//
کدخبر: ۲۷۱۹۴۳ //

آیا سریال «جلال ۲» در تبریز ساخته می‌شود؟

آذربایجان شرقی هم با توجه به ظرفیت‌های فراوان و تاریخ و تمدن غنی، در این زمینه‌ها مهجور مانده و باید با همیاری و همکاری همه نهادها از شورای شهر تا شهرداری و استانداری و... اجازه ندهیم این امتیاز به استان دیگری واگذار شود.

آیا سریال «جلال ۲» در تبریز ساخته می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مجموعه تلویزیونی «جلال» از تولیدات سیمای مرکز آذربایجان شرقی در سال 1398 بود که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از شبکه یک سیما در معرض نمایش قرار گرفت که قیام تاریخی 29 بهمن 56 مردم تبریز در این سریال مورد توجه قرار گرفته بود.

این سریال تاریخی، قیام مردم آذربایجان شرقی در فاصله سال‌های 1338 تا بیست و  نهم بهمن 1356 را در قالب درام اجتماعی 15 قسمتی روایت می‌کند و در این مجموعه ضمن مروری بر امور و اتفاقات دوران ستم‌شاهی، به مبارزاتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شده است، پرداخت می‌شود.

سریال جلال با بازی 200 بازیگر بومی و بیش از 500 هنرور جزء سنگین‌ترین سریال‌های  صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی بود که کار تولید آن از مهرماه سال 1397 به کارگردانی حسن نجفی و تهیه کنندگی مهدی کریمی در روستای دارانداش از توابع شهرستان مرند شروع به تصویربرداری شد.

اما استقبال مردمی از سریال جلال باعث شد تا مجموعه عوامل این سریال به فکر شروع دومین سری از این سریال با نام «جلال 2» افتاده و آن را کلید بزنند؛ اما مسئله تأمین مالی این سریال با حدود 9 میلیارد تومان هزینه از عهده بودجه صداوسیما استان خارج بود، به همین خاطر، 6 میلیارد از اعتبار این سریال توسط سازمان صداوسیما به صداوسیمای استان پرداخت می شود و برای بخش دیگر، از شهرداری تبریز تقاضای تقبل 3 میلیارد تومان از این هزینه را تقاضا کردند؛ درخواستی که تأیید یا رد آن در شورای شهر تبریز با حواشی زیادی همراه بود.

در دستور جلسه شورای شهر تبریز آمده بود: « ...پرداخت مبلغ 2 میلیارد تومان جهت مشارکت شهرداری تبریز با صداوسیمای استان آذربایجان شرقی در تهیه و تولید سریال جلال 2 به‌منظور تأمین قسمتی از هزینه‌های آن به‌صورت نقدی و در قالب پادار بودن اعتبار آن در متمم بودجه سال جاری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری تبریز.»

محمدباقر بهشتی در این جلسه با اشاره به این‌که شهرداری باید ابتدا تعیین کند که این مبلغ باید در بودجه سال بعد از کجا کسر شود، اظهار داشت: این هبه به‌مانند کشیدن چک خالی است، چراکه مشخص نشده است این میزان از کجا تأمین می‌شود، یعنی از کجا کسر می‌شود تا هبه شود و اگر کد ذکر نشود باید از دستور جلسه خارج شود.

هبه 2 میلیاردی در دستورجلسه و 3 میلیاردی در کلام شهرداری؟!

شکور اکبرنژاد در تشریح این هبه ابراز داشت: ساخت سریال جلال 2 حدود 9 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد، صداوسیما استان توانسته است میزان 6 میلیارد تومان از بودجه به این سریال اختصاص دهد و به 3 میلیارد دیگر نیز نیاز دارد تا این مبلغ تأمین شود.

وی ادامه داد: شورا و شهرداری نیز 3 شرط را تعیین کرده است که در صورت تصویب مبلغ باید عملی شود؛ ابتدا این‌که نماینده‌ای از طرف شورا ناظر ساخت این سریال باشد؛ دوم این‌که فیلم‌نامه از طرف چند تن از کارگردانان متخصص بازبینی شود تا کیفیت آن مورد تأیید باشد و سوم این‌که نقش‌های اول به هنرمندان تبریزی داده شود.

پس از سخنان اکبرنژاد یکی از مدیران شهرداری مبلغ هبه را 3 میلیارد خواند و گفت که در دستور جلسه به اشتباه 2 میلیارد درج شده است؛ این سخن باعث واکنش تند بسیاری از اعضای شورا و حاضرین جلسه شد. سونیا اندیش نیز با تاکید بر این که مبنا دستور جلسه است نه اظهارات حاضرین اما با این حال به این اختلاف فاحش رسیدگی شود که آیا تعمدا دستور جلسه به اشتباه نوشته شده است یا تنها اشتباه تایپی بوده است.

نباید به دستگاه‌های دولتی برای عمل به وظایفشان اعتبار بدهیم

محمد فرج‌قلی‌زاده نیز با اعلام مخالفت خود نسبت به اعطای این هبه، گفت: شهرداری و به‌خصوص سازمان فرهنگی و هنری آن ده‌ها پروژه زمین‌مانده و عقب‌افتاده دارد و حقوق بسیاری از کارگران آن به تعویق می‌افتد؛ ضمناً این‌که آقای موحدنیا ادعا دارند که این مبلغ از محل درآمد مازاد تأمین می‌شود که باید پرسید مگر شهرداری تبریز با این‌همه بدهی درآمد مازاد هم دارد؟

وی ادامه داد: سومین ایراد هم این است که شهرداری چرا باید به سازمان‌ها و نهادهای دولتی هبه بدهد، پول شهرداری از سفره مردم تأمین می‌شود و ما اجازه نداریم آن را به دستگاه‌های دولتی ببخشیم؛ در سال‌های اخیر دستگاه‌های دولتی به‌عوض کمک‌حال بودن شهرداری آن را به دید عابر بانک نگاه کرده‌اند که هر وقت بودجه کم آمده سراغ شهرداری و شورای شهر آمده‌اند.

این عضو شورای شهر با تاکید بر این که نباید سازمان ها و نهادهای نظارتی و امنیتی از شهرداری هبه دریافت کنند، تصریح کرد: دریافت هبه از شهرداری باعث می شود آن نهاد نظارتی و امنیتی نتواند به درستی به وظیفه خود عمل کند.

تبلیغ شهر تبریز یکی از وظایف ذاتی صداوسیما است

وی به مصداق های این مدعا اشاره کرد و اذعان داشت: برای مثال چرا صداوسیما که باید چشم و گوش مردم باشد در جریان ساخت و سازهای غیر مجاز یا تخلف میدان آذربایجان هیچ اطلاع رسانی نکرد و موضوع را مسکوت گذاشت، در حالی که این حق مردم بود که از رسانه ملی و استانی خود از تخلف‌های انجام شده در میدان آذربایجان آگاه می شدند و از طریق همان رسانه مطالبه پیگیری این حق ضایع شده از بیت المال را می داشتند.

فرج قلی زاده افزود: مصداق دیگر این بود که وقتی آقای اسوتچی در یکی از برنامه های زنده شبکه سهند صحبت می‌کردند، به وقت انتقاد تند ایشان از عملکرد شهرداری برنامه از اتاق فرمان قطع شد و دیگر آن برنامه تا هیچوقت وصل نشد و وصل هم نمیشد؛ واقعا انتقاد از شهرداری در صداوسیما جایی ندارد؟

این عضو شورای شهر بابیان این‌که تبلیغ شهر تبریز یکی از وظایف ذاتی صداوسیما است و نیازی نیست تا مشوقی برای عمل به وظیفه از جیب مردم در نظر گرفت، ادامه داد: اگر شهرداری واقعاً به فکر هنرمندان است، مخصوصاً الان که در شرایط کرونا در عُسر و حَرج زندگی می‌کنند تمهیدات دیگری جهت این خدمت اندیشه کنند.

اصفهان، شیراز و یزد به دنبال اخذ امتیاز ساخت این سریال هستند

محرم محمدزاده که از موافقان این لایحه بود، در دفاع از این مصوبه عنوان داشت: 3 شهر اصفهان شیراز و یزد با رغبت تمام درخواست ساخت این سریال را داشتند اما این توفیق نصیب تبریز شد و انعکاس خوبی در سطح کشوری داشت.

وی افزود: 3 سال پیش 35 میلیارد تومان به یک شرکت خودروسازی داده شد که پول را برداشت و در ترکیه سرمایه‌گذاری کرد، آن موقع هیچ‌کس واکنشی نشان نداد و الان برای دو میلیارد تومان پول که صرف تبلیغ تبریز می‌شود بااین‌همه مخالفت روبرو می‌شود.

این عضو شورای شهر در واکنش به سخنان فرج قلی زاده نیز گفت: صدا و سیما نهاد فرهنگی است و سازمان بازرسی نیست که به تخلفات بپردازد و نظارت و بازرسی وظیفه جای دیگر است نه صدا و سیما.

تبریز در بین شهرهای توریست پذیر منزوی شده است‌

ایرج شهین باهر شهردار تبریز بابیان اینکه این پول ردیف خارج از شمول پیش‌بینی‌نشده است، ابراز داشت: در حوزه شناساندن شهر تبریز کم‌کاری شده است، تور گردان های اروپا یا کشور اصلاً شناختی از تبریز ندارند تا تورهای خود را به این‌طرف بیاورند و این به‌تدریج باعث انزوا تبریز ازلحاظ گردشگری می‌شود و این هزینه کم برای یک سریال در حد ملی و گاها برون‌مرزی واقعاً یک سرمایه‌گذاری کم‌هزینه محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رسانه بهترین ابزار برای معرفی یک شهر است، گفت: وقتی در سریال جلال فرش تبریز و یا مکان‌های گردشگری تبریز را معرفی می‌کردند واقعاً احساس شعف به هر یک از شهروندان دست می‌داد؛ از وزارت کشور گرفته تا شهرداران دیگر شهرها در تماس‌هایشان این سریال رو مورداشاره قرار می‌دادند که حتماً تبریز مقصد بعدی گردشگری ما خواهد بود.

شهردار تبریز افزود: برای برگزاری هفته تبریز که مخاطب آن در حد چند صد نفر است تا 500 میلیون تومان هزینه می‌کنیم اما برای ساخت این سریال با مخالفت اعضای شورای شهر مواجه هستیم.

وی با انتقاد از این‌که کم‌کاری رسانه‌ای در حوزه معرفی آذربایجان شرقی و شهر تبریز باعث انزوا می‌شود، تصریح کرد: حالا کار به جایی رسیده که آرام آرام استان‌هایی مانند گیلان می‌خواهند انقلاب مشروطه را برای خود مصادره کنند و یا در پیروزی انقلاب اسلامی نقش تبریز به ورطه فراموشی سپرده می‌شود که باید با سریال‌هایی مانند جلال تاریخ و گردشگری تبریز را به رخ کشور بکشیم.

با وجود اینکه انتقاداتی در نوع ساخت و نوع پردازش به قیام تاریخی 29 بهمن تبریز وجود داشت ولی نشان دادن تاریخ، فرهنگ، هنر و آثار تاریخی و... از تبریز و معرفی آن به مردم سایر نقاط ایران، از نقاط قوت این سریال بود که می تواند با رفع نواقص و آسیب های جلال1، محتوای قوی ای را برای سریال جلال2 تولید کند که این فرصت آنتن صداوسیما از استان آذربایجان شرقی به سایر استان ها نرود.

استان کرمانشاه با اعتماد به تیم سریال "نون خ" علاوه بر نمایش فرهنگ و آداب و رسوم آن استان، جاذبه‌های گردشگری و حتی مشکلات آنها را به تصویر کشید که هزینه ساخت "نون خ 2" را خود استان کرمانشاه تامین کرده بود و اکنون به دنبال عقد قرارداد برای ساخت "نون خ 3" هستند.

آذربایجان شرقی هم با توجه به ظرفیت‌های فراوان و تاریخ و تمدن غنی، در این زمینه‌ها مهجور مانده و باید با همیاری و همکاری همه نهادها از شورای شهر تا شهرداری و استانداری و... اجازه ندهیم این امتیاز که به نوعی هزینه کم در برابر آورده زیاد خواهد داشت، از این استان به استان دیگری واگذار شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۱۹۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان