//
کدخبر: ۲۸۸۸۷۱ //

دهقانی: با ورود ابزارهای نوین ارتباطی، رسانه‌های سنتی کارکرد خبری خود را از دست داده‌اند

کارشناس رسانه معتقد است که در سال‌های اخیر و با ورود ابزارهای نوین و توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی؛ نسل پیشین رسانه‌های گروهی و به عبارتی سنتی، کارکرد خبری و اطلاع رسانی خود را از دست داده‌اند.

دهقانی: با ورود ابزارهای نوین ارتباطی، رسانه‌های سنتی کارکرد خبری خود را از دست داده‌اند

سجاد دهقانی کارشناس رسانه در گفتگوی اختصاصی با فرتاک نیوز درباره نقش رسانه و مدیریت افکار عمومی اظهار کرد: انسان امروزی نمی‌تواند در برابر حوادث، اتفاقات و رخداد‌های جهانی بی تفاوت باشد چرا که می‌داند هر رویدادی حتی در دورترین مناطق جهان نسبت به موقعیت مکانی اش می‌تواند به ‌طور غیرمستقیم یا مستقیم در زندگی او تاثیرگذار باشد.

وی افزود: به این ترتیب انسان امروزی برای ادامه زندگی و موفقیت، نیازمند کسب اطلاعات از جهان پیرامون خود است. در این فرایند ارتباطی سنتی مهمترین منابع جمع آوری اطلاعات از طریق ارتباط رسانه‌ها  با روابط عمومی دستگاه‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور پاسخگویی به مخاطبان و افکار عمومی بوده است.

این کارشناس رسانه گفت: در حقیقت یک ارتباط دو سویه و تعاملی  میان رسانه و روابط عمومی برقرار بوده تا به انتظارات افکار عمومی  پاسخ داده شود و بالطبع، جامعه نیز با علم بر صداقت و صراحت و صحت مطالب بیان شده در رسانه‌های گروهی رسمی، افکار، اندیشه‌ها، رفتار و کنش‌ها و واکنش‌های خود را نسبت به همه امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... شکل می بخشد.  

دهقانی با بیان اینکه رسانه‌های گروهی اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری برای بخش اعظم جامعه حجت تلقی می شدند، تصریح کرد:  اما در سال‌های اخیر با ورود ابزارهای نوین و توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی، نسل پیشین رسانه‌های گروهی و به عبارتی سنتی کارکرد خبری و اطلاع رسانی خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه مخاطب منتظر انتشار اخبار از منابع و ابزارهای ارتباطی قدیمی از جمله رادیو، تلویزیون و مطبوعات نمی‌نشیند چون هر آنچه می‌خواهد  در سریعترین و کوتاه ترین زمان  از طریق رسانه‌های مجازی و ابزارهای در اختیار از جمله تلفن همراه و یا رایانه دریافت می‌کنند .

این کارشناس رسانه در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه فارغ از صحت و سقم انبوه اخبار و اطلاعاتی که روزانه از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید پذیرفت که رسانه‌های سنتی باید به فکر یک نوآوری و تغییر کارکرد ارتباطی خود باشند، افزود: از سوی دیگر چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسانه‌های جمعی سنتی دیگر به‌عنوان پل ارتباط جامعه و دستگاه‌ها و حتی حکومت تلقی نمی‌شوند. چون رهبریت افکار عمومی  در اختیارکاربران و تولیدکنندگان محتوای در فضاهای مجازی  قرار گرفته است .

دهقانی اظهار کرد: دوسویه بودن ارتباط به مدد ابزار‌های نوین ارتباطی از جمله قابلیت‌های برجسته تکنولوژی‌های جدید ارتباطی است که تمامی کاربران و به عبارتی مخاطبان را تبدیل به تولید کننده پیام می کند. این ویژگی نه تنها می تواند سرعت انتشار را افزایش دهد بلکه قادر است منعکس کننده  بازخوردهای و واکنش‌های مخاطبان هم باشد .

وی با اشاره به اینکه بدیهی است این شرایط برای رسانه‌های سنتی و فعالان حوزه روابط عمومی که تا پیش از این با اطلاعات و اخبار هدایت شده از طریق اینگونه رسانه‌ها ، خود را به جامعه مخاطب عرضه می کردند یک تهدید جدی و البته برای هوشمندان این حوزه یک فرصت است، خاطر نشان کرد: هر چند آمار دقیق و صحیحی از تیراژ روزنامه‌ها و نشریات داخل کشور وجود ندارد اما می توان به گفته مسوولان نظارتی این حوزه استناد کرد که مجموع تیراژ تمامی مطبوعات ایران کمتر از یک میلیون نسخه است و این برای جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی ایران بسیار ناچیز است.

این کارشناس رسانه در همین راستا افزود: شیوه پیشین  ارتباط با رسانه‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و از طرفی کنترل و مدیریت انتشار اخبار و رویدادها در بین افکار عمومی تقریبا غیرممکن  و بسیار سخت و دشوار شده است. این بزرگترین بحران و چالش روابط عمومی‌ها در دوران اخیر است که بی تردید حرفه ای گرایی و هوشمندی دست اندرکاران این امر را می طلبد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۸۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان