//
کدخبر: ۳۲۷۳۸۲ //

جشنواره فیلم لندن و حضور سه اثر از ایران

لندن این روزها شاهد شصت و پنجمین جشنواره فیلم «انستیتوی فیلم انگلیس» موسوم به BFI است که از ایران سه فیلم با عنوان‌های «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «دیوار چهارم» فیلم کوتاهی از محبوبه کلایی و «جاده خاکی» از پناه پناهی در آن حضور دارند.

جشنواره فیلم لندن و حضور سه اثر از ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

این جشنواره که به روایتی در سال ۱۹۵۷ آغاز شده، هر ساله به نمایش صدها فیلم کوتاه و مستقل و همچنین تعدادی فیلم داستانی بلند اقدام می کند. در جشنواره امسال بیش از صد فیلم کوتاه و بلند از ۷۷ کشور دنیا حضور دارند.

در این جشنواره ۲۱ فیلم برای اولین بار اکران می شوند و در بخش مسابقه فقط ۹ فیلم حضور دارند. «جاده خاکی» در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارد. از جشنواره فیلم لندن همواره به عنوان جشنواره ای مردمی و غیر رقابتی یاد می شد تا اینکه در سل ۲۰۱۲ برگزار کنندگان تصمیم گرفتند یک بخش رقابتی نیز به آن اضافه کنند. اما همچنان بخش مسابقه یکی از بخش‌های کم اهمیت این جشنواره به حساب می آید. در انگلیس مسابقه ای که همگام با مسابقه اسکار و با اعتباری نزدیک به آن به فیلمها و تولیدات تلویزیونی در بخشهای مختلف مانند بازیگری و کارگردانی جایزه می دهد «بفتا» نام دارد. بفتا مخفف «آکادمی فیلم و هنرهای تلویزیونی انگلیس» است که در سال ۱۹۴۷ کار خود را آغاز کرده و در سالهای اخیر به اهمیت آن افزوده شده است.

فیلمهای جشنواره در سانس های ویژه در سینماهای سطح شهر در فاصله ۶ تا ۱۷ اکتبر (۱۴ تا ۲۵ مهر) به نمایش در می آیند. از جمله فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی سه بار و در سه سینمای مختلف در روزهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ اکتبر به نمایش در آمد. اصغر فرهادی این فیلم را پس از جشنواره کن در جشنواره لندن شرکت داده و بلافاصله پس از آن به جشنواره سائوپولو خواهد شتافت. یکی از ویژگی های جشنواره لندن دعوت از فیلمسازان برای شرکت در برنامه های پرسش و پاسخ با شرکت تماشاگران است که تاکیدی است بر مردمی و غیرنخبه گرا  بودن این جشنواره.

شست و پنجمین جشنواره فیلم لندن در مقر اصلی «انستیتوی فیلم انگلیس» با نمایش فیلم «هرچه سخت تر زمین می خورند» ساخته جیمز ساموئل افتتاح شد. در این فیلم برخلاف رویه معلول فیلم‌های وسترن، قهرمانان داستان را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند. قرار است در اختتامیه این جشنواره نیز فیلم «تراژدی مکبث» ساخته جوئل کوهن به نمایش درآید.

از بین ۹ فیلم حاضر در بخش مسابقه می توان به انیمیشن Belle  ساخته کارگردان ژاپنی «مامورو هوسودا»، «اِل بوگو» ساخته «میکل آنجلو فرامارتینو»، محصول مشترک آلمان و ایتالیا، «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی و «لینگوئی، پیوند های مقدس» ساخته محمد صالح هارون از چاد اشاره کرد که محصول مشترک چاد، فرانسه، بلژیک و آلمان است. فیلم اخیر در ادامه کلیشه فیلم‌های شرکت کننده از کشورهای اسلامی در جشنواره های اروپایی، تلاش می‌کند تا به فلاکت زن مسلمان شرقی بپردازد. قهرمان داستان زن مسلمانی است که متوجه حامله بودن دختر ۱۵ ساله خود می شود و در جامعه ای که سقط جنین در آن ممنوع است سعی می کند از دختر خود حمایت کند.

 پس از برگزاری بی رونق سال پیش جشنواره به دلیل محدودیت های کرونا، برگزارکنندگان امسال تلاش کرده بودند با پهن کردن چند فرش قرمز و قدم آهسته رفتن هنرپیشه های درجه دو و سه انگلیسی که انگار همین حالا از مترو پیاده شده اند رونقی به این جشنواره داده و عکس‌هایی به رسانه های مخابره کنند. البته برای فیلم «شبح اوپن» به خاطر ربطش با داستان و بازی گلف، فرش سبز پهن کردند. با این حال نباید از نظر دور داشت که جشنواره فیلم لندن به دلیل همین روح جشنواره ای اش (در برابر مسابقه هایی مانند اسکار) طبیعتاً زرق و برق کمتری به نسبت اسکار، بفتا و حتی کن دارد.  

از بین فیلم‌هایی که توجه منتقدین را به خود جلب کرده می توان به «بلفاست» ساخته «کنث بِرَنه» اشاره کرد. این فیلم که تا حدودی می توان آن را بیوگرافی سازنده اش خواند به زندگی خانواده ای ساکن بلفاست در اوج بحران های دهه ۶۰ و ۷۰ ایرلند شمالی می‌پردازد. خانواده‌ای که در بین دوراهی ماندن و یا ترک کردن شهری گرفتار جنگ داخلی قرار دارد.

همانطور که اشاره شد این جشنواره روز ۱۷ اکتبر با برنامه اختتامیه در مقر اصلی انستیتوی فیلم انگلیس موسوم به «ساوث بنک» به کار خود پایان خواهد داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۳۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان