عامری و محمدرضا کریمی صارمی به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «ظاهر» مقابل اهالی رسانه نشستند. احساس می شد که این نشست آرام و بی سرو صدا باشد اما ساعات یک بامداد دعوا بین خبرنگاران حاضر در جلسه و عوامل تولید بالا گرفت تا خواب از سر همه بپرد.

موضوع اصلی تقریبا شبیه به نشست خبری قبلی بود. به گفته این خبرنگاران، این فیلم مناسب قشر نوجوان زیر 18 سال نبوده و نباید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که عمده مخاطبینش نوجوانان هستند، برای این فیلم سرمایه گذاری می‌کرد.

حتی سوال یکی از خبرنگاران که این فیلم را مثبت 18 توصیف کرد، باعث ناراحتی بسیار زیاد عوامل تولید این فیلم شد.

کریمی صارمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه این فیلم چه مناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و برای بچه‌ها بدآموزی دارد گفت: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است. این چیزی که شما مطرح می‌کنید سلایق فردی است. این فیلم جز عزت نفس چه چیزی دارد؟

البته دعواها به همین جا ختم نشد؛ زمانی که محمدرضا مقدسیان پایان این نشست خبری را اعلام کرد، دو نفر از خبرنگاران با صدایی بلند معترض شدند که سوالات شان خوانده نشده است. مقدسیان از این اقدام خود دفاع و اعلام کرد که ادبیات این سوالات مناسب این جلسه نبوده است. او اعلام کرد که در نشست های بعدی نیز به این اقدام خود ادامه خواهد داد.

وی اعلام کرد سوالاتی که ادبیاتش دون شان اهالی رسانه و مهمانان نشست خبری را داشته باشد، نخواهد خواند و همچنین سوالاتی که از فضای پرسش و پاسخ به دور باشند و بیشتر شبیه به نقد باشند قرائت نخواهد کرد.

نامنظمی های روز اول باعث شد تا اهالی رسانه حوالی ساعت 2 بامداد برج میلاد را ترک کنند؛ آنهم در هوایی برفی و سرد از 12 بهمن ماه 1402

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۴۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان