//
کدخبر: ۴۳۶۰۹۹ //
ضرب المثل

داستان و حکایت ضرب المثل خر بیار و باقالی بار کن

آیا می‌دانید ریشه و حکایت ضرب المثل خر بیار و باقالی بار کن چیست؟ این ضرب المثل در چه مواردی استفاده می‌گردد؟

داستان و حکایت ضرب المثل خر بیار و باقالی بار کن
به گزارش فرتاک نیوز،

همه ماها برای یکبار هم که شده ضرب المثل خر بیار و باقالی بار کن را شنیده‌ایم. اما آیا می‌دانید معنی این ضرب المثل جالب و شنیدنی چیست؟

حکایت ضرب المثل خر بیار و باقالی بار کن

مردی باقلای فراوان خرمن کرده بود و در کنار آن خوابیده بود. فرد دیگری که کارش زورگویی و دزدی بود، آمد و بنا کرد به پر کردن ظرف خودش. صاحب باقلا بلند شد که دزد را بگیرد. با هم گلاویز شدند عاقبت دزد، صاحب باقلا را بر زمین کوبید و روی سینه اش نشست و گفت: بی انصاف من می خواستم یک مقدار کمی از باقلاهای تو را ببرم حالا که این طور شد می کشمت و همه را می برم. صاحب باقلا که دید زورش به او نمی رسد گفت: حالا که پای جان در کار است برو خر بیار باقلا بار کن.

 

این داستان جالب، آرام آرام تبدیل به ضرب المثلی شده که در مواقع ضرورت و ناتوانی از آن استفاده می‌گردد. به طور کلی ضرب المثل خر بیار باقلا بار کن در موارد زیر کاربرد دارد:

این مثل در موقعی گفته می شود که یک نفر از طرف آدم پرزور و قوی تر از خود ظلمی می بیند و چون زورش به او نمی رسد ناچار حکم او را می پذیرد. به عبارت دیگر ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ می خواهی؛ ﺣﻖﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﺑﮕﯿﺮﯼ، ﺍﻣﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺩﺭﺩﺳﺮﯼ بزرگتر ﻣﯽ ﺷﻮﯼ ﮐﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﮔﺮﻓﺘﻦ خواسته ات ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯽ گذری….

ضرب المثل‌ها عبارات کوتاه و پندآموزی هستند که می‌توانند معادل صدها ساعت سخنرانی تاثیرگذاری داشته باشند. این جملات زیبا از گذشتگان ما سینه به سینه به ما رسیده و وظیفه ما این است که آن‌ها را به آیندگان منتقل کنیم. به طور مثال در همین ضرب المثل خر بیار و باقلا بار کن اگر از مفهوم و ریشه ضرب المثل آگاه باشیم اولا می‌توانیم در موقعیت بجا و صحیح استفاده کنیم ثانیا می‌توانیم این ضرب المثل را به صورت داستان و حکایت به نسل بعد از خود منتقل کنیم.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که خواندن حکایت‌های ضرب المثل گونه را به یکی از کارهای روتین روزانه خود قرار دهیم. دانستن این ضرب المثل‌ها دایره لغات ما را در گفتگوهای روزانه افزایش می‌دهد و می‌تواند سطح مهارت سخنوری ما را به شکل صحیح بالا ببرد.

ضرب المثل‌ها از دیرباز در فرهنگ‌های مختلف وجود داشته‌اند و بازتاب‌دهنده تجارب و خرد مردم آن فرهنگ هستند. این جملات خواندنی می‌توانند به یادگیری و درک فرهنگ نیز کمک کنند. با آشنایی با ضرب المثل‌های یک فرهنگ، می‌توان به دیدگاه و ارزش‌های آن فرهنگ پی برد.

آیا شما تابحال از ضرب المثل خر بیار و باقلا بار کن استفاده کرده بودید؟ مفهوم و معنای آن را می دانستید؟ به نظر شما می‌تواند این ضرب المثل کارایی دیگری هم داشته باشد؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و دیگر کاربران ستاره به اشتراک گذارید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۶۰۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان