//
کدخبر: ۳۳۶۱۲۶ //

جشنواره فجر و داستان تکراری فیلم‌های راه‌نیافته

با معرفی فیلم‌های هیأت انتخاب چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر، داستان انتقاد به انتخاب‌ها همچون دوره‌های گذشته پیش آمده؛ این در حالی است که هیأت انتخاب تأکید دارد طبق قانون‌‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری فیلم‌های نهایی را انتخاب کرده است.

جشنواره فجر و داستان تکراری فیلم‌های راه‌نیافته
به گزارش فرتاک نیوز،

سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر مدعی هستند که طی دوران برگزاری خود بر سه اصل قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری پایبند هستند تا در راستای رشد، اعتلا و ترقی روزافزون سینمای وزین ایران تلاش و کوشش کنند. امسال که برگزاری این رویداد سینمایی به چهلمین دوره خود رسیده است هم سازوکار این دوره از قواعد مذکور مستثنی نبوده و دبیر جشنواره و هیأت انتخاب بر رعایت موازین و اصول جشنواره اهتمام ورزیده‌ و بر آن تأکید داشته‌اند.

برای احترام و تأکید بر رعایت اصل قانون‌گرایی در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر تمامی آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی توسط هیأت انتخاب با دقت بررسی شده و گفته می‌شود فشار و سفارشی از جانب جناح یا ارگانی باعث نشده که فیلمی خاص در جشنواره اکران بگیرد یا باعث شود که اثر دیگری از رقابت در این رویداد مهم سینمایی باز بماند. کما اینکه امسال فیلم سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم از گردونه رقابت در جشنواره کنار گذاشته شده است.

در واقع، مسئولیت انتخاب آثار این دوره به صورت تمام و کمال بر عهده اعضای هیأت انتخاب شامل بهروز افخمی، محمد حسین نیرومند، حسین زندباف، پوران درخشنده، اسماعیل بنی‌اردلان و اسفندیار شهیدی بوده و اگر محافظه‌کاری یا اهمالی صورت گرفته، نتیجه عملکرد این افراد در انتخاب‌هایشان است. در این راستا، فیلم‌های بسیاری از تشکل‌ها، نهادها و ارگان‌هایی که توقع حضور در جشنواره فیلم فجر را داشتند، توسط هیأت انتخاب رأی لازم را به دست نیاوردند و از حضور در این رقابت سینمایی بازماندند.

برگزارکنندگان جشنواره مدعی هستند که استانداردسازی در این دوره از جشنواره به درستی و با تأکید بر قواعد سازمان سینمایی رعایت شده است و هیچ فیلمی به صرف نام کارگردان، تهیه‌کننده و ... وارد رقابت نشدند. بنابراین اگر آثار فرزندان حاتمی‌کیا، دارابی و حضرتی در جشنواره حضور دارند، به دلیل استاندارد بودن آثارشان است، نه نام پدرانشان. با نمایش این آثار در جشنواره فیلم فجر بهتر می‌توان درباره صحت و سقم این نکته قضاوت کرد.

* پایبندی به قواعد حتی به قیمت بدنامی

پایبندی به قواعد جشنواره به حدی است که برخلاف برخی ادوار جشنواره، فیلمی که قبلاً مورد بازبینی قرار گرفته است، دیگر امکان حضور را پیدا نکرد و مصداق آن را در تصمیم‌گیری پیرامون «قاتل و وحشی» مشاهده کردیم. ضمن این که اعضای هیأت انتخاب چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر با تأکید بر عدالت‌محوری و رعایت حقوق معنوی همه فیلم‌ها، فهرست آثار انتخابی خود را اعلام کردند، به این معنا که به هنگام انتخاب آثار، کار همه گروه‌های فیلمسازی به صورت تخصصی بررسی شده و پیشینه یا نام کارگردان تأثیری در انتخاب آثار نداشته است

چنانچه در فهرست اسامی نیز مشخص است و آثار کارگردانان فیلم‌اولی بسیاری دیده می‌شود که دوشادوش فیلمسازان باسابقه در این دوره به رقابت خواهند پرداخت و قوانین نانوشته‌ای برای محدود کردن تعداد کارگردان‌های فیلم‌اولی در جشنواره اجرا نشده است. چنین فرآیندی در راستای انگیزه‌بخشی و عدالت‌محوری عمل کرده و کمک می‌کند که هر اثر به‌واسطه محتوا و کیفیت خود در جشنواره حضور داشته باشد و با این شیوه حقی از فیلم‌ها و فیلمسازان ضایع نشود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۶۱۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان