//
کدخبر: ۳۱۸۹۱۸ //
سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه:

اولویت ثبت جهانی اورامانات حفظ وفاق ملی‌ است

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه الویت در ثبت جهانی اورامانات را حفظ وفاق ملی دانست.

اولویت ثبت جهانی اورامانات حفظ وفاق ملی‌ است
به گزارش فرتاک نیوز،

جبار گوهری در نشست خبری که عصر امروز (۶ مرداد ماه) به مناسبت ثبت جهانی اورامانات برگزار شد اظهار کرد: تقارن ثبت جهانی منظر اورامانات با روز کرمانشاه و عملیات غرور آفرین مرصاد اتفاق مبارکی جهت توسعه استان در سطح جهانی است.

وی افزود: قطعا اولین موضوعی که در ثبت جهانی اورامانات باید به آن توجه کرد حفظ وفاق ملی است نه تبدیل فرصت به تهدید.

سرپرست میراث فرهنگی استان گفت:ثبت منظر فرهنگی اورامانات نه مختص کرمانشاه است نه کردستان باید از این فرهنگ صیانت شود و امانتدار خوبی برای آیندگان باشیم و درجهت ارتقا زیست بوم و ماندگاری میراث اورامانات تلاش کنیم.

گوهری با اشاره به شروع این کار با هدف ثبت جهانی در سال ۹۵ در کردستان و سال ۹۶ در کرمانشاه گفت: تلاش شبانه روزی جوانان علمی باعث شد پروسه‌ای‌که می‌توانست نزدیک به‌یک دهه طول بکشد در مسیری کوتاه و خارج از نوبت اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: حفظ حریم این منطقه قطعا نیاز به کار، کارشناسی دارد و باید شرایطی در جهت حفاظت از آن تدوین شود.

گوهری افزود:مراسم جشن ثبت جهانی این منظر تاریخی طی هفته آینده در غار قوری قلعه‌با‌‌همراهی‌استاندار‌‌و مسئولین ارشد استانی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در گوشه دیگری از سخنانش با اشاره به نیاز ایجاد زیر ساخت های مناسب در این منطقه نیز گفت:  در نظر داریم دبیرخانه ای در هر شهرستان از منطقه تشکیل شود که منشا تصمیم گیری های مهم در سطح ملی باشند.WhatsApp Image 2021-07-28 at 21.57.12

وی از مزایای ثبت جهانی اورامانات را ایجاد تعامل با جهان و بهره‌گیری از امتیازات جهانی همچنین دریافت اعتبار از بانک های جهانی عنوان کرد و بیان داشت: مهمترین خصیصه ثبت جهانی  حفاظت و صیانت از آن در زمان جنگ است که در این زمینه هرگونه آسیب به این مناطق جنایت جنگی محسوب خواهد شد.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: هم اکنون از ۲۶ اثری که ثبت جهانی شده دو اثر مربوط به کرمانشاه است که درجهت رشد اقتصادی منطقه نمایندگان مجلس می توانند اعتبارات سالیانه ای دریافت نمایند.

گوهری با اشاره به اینکه قسمتی از منطقه اورامانات در خاک عراق واقع شده است نیز گفت: می توان با رایزنی در آینده از قابلیت افزایش ۲۵ درصدی حریم و عرصه در این کشور استفاده کرد.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۸۹۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان