//
کدخبر: ۳۰۷۴۰۶ //
استاد حقوق شهروندی:شرکت در انتخابات، نمونه استفاده از حق شهروندی است

عده‌ای دنبال غبار آلود کردن فضای جامعه هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند

یک استاد حقوق شهروندی گفت: یکی از حقوق اولیه شهروندی، استفاده از حق رای دادن و شرکت در انتخابات است و هر کس از این حق استفاده نکند در واقع حق خود را به دیگری سپرده تا از آن به صلاح خود استفاده کند که ممکن است نتیجه دلخواه را در پی نداشته باشد.

عده‌ای دنبال غبار آلود کردن فضای جامعه هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند
به گزارش فرتاک نیوز،

نادر نوروزی استاد حقوق شهروندی ضمن اشاره به ضرورت مشارکت در انتخابات، گفت: یکی از حقوق اولیه شهروندی، استفاده از حق رای دادن و شرکت در انتخابات است و هر کس از این حق استفاده نکند در واقع حق خود را به دیگری سپرده تا از آن به صلاح خود استفاده کند که ممکن است نتیجه دلخواه را در پی نداشته باشد.

اظهار داشت: جامعه همانطور که محدودیت‌هایی را بر فرد اعمال می کند در برابر آن برای او حقوقی را قائل میشود و حمایت هایی را از این فرد انجام می دهد و این رابطه متقابل بین فرد و جامعه است که منشاء حق و تکلیف می‌شود.

معاون کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از مهمترین حقوقی که جامعه باید برای شهروندان خود فراهم کند، موضوع حق انتخاب سرنوشت است به همین دلیل می بینیم که موضوع انتخاب کردن در عرصه های مختلف همواره موضوع بسیار جدی و چالش مهم بشر در حقوق شهروندی بوده است که نمونه قابل لمس آن موضوع انتخابات است به همین دلیل اگر قرار است هر فرد بتواند از این حق استفاده کند باید بتواند در انتخابات شرکت کرده و رای خود را نافذ بداند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: مساله دیگر در انتخابات شفاف بودن فضا و پرهیز از سیاست زدگی و بازیهای سیاسی است. در حقیقت یکی دیگر از حقوق مسلم مردم، تصمیم‌گیری در فضایی کارشناسی، آزاد، علمی و شفاف است. اما متاسفانه عده‌ای این را به صلاح خود نمی‌دانند و می‌کوشند با برهم زدن آرامش جامعه، فضا را غبار آلود کرده و حق انتخاب مردم را به فضایی هیجانی برده و از آب گل آلود ایجاد شده ماهی خود را صید کنند که این خود مصداق بارز پایمال کردن حق شهروندی هر فرد در جامعه است.

نادر نوروزی اظهار داشت: اکنون که فضای انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان شده است بیشتر باید مراقب بود که فضای انتخابات از حالت کارشناسی و تخصصی خارج نشود و به خصوص مردم وارد فضای سیاست زدگی نشوند و در انتخاب خود بیشتر به موضوعات تخصصی و اجتماعی و مسائل مربوط به زندگی شهری در آن مثل محیط زیست شهری، حمل و نقل و تردد در شهر، مثل کسب و کار و اقتصاد شهر توجه کنند.

وی افزود: البته نمی توان منکر شد که جریانات سیاسی حتما در اداره شهر یا  کشورداری  دارای سلایق و نظریاتی هستند که باید اعمال شوند و مردم حق دارند این سلیقه را انتخاب کنند. به هرحال مدیران کشور هر کدام به یک جریان و نحله فکری گرایش دارند که باید مد نظر قرار گیرد اما آنچه بر آن تاکید داریم پرهیز از سیاست زدگی و فراموش کردن تناسب انتخاب ها برای وظایفی است که بر عهده مسئولان خواهیم گذاشت.

نوروزی تاکید کرد: بنابراین اگر قرار است  که ما شهر و کشور خوبی داشته باشیم باید انتخاب درستی داشته باشیم و انتخابات خوبی برگزار کنیم تا محصول این انتخابات یعنی منتخبین مردم افرادی باشند که هم دیدگاه های مناسب و معتدل و دقیقی داشته باشند و هم متخصص باشند و هم افرادی باشند که صاحب تجربه کاری در این حوزه ها باشند و هم افرادی باشند که نگرش های سیاسی درستی داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۷۴۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان