//
کدخبر: ۲۸۰۰۰۹ //

برنامه شاد برای اتباع خارجی دردسرساز شد

مشکلات مرتبط به ثبت نام خط تلفن و استفاده از برنامه شاد در قم دردسرهایی برای اتباع خارجی در زمینه ادامه تحصیل ایجاد کرده است.

برنامه شاد برای اتباع خارجی دردسرساز شد

حضور مهاجرین افغانستانی در ایران همواره آن‌هارا به مسائل فراوانی دست به گریبان کرده‌است.با وجود تلاش مسئولین در ارگان‌ها و نهادهای مربوط به ساماندهی امور اتباع، با وجود پیگیری همه جانبه خود اتباع،همچنان برخی از مشکلات لاینحل باقی مانده‌اند. به گزارش فرتاک نیوز،تازه ترین مشکلی که پیش آمده مربوط به قطعی سیم‌کارت‌های مهاجرین و بازماندن فرزندان خانواده از تحصیل است. چرا که با مسدودیت سیم‌کارت، عملا امکان استفاده از اپلیکیشن‌های درسی مثل شاد برای دانش‌آموزان افغانستانی وجود ندارد و ضربه‌ای که به رویه تحصیلشان وارد می‌شود دو برابر محصلین عادی کشور است:چرا که علاوه بر آنکه بواسطه شیوع کرونا نمی‌توانند به صورت منظم در مدارس حضور داشته باشند، از استفاده اپلیکیشن‌های درسی همچون شاد نیز محروم اند.در همین راستا ما با یکی از مهاجرین افغان که سالهای زیادیست در ایران زندگی می‌کند گفت‌وگو کردیم.

گله‌های بسیاری از اتباع شنیده‌ام!

محمد عبادی از مهاجرین ساکن شهر قم است. او از افراد فعال در حوزه فرهنگی مذهبی شهر قم هست و تلاش بسیاری در جهت نمایش و افزایش اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان انجام داده‌است. او ضمن تشکر از تلاش مسئولین برای رفع یکسری مشکلات مربوط به افغان ها گلایه‌هایی را نیز ابراز کرد: "من در دیدارهای متعددی که با مهاجرین در مراسمات عزاداری هیئت داشتم گله‌های بسیاری شنیده‌ام. از جمله این گله‌ها مسدود شدن بی دلیل سیم‌کارت‌ها،عدم همکاری مدارس در ثبت‌نام،عدم به رسمیت شناختن برگه‌های سرشماری و مسدودیت کارت‌های عابربانک است. خب این روزها که کلاس‌های آموزشی دانش‌آموزان شروع شده است پیگیری این مسئله ضرورت بیشتری دارد. بسیاری از کودکان افغانستانی دارای مدرک سرشماری برای تحصیل به مشکل خورده‌اند: زیرا مدارس برای ثبت‌نام همکاری لازم را با آن‌ها نمی‌کند و بین دفتر کفالت و مدارس سرگردانند در حالی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند که تمام کودکان حق تحصیل دارند و هیچ فرزند مهاجری از تحصیل باز نماند. از طرفی مسدودیت سیم‌کارت‌های برخی از خانواده‌های دارای دانش‌آموز ایشان را از دسترسی به شاد و سایر کلاس‌های آنلاین آموزشی محروم کرده‌اند. برخی از خانواده‌هایی که پس از مراجعات پی‌درپی نتیجه نگرفتند از فرستادن فرزندانشان به مدرسه و ادامه تحصیل ناامید شده و دیگر قصد ندارند به آنها فرصت سواددار شدن بدهند."

چرخه ارجاعات تمامی ندارد!

پس از شنیدن این مشکل برای پیگیری موضوع به دفتر خدمات مشترکین اپراتور تلفن همراه رجوع کردم و دلیل مسدودیت سیم کارت ها را جویا شدم. یکی از متصدیان گفت که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و چون سیستم‌ها قطع بود مرا به شماره 195 ارجاع داد و خواست که موضوع را با ثبت شکایت در این سامانه پیگیری کنم. پس از ثبت شکایت حدود یک هفته بعد نظری که اعلام شده بود بسیار مبهم و غیرقابل‌پیگیری بود.

پیامی با محتوای شماره‌های فلان به دستور مراجع ذی صلاح مسدود شده است و پیگیری و رفع مشکل خارج از حیطه اختیارات شرکت خدمات ارتباطی این اپراتور می باشد. ناامید و کلافه از هدر رفتن یک هفته و دریافت چنین پیامی با عباس شیرمحمدی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان قم تماس برقرار کردم. ایشان هم دلیل این اتفاق را نمی‌دانست و قرار بود با تهران مکاتبه کنند که آن هم به نتیجه نرسید.پس از آن به این فکر افتادم که جریان را با استانداری در میان بگذارم که مسئول روابط عمومی استانداری دوباره مرا به اداره کل امور اتباع ارجاع دادند.این چرخه به مدت دوهفته یعنی از زمانی که پیگیری این مسئله را شروع کردم ادامه داشت و دارد.

از طرفی مهاجرین هم از طریق برگزاری جلسه با نماینده استان قم، رییس کل اداره امور اتباع، استانداری و سایر ارگان‌ها این جریان را پیگیری کرده و نتیجه نگرفته اند. به زودی قرار جلسه ای با فرمانداری استان و قول پیگیری از طرف ایشان داده شده است.باشد که با همکاری و اولویت قرار دادن چنین مسئله مهمی توسط مسئولین مربوطه دانش‌آموزان بیش از این از مراحل تحصیل باز نمانند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۰۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان