//
کدخبر: ۴۲۶۱۳۸ //
حکایت

حکایت و داستان ضرب المثل سگ زرد برادر شغاله

سگ زرد برادر شغاله یکی از ضرب المثل‌های مشهور زبان فارسی است اما آیا می‌دانید ریشه و داستان این ضرب المثل چیست؟

حکایت و داستان ضرب المثل سگ زرد برادر شغاله
به گزارش فرتاک نیوز،

آیا تابحال ضرب المثل سگ زرد برادر شغال است را شنیده‌اید؟ می‌دانید ریشه و داستان این ضرب المثل چیست؟ همه ما می‌دانیم که در ورای ضرب المثل‌ها داستان‌های آموزنده‌ای وجود دارد که سینه به سینه به ما منتقل شده‌اند. شک نکنید اگر ضرب المثلی تاکنون در ذهن‌ها مانده است از داستانی عبرت انگیز سرچشمه گرفته شده است.

داستان ضرب المثل سگ زرد برادر شغال است

شغالی از روستایی رانده شده بود. در معدن گوگرد خود را به رنگ زرد درآورد و دوباره به آن روستا برگشت. این بار هرکه او را در روستا می‌دید این طور می‌پنداشت که سگ زردی است که ولگرد است و بی‌آزار.

بارش باران راز شغال را بر ملا کرد، رنگ زردش را پاک کرد و دوباره شد همان شغال گذشته. مردم ده که او را برادر شغال می‌نامیدند با دیدن این اتفاق دریافتند که این سگ زرد نه برادر شغال، که خود شغال است.

مفهوم ضرب المثل سگ زرد برادر شغاله

وقتی بخواهند دونفر یا دو چیز را باهم مقایسه کنند و در عین حال به مخاطب بفهمانند که این دو چیز فرقی باهم ندارند هرچند ظاهرشان باهم فرق کند اما هردو در بدذاتی مثل هم اند، این ضرب المثل را استفاده می کنند.

این ضرب المثل هشدار می دهد به کسانی که ظاهربین اند و بر اساس ظاهر آرام افراد فریب می خورند.

گاهی کسی سگ زرد را با شغال مقایسه می کند و سعی دارد که نشان دهد سگ زرد خیلی بهتر از شغال است اما فرد دیگری که با تجربه تر است، به او گوشزد می کند که: حواست را جمع کن و فکر نکن این از آن بهتر است؛ هردوتاشان مثل هم اند. هردو خطرناک اند و آسیب رسان.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۶۱۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان