//
کدخبر: ۲۹۷۸۶۰ //

پاسداشت پروفسور سیدحسن امین توسط انجمن ادبی ایران در کرج

مراسم تجلیل از پروفسور سیدحسن امین پنج‌شنبه نهم بهمن سال‌جاری از ساعت سه تاهشت با حضور این فرهیخته فرهنگی و اعضاء انجمن ادبی ایران انجمن روزهای طلایی البرز با همکاری سفیران ادب و هنر ایران در سینما تئاتر چمران شهر کرج استان البرز برگزار خواهد شد.

پاسداشت پروفسور سیدحسن امین توسط انجمن ادبی ایران در کرج
به گزارش فرتاک نیوز،

امین نخستین کتاب خود را در شانزده سالگی (در ۱۳۴۳) چاپ کرد. در هفده سالگی وارد دانشگاه تهران شد. 

امین همزمان تحصیلات دانشگاهی، فلسفه شرق را نزد بزرگانی همچون حسن‌زاده آملی، سیدرضی شیرازی، محمدکاظم عصار، رفیعی قزوینی، حکیم شیرازی، یحیی طالقانی و پدرش سیدعلینقی امین خواند.

استادان بزرگ او در علم حقوق در ایران، دکتر سیدحسن امامی، احمد متین دفتری، محمود شهابی، سنگلجی و مشکات و در انگلستان پروفسور جان گرانت در گلاسگو و پروفسور نوئل کلسون در لندن بودند.

امین، کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را در دانشگاه تهران و دکتری تخصصی حقوق بین‌الملل را در دانشگاه گلاسگو در بریتانیا گذراند.

پس از پانزده سال تدریس و گذراندن همه مراتب دانشگاهی در اول آپریل ۱۹۹۲(اردیبهشت ۱۳۷۱) به سمت استاد تمام صاحب کرسی در دانشگاه گلاسگو کلدونین ارتقاء یافت. 

امین هفتاد عنوان کتاب به فارسی و انگلیسی در داخل و خارج تألیف ، تصنیف و منتشر کرده است‌‌.

هرچند از ایشان کتاب‌ها و تألیفات و مقالات متعددی در زمینه‌های متنوع علوم انسانی تاکنون به چاپ رسیده است.

پروفسور امین در ادبیات نظرات منحصر به فردی دارد. مثلاَ ایشان شعر را هنر ملی ایرانیان می‌داند. وی، هم چنین اعتقاد دارد که حافظ محبوب‌ترین شاعر نزد ایرانیان است و از عشق و رندی به عنوان دو کلید شعر حافظ یاد می‌کند.

ایشان معتقد است که ابن عربی و عبدالرحمان جامی در افکار و آثار بزرگانی مانند ملاصدرا، فیض‌کاشانی، حاج ملا هادی سبزواری و... تأثیرگذار بوده‌اند.

امین، سرچشمه حقیقی تعزیه را در سنت نمایشی ایران باستان و سوگ سیاوش می‌داند.

ایشان درباره نیما یوشیج می‌گوید: «... شعر اروپایی و شعر فارسی را به هم در مفهوم و تصویر نزدیک کرد..». پروفسور امین، مولانا را نابغه‌ای می‌داند که به دنبال دریافتن معنای زندگی است.

استاد امین با ریز بینی و تیز بینی در اشعار خیام و هم چنین با ملاحظه به ویژگی‌های زیست فیلسوفانه، معتقد است که می‌توان بین اشعار متضاد خیام به نوعی جمع کرد.

وی شاهنامه را سند هویت ملی ایرانیان می‌داند و نسبت زرتشتی‌گری و حتی سنی بودن فردوسی را رد می‌کند. پروفسور امین، شهریار را محبوب‌ترین شاعر صدساله اخیر ایران می‌دانند و معتقد است پس از حافظ تا عصر مشروطه به استثنای جامی و صائب تبریزی، شاعر بزرگ دیگری چون شهریار، مقبولیت عام و محبوبیت عمومی پیدا نکرده است.

اما آخرین کتاب او در فلسفه شرق «وحدت وجود»، در فلسفه غرب «تاملات نابهنگام نیچه»، در حقوق «تاریخ حقوق ایران»، در ادبیات «دیوان قصاید امین» است.

مفصل‌ترین اثر او شاهنامه امین یا دانشنامه ایران در هفت مجلد، نظیره و متمم شاهنامه فردوسی به نظم و یک دایره‌المعارف ایران‌شناسی به نثر است.

امین رئیس انجمن ادبی ایران، رئیس هیأت مدیره انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی، عضو هیأت رهبری و اجرایی جبهه ملی پنجم و رئیس هیأت اجرایی جبهه ملی ششم است.

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۸۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان