//
کدخبر: ۳۱۵۲۳۷ //

کدام کارگردان ایرانی بیشترین شانس را برای نخل طلا کن دارد؟

یک منتقد سینما با اشاره به حضور دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن، حضور و رقابت دو فیلمساز ایرانی برای جایزه نخل طلا را اتفاقی ویژه دانست.

کدام کارگردان ایرانی بیشترین شانس را برای نخل طلا کن دارد؟

محمد حقیقت در یادداشتی نوشته است: « برای نخستین بار سینمای ایران با دو فیلم همزمان در مسابقه مهم‌ترین جشنواره جهانی، برای دریافت نخل طلا رقابت می‌کند! فیلم « قهرمان» با عنوان فرانسوی ( یک قهرمان) ساخته آقای اصغر فرهادی در قسمت مسابقه فیلم‌های بلند یکی از ۲۴ فیلم است که با کارگردانان مشهوری مثل لیو کاراکس، نانی مورتی، وس اندرسون، اپیچانگ ویراستاکول، ژاک اودیار، پل ورهوفن و غیره رقابت خواهد کرد. از سویی فیلم کوتاه داستانی « ارتودنسی» اثر محمدرضا میقانی، نیز در بخش مسابقه بین ۱۰ فیلم انتخاب شده، که همگی ناشناس هستند و کاندید اتوماتیک‌وار نخل طلا خواهند بود.

 به گزارش فرتاک نیوز؛ البته باید یادآوری کرد که در بخش مسابقه، قبلا یک فیلم اسپانیایی ( ساخته اصغر فرهادی ) و یک فیلم ایرانی (ساخته جعفر پناهی - ۳ رخ) همزمان در این جشنواره بوده‌اند ولی فیلم «همه می‌دانند» کلا اسپانیایی است و ربطی به ایران نداشت.

 با این حساب شانس «قهرمان» یک روی ۲۴ است و شانس «ارتودنسی» یک روی ۱۰، خواهد بود. قابل اشاره است از زمانی که فیلم ( طعم گیلاس) اثر درخشان عباس کیارستمی بطور مشترک، با فیلم ژاپنی (مار ماهی) از ایمامورا ، نخل طلا بردند ‌و مسایلی که در جلسه نهایی هیات داوران برسر موضوع - نخل طلای مشترک- بالا گرفته بود، آقای ژیل ژاکوب، دبیرکل جشنواره تصمیم گرفت که از آن پس نخل طلای مشترک به فیلمی داده نشود، لذا این قانون وارد مقررات جشنواره کن شد که تا به امروز این موضوع ادامه دارد.

 فیلم کوتاه محمدرضا میقانی، فیلمساز جوان و خوش قریحه، به رابطه دوستی دو دختر نوجوان می‌پردازد و حضور «خانواده غایب» آن‌هاست. هر دو دختر تنیس‌باز هستند که خانواده آن‌ها برایشان تعیین کرده چه بکنند. آن‌ها البته بیشتر اوقات را با خودشان می‌گذرانند. فرم کار، نحوه میزانسن، رنگ‌ها و نور های انتخاب شده و دیالوگ‌ها، همگی حاکی از فیلمی کاملا متفاوت از آنچه که ازسینمای ایران دیده‌ایم را پیش روی تماشاگر می‌گذارد که به تجربه نسبتا تازه‌ای دست زده است. صحنه پردازی‌ها گاه به تابلو نقاشی مدرن و مینی مالیستی می‌ماند، بویژه صحنه غافلگیرکننده آخر، تاثیر گذار است.

 داستان فیلم آقای اصغر فرهادی قبلا در رسانه‌ها نقل شده است - / با اضافه کرد که جدا از دوفیلم یاد شده، یک فیلم بلند داستانی از پناه پناهی ( فرزند جعفرپناهی) که اولین فیلم اوست دربخش ۱۵ روزکارگردانان، پذیرفته شده و همچنین ، یک فیلم کوتاه اپیزودیک از جعفر پناهی که با موبایل فیلمبرداری شده دریک مجموعه ۷ فیلمی، درباره کرونا، نیز خارج از زیر عنوان ( سال توفان ابدی) دربخش ( نمایش های ویژه) نشان داده خواهد شد - جشنواره هفتاد وچهارمین دور کن از ۶ تا ۱۷ ژوییه برپا خواهد شد و رییس هیات داوران مسابقه ، اسپایک لی، کارگردان امریکایی می باشد .

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۲۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان