//
کدخبر: ۴۲۵۹۹۴ //
گردشگری|نمارستاق

نمارستاق؛ منطقه ای ییلاقی و خاص در مازندران

جاذبه های طبیعی مازندران بسیار است از این رو با ما همراه باشید و درباره نمارستاق؛ منطقه ای ییلاقی و خاص در مازندران بدانید.

نمارستاق؛ منطقه ای ییلاقی و خاص در مازندران
به گزارش فرتاک نیوز،

در کوهپایه های دماوند کمی آن طرف تر از آمل منطقه ای کوهستانی قرار دارد که به آن نمارستاق می گویند.

نمارستاق از ییلاقات تماشایی البرز است که نه تنها دشت هایی وسیع چشم نواز دارد بلکه آبشارهایی تماشایی و چشمه های آب معدنی ای دارد که آب این چشمه ها طراوت و نشاط را به رهگذران هدیه می دهند.

همچنین این منطقه ییلاقی روستای زیبا و خاصی دارد که بد نیست سری به آن بزنید.

این منطقه در هر فصلی از سال گردشگران و طبیعت گردان را به سمت خود جذب می کند؛ به ویژه در ایام تابستان که هوای شهرها گرم و غیر قابل تحمل می شود، نمارستاق با آب و هوای خنک خود همانند بهشت برین در دل آمل است.

نمارستاق کجاست

«نمارستاق» نام دهستانی کوهستانی و منطقه‌ای ییلاقی در کوهپایه دماوند است.

این دهستان در بخش لاریجان و جنوب شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد و به‌دلیل دسترسی آسان از طریق جاده زیبا و پرتردد هراز، بسیار پرطرفدار است. ییلاق نمارستاق در نزدیکی روستای پنجاب قرار دارد.

پنجاب از روستاهای دهستان نمارستاق محسوب می‌شود و فاصله کمی با جاده هراز دارد.

روستای «نمار» مرکز دهستان نمارستاق محسوب می‌شود و در ۲۴ کیلومتری غرب جاده هراز قرار دارد. دشت زیبای دریوک در جنوب غربی این روستا واقع شده است.

نمارستاق؛ منطقه ای ییلاقی و خاص در مازندران

این دشت با وجود وسعت کم، زیبایی‌های فراوانی (همچون چند چشمه آب معدنی و آبشار) در خود دارد و منطقه‌ای مناسب برای کمپ و پیک‌نیک محسوب می‌شود. آبشار زیبا و پلکانی دریوک یکی از دلایل اصلی شهرت منطقه نمارستاق است.

آبشار دریوک در جنوب روستای نمار و در شرق دشت دریوک جا خوش کرده است. این آبشار معروف حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و به جهت جاری شدن از روی تخته‌سنگ‌ها، از آن به‌عنوان «بلندترین آبشار زمینی ایران» یاد می‌شود.

منظره چشم‌نواز این پدید طبیعی به یک‌باره از میان دره رخ نشان می‌دهد و گردشگران را غافلگیر می‌کند. آب خروشان آبشار خود را به رودهای جاری در دشت می‌رساند.

دسترسی به منطقه ییلاقی نمارستاق از دو استان مازندران و تهران و از طرق جاده هراز به‌راحتی امکان‌پذیر است. این ییلاق در ۵۰ کیلومتری مرکز شهر آمل (حدود ۵۰ دقیقه رانندگی) و ۱۴۸ کیلومتری مرکز استان تهران (دو ساعت و ۵۰ دقیقه رانندگی) قرار دارد.

برای دسترسی به دشت نمارستاق از شهر آمل، باید وارد جاده هراز شوید. پس از حدود ۳۶ کیلومتر رانندگی در این جاده و گذر از رزکه و سیاه بیشه، در سه راهی پنجاب از خروجی سمت چپ خارج شوید و به‌سمت منطقه پنجاب و روستای نمار ادامه مسیر دهید.

برای دسترسی به ییلاق نمارستاق از تهران وارد جاده هراز شوید و پس از گذر از بومهن، پلور و رینه، حدود ۴۰ کیلومتر مانده به آمل، دور بزنید و از سه راهی پنجاب خارج شوید؛ در ادامه به‌سمت ییلاق نمارستاق و سپس روستای نمار حرکت کنید.

از خروجی سه راه پنجاب در جاده هراز تا روستای نمار (آخرین محل مناسب و امن برای پارک خودرو) باید حدود ۲۴ کیلومتر در جاده‌ای آسفالته رانندگی کنید.

گذر از دو تابلوی شهدای نمارستاق و امامزاده عبدالمناف در میان این جاده به شما نشان می‌دهند که مسیر را درست طی کرده‌اید.

از روستای نمار تا دشت دریوک باید پیاده طی شود و حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی پیش روی شماست. این مسیر طبیعت‌گردی و کوهنوردی با سختی متوسط محسوب می‌شود.

نمارستاق؛ منطقه ای ییلاقی و خاص در مازندران

آشنایی با نمارستاق

سفر کردن در هر شکل آن امری لذت بخش و نشاط آور است اما امروزه بیشتر افراد به ویژه جوانان به طبیعت گردی و تجربه هیجانات سفر بیشتر علاقمندند تا سفری صرفاً لاکچری که قرار است از مشهورترین جاهای دیدنی بازدید کنند و در هتلی چند ستاره اقامت داشته باشند.

آبشار دریوک عنوان بلندترین آبشار زمینی را به خود اختصاص داده اما آبشار زمینی چیست؟ البته که همه آبشار ها روی زمین هستند و آبشاری روی هوا قرار ندارد ولی اینکه چرا به آبشار دریوک آبشار زمینی می گویند؛ علتش را باید در نحوه سرریز شدن آبشار پیدا کرد.

اگر به اطراف آبشار دقت کنید متوجه تخته سنگ هایی خواهید شد. آبشار دریوک روی همین تخته سنگ ها سرازیر شده و خود را به دشت های اطراف رسانده و رودهای منتهی به دشت ها را پر آب می کند.

کمی دورتر از روستای نمارستاق دشت دریوک قرار دارد که گرچه دشتی نسبتاً کوچک است اما آبشاری که در دل آن جاریست بلندترین آبشار زمینی ایران به شمار می رود.

سایر جاذبه های منطقه شامل چشمه و دشت های زیبا و تماشایی است که اگر دوربین خود را همراه داشته باشید قطعاً عکس های خاصی را برایتان به یادگار خواهد گذاشت.

نمارستاق و دریوک طبیعتی کوهستانی و پر از انواع رودخانه ها دارند. دشت نمارستاق و دریوک گرچه سرسبز و زیبا هستند اما پوشش گیاهی چندان زیادی نداشته و همانند بسیاری از مناطق کوهستانی اکثر طبیعت آن را سنگلاخ ها در کنار آبشارها و چشمه ها گرفته است.

اگر به این منطقه سفر کنید علاوه بر زیبایی های طبیعت ممکن است شانس تماشای حیوانات مختلف مانند پرنده و اسب ها را نیز داشته باشید.

نمارستاق؛ منطقه ای ییلاقی و خاص در مازندران

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۹۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان