//
کدخبر: ۲۶۱۶۲۴ //

ناشاد از "شاد"!

حدود سه ماه از همه گیر شدن ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی می‌گذرد، بلافاصله پس از تعطیلی مدارس، آموزش دانش آموزان به صورت مجازی و از طریق اپلیکیشن‌های پیام رسان و صداوسیما آغاز شد. تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش را بر آن داشت که از همه توان و ظرفیت‌ برای تداوم آموزش استفاده کند، برای این کار اقدام به تدریس دانش آموزان از طریق شبکه تلویزیونی آموزش و شبکه چهار و آموزش از طریق پیام رسان‌ها کرد.


ناشاد از "شاد"!
به گزارش فرتاک نیوز،

نبود تعامل مستقیم میان دانش آموز و معلم، یک طرفه بودن آموزش، تکراری بودن مباحث درسی برای برخی از دانش آموزان و نبود زمان کافی، از جمله مشکلات مهم آموزش از طریق صدا و سیما بود. همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان خارجی به دلیل نداشتن امنیت کافی، مسئولین آموزش و پرورش را بر این داشت که شبکه دانش آموزی بومی تحت عنوان "شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش آموز یا شاد" را راه اندازی کند.

شبکه شاد به صورت رسمی از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور آغاز به کار کرد و حدود ۱۵ میلیون دانش آموز را مخاطب خود قرار داد. راه اندازی این شبکه برای فراهم کردن فضای امن جهت تعامل میان معلم و دانش آموز است، اما پیچیده بودن نصب این شبکه و اشکال در احراز هویت، از ابتدا برخی والدین و معلمان را دچار مشکل کرد. یکی دیگر از مشکلات این شبکه، سرعت پایین ارسال فایل‌های درسی است؛ اگرچه استفاده از این شبکه بعد از چندی، رایگان اعلام شد.

عسل، دانش آموز پایه هشتم یکی از مدارس دولتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود دو هفته است که معلمان از شبکه شاد استفاده می‌کنند اما من تاکنون نتوانستم به شبکه متصل شوم. شبکه من را احراز هویت نکرده است و وقتی معلم درس می دهد و یا پیامی ارسال می کند، من نمی‌توانم آن را ببینم، بنابراین معلمان برای من و چند همکلاسی دیگرم که همین مشکل را دارند، در واتس آپ گروهی تشکیل داده اند و به ما درس می‌دهند.

این دانش آموز در خصوص نحوه برگزاری امتحانات میان ترم در شبکه شاد گفت: با توجه به اینکه من به شبکه شاد دسترسی ندارم و با توجه به سرعت پایین شبکه شاد، بنابراین امتحانات از طریق واتس آپ برگزار می شوند. همچنین یکی از همکلاسی‌هایم به دلیل مشکلات مالی، تلفن همراه هوشمند ندارد و معلم‌ها هم نمرات پایینی به عنوان نمره مستمر برای او رد کرده اند.

شیما، معلم اول ابتدایی یکی از مدارس دولتی نیز گفت: شبکه شاد در احراز هویت دانش آموز و معلم اشکال دارد، به همین دلیل آموزش و پرورش گمان می کند که معلم هیچ گونه فعالیتی ندارد و به دانش آموزان درس داده نمی‌شود. مشخصات معلم ثبت نمی‌شود و سرعت برنامه کند است. اگر بتوانیم در این شبکه تدریس کنیم، امنیت دارد اما متاسفانه مشکلات این شبکه بیش از مزایای آن است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سه نفر از دانش آموزانم به دلیل مشکلات مالی، تلفن هوشمند ندارند، دانش آموز مجبور می‌شود برای درس خواندن به خانه همسایه برود و یکی دیگر از این دانش آموزان نیز از گوشی هوشمند بستگان خود استفاده می‌کند، این درحالی است که نباید از خانه خارج شوند.

این معلم با بیان اینکه همه همکاران ما مشکل احراز هویت دارند، افزود: متاسفانه آموزش و پرورش شهرستان اطلاعیه داده که از ۵۰۰ معلمی که در برنامه شاد تدریس نمی‌کنند، کسر حقوق می‌شود اما من و همکاران به صورت آنلاین تدریس می کنیم و مدیران مدارس هم اطلاع دارند، درصورتی که اشکال از شبکه شاد است. کد ملی معلم ثبت می‌شود اما کلاس ثبت نشده است.

وی گفت: در ابتدای راه اندازی برای تدریس آنلاین، اینترنت رایگان سه ماهه به معلم‌ها تعلق گرفت که اینترنت سه ماهه تنها ۵ روز برای استفاده در شبکه شاد دوام داشت. تماس تصویری از طریق شبکه شاد انجام نمی‌شود بنابراین معلم ناچار است برای ارتباط تصویری با دانش آموزان، از دیگر پیام رسان ها استفاده کند.

همچنین محمد، پدر دانش آموز دوره ابتدایی در خصوص استفاده از شبکه شاد گفت: نصب شبکه شاد بسیار پیچیده بود اما بالاخره موفق شدیم. حدود سه هفته است که فرزندم از شبکه شاد استفاده می‌کند. معمولا معلم درس ها را به صورت صوتی و یا فیلم ارسال می کند. برای دانلود فیلم یا فایل صوتی زمان زیادی باید منتظر بمانیم زیرا سرعت اپلیکیشن پایین است و چند فایل همراه باهم نمی‌توانیم دانلود کنیم. مشکل از ضعف در سرعت اینترنت نیست بلکه اشکال در اپلیکیشن است زیرا سایر خانواده‌ها و حتی معلمان هم این مشکل را دارند.

مریم، معلم دوره ابتدایی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شبکه شاد به دلیل سرعت کندی که دارد جوابگوی آموزش نیست. نسبت به پیام رسان های خارجی مزیت خاصی ندارد و کیفیت شبکه شاد با کیفیت پیام رسان‌های خارجی تقریبا مساوی است. محدودیت‌هایی در ارسال دارد؛ یعنی انتقال پیام یا محتوای درسی از اپلیکیشن شاد به دیگر پیام رسان‌ها ممکن نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: در شبکه شاد فایل‌های درسی تصویری را نمی توان ارسال کرد و تدریس به صورت صوتی و نوشتاری انجام می‌شود.

حدیث دانش آموز پایه دهم نیز گفت: ما فقط در شبکه شاد عضو شده‌ایم و عملا هیچ استفاده ای از آن نمی شود. معلمان به ناچار در دیگر پیام رسان ها گروه هایی تشکیل داده‌اند و در اصل فایل های درسی را آن جا ارسال می‌کنند.

وی افزود: ما مجبور هستیم که از دیگر پیام رسان ها استفاده کنیم، زیرا برای دانلود فایل های صوتی که در شبکه شاد ارسال می شوند، مدت زمان زیادی نیاز است. شبکه شاد سرعت پایینی دارد. البته مشکل دیگر این شبکه مشکل در احراز هویت است که خودم هم با این مشکل مواجه هستم.

این دانش آموز گفت: برای برگزاری امتحانات مستمر، معمولا هر روز در یک ساعت معین دانش آموزان اعلام حضور می کنند، معلم سوالات را ارسال می کند و در یک مهلت معین باید به سوالات جواب دهیم و برای معلم ارسال کنیم. امتحانات خوب برگزار می‌شوند، اما کیفیت تدریس مجازی مناسب نیست.

همچنین زینب، مادر دانش آموز دبستانی در یکی از مدارس غیردولتی بیان کرد: درس بچه ها هر روز راس ساعت ۱۰ صبح شروع می شود. بسیاری از دانش آموزان به دلایلی نمی توانند به شبکه متصل شوند، به این دلیل معلم ناچار است از دو برنامه یعنی شبکه شاد و یک پیام رسان خارجی استفاده کند تا محتوای درسی در اختیار همه دانش آموزان قرار گیرد.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد استفاده دانش آموزان از پیام رسان های خارجی است و تنها ۱۰ درصد از شبکه شاد استفاده می‌شود. کیفیت محتواهای درسی که از طریق شبکه شاد ارسال می شود، خوب است اما سرعت پایینی دارد.

در شرایط فعلی، وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا همه دانش آموزان به آموزش دسترسی داشته باشند و هیچ دانش آموزی به دلیل تعطیلی مدارس از تحصیل بازنماند و در همین راستا، در استان خوزستان ۳ هزار بسته آموزشی میان دانش آموزان مناطق عشایری و محروم توزیع شد اما هدف از راه اندازی شبکه شاد برای دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی دارند، فراهم نمودن فضایی امن برای تعامل دانش آموز و معلم و ادامه سال تحصیلی است؛ به دلیل مشکلات ذکر شده، بسیاری از معلمان برای تدریس ناچار شده اند دوباره از پیام رسان‌های خارجی استفاده کنند و این موضوع توجه مسئولان را برای حل این مشکلات می طلبد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۱۶۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان