//
کدخبر: ۳۰۵۲۸۵ //

هرکس باید خودش آن را تجربه نماید

یکی از آرامش‎‎بخش‎ترین صحنه‎های زندگی، دیدن کسی است که فارغ از هیاهوی اطراف خود، گوشه‌ای نشسته و کتاب می‎خواند و طوری در دنیای خودش غوطه‌ور است، انگار که برای آفتاب‎گرفتن در ساحل لم داده باشد. چنین کسی، حس لذت و آرامش را خواه‎ناخواه به بیننده هم منتقل می‎کند.

هرکس باید خودش آن را تجربه نماید

برای همین، والدینی که کتاب می‎خوانند و از این کار لذت می‎برند، فرزندانی اهل‌مطالعه تربیت خواهند کرد. این‎که خودمان کتاب نخوانیم و از فرزندمان بخواهیم کتا‎ب‎خوان باشد، منطقی نیست، اما اگر بدون امر و نهی کردن، در هر فرصتی کتاب بخوانیم و درباره داستان و ماجرای آن با کودکان صحبت کنیم، الگوی مناسبی برای آن‌ها خواهیم بود.

در دهه‌های اخیر، گاهی نویسنده‎ها کارهای خاصی برای جلب توجه مخاطبان، به‎ویژه کودکان، انجام می‌دهند. یادم هست بچه که بودم، مجله «کیهان‎بچه‎ها» داستان مصوری منتشر کرده بود که در هر قسمت چند گزینه به خواننده پیشنهاد می‎داد.

شما می‌توانستید گزینه موردنظر خودتان را انتخاب کنید و آن را بریده و در دفتری بچسبانید. به این ترتیب در پایان، کتاب داستانی داشتید که روند ماجراهای آن را خودتان تعیین کرده بودید و در واقع منحصر به‎فرد می‎شد.

اگر با چنین کارهایی، کودکانمان را به مطالعه علاقه‎مند کنیم، ناگهان روزی آن‎ها را خواهیم دید که در کنجی نشسته‎اند و فارغ از هیاهوی اطراف خود، کتاب می‎خوانند، طوری که انگار برای آفتاب‎گرفتن در ساحل لم داده باشند.

این هفته درباره لذت مطالعه یادداشتی نوشتیم؛ لذتی که اگرچه گفتن از آن قند مکرر است اما هرکس باید خودش آن را تجربه کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۵۲۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان