//
کدخبر: ۲۵۱۷۰۵ //

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند

فرتاک نیوز، بمباران شیمیایی حلبچە شهیدان و مجروحین بسیاری بە دنبال داشت. مردم آوارە کشور ایران شدند و هیچ‌کس در شهر باقی نماند

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند

به گزارش فرتاک نیوز؛ عمر محمد صالح ایدەپرداز و مدیر پروژە "مستندسازی زبان دیوارها" در حلبچە در گفتگو با جام کوردی ضمن تشریح اهداف اجرای این پروژە، گفت: "اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این واقعیت را بدانند کە در مقابل این مسئلە تاریخی و مهم، در مقابل شهادت بیش از 5 هزار انسان بی گناە، سکوت اختیار کردە و حتی با فروش سلاح شیمیایی و دیگر انواع سلاح بە صدام حسین، وی و رژیم سفاک تحت رهبری‌اش را برای نابودی کردها یاری رساندند. "

بە گزارش جام کوردی، حلبچە؛ نماد مقاومت در مقابل رژیم سفاک بعث صدامی و همراهی با رزمندگان ایرانی در سخت‌ترین دوران مبارزە و استقبال از آنانی کە از خود می‌پنداشت، تاوان این دلیری، میهمان‌نوازی و جوانمردی را با بمباران شیمیایی از سوی یکی از وحشی‌ترین رژیم‌های تاریخ پس داد. رژیمی کە پشتیبانی کشورها و محورهای سیاسی منطقە ای و جهانی با شعارهای حقوق بشری و دمکراسی را با خود داشت و از سوی آن‌ها بە مرگبارترین سلاح‌ها برای نابودی آزادگی و حق‌طلبی مسلح شدە بود. سرکردگان این رژیم منحوس و حامیان منطقە ای و غربی آن این مهم را فراموش کردە بودند کە ایثار، آزادگی، حق‌طلبی و مبارزە در این خاک عجین شدە و با گذشت سال‌ها و دهە ها همچنان زندە است و این خون در رگ‌های نسل‌های بعدی جاری است. نسلی کە در دوران جدید و در جنگی خطرناک‌تر از گذشتە،  تحت شدیدترین تبلیغات سیاسی و رسانە ای و پروپاگاندای بازماندگان همان رژیم‌های سفاک و حامیان آن‌ها هستند، اما آگاهی و بصیرتشان دژ مستحکمی شدە تا حقیقت را آن گونە کە بودە دریافت کنند و مهم‌تر از آن  و علیرغم تبلیغات منفی و بی‌مهری‌های داخلی، رسالت انتقال واقعیات تاریخی را بر دوش می‌کشند.

خیابان‌های حلبچە هنوز هم ورود سپاهیان اسلام در سال 1366 شمسی در عملیات والفجر 10 را بە یاد دارند، ورودی کە با استقبال گرم و آغوش باز ساکنان مواجە شد، اما بمباران شیمیایی ساکنان حلبچە توسط سفاک ترین رژیم در انتقام شکست‌ها در جبهە شمال، این شادی را بە آنان و یاران ایرانی‌شان تلخ نمود و برگی سیاە بر تاریخ بشریت ثبت کرد. پس از گذشت سە دهە از این فاجعە و تلاش عاملان آن، اما دیوارهایی هستند کە شهادت می‌دهند مجاهدت‌های خاموش رزمندگان اسلام و مردمی کە پیام حق را درک کردە بودند و در مبارزە علیە استبداد در صف اول قرار گرفتند و خون سرخشان هم‌اکنون در رگ‌های نسلی جاری است کە بر آن دیوارهای سرد، پیام‌هایی برای آیندگان و تاریخ، ثبت و مستند می‌کنند و حال و هوای حضور رزمندگان ایرانی در خیابان‌ها و کوچە و پس کوچە های شهر را زندە نگە می‌دارند. این جوانان با اجرای پروژە ای تحت عنوان "مستندسازی زبان دیوارها" اقدام بە بازنویسی شعارها و دیوارنوشتە های شهر در سە دهە گذشتە می‌کنند. دیوارهایی کە پیام دیکتاتوری بعث، آزادیخواهی پیشمرگە های کرد عراقی و دوستان آن‌ها در میان اعراب بە ویژە سازمان بدر و همچنین رزمندگان سپاە پاسداران انقلاب اسلامی را در سینە خود جای دادە و ماندگار کردە اند.  

جام کوردی در خصوص پروژە "مستندسازی زبان دیوارها" در حلبچە گفتگویی با عمر محمد صالح ایدەپرداز و مدیر پروژە داشتە است کە در ادامە می‌خوانید:

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند- جام کوردی

رسالت پروژە "مستندسازی زبان دیوارها"

عمر محمد صالح مدیر پروژە "مستندسازی زبان دیوارها" سخنانش را این گونە آغاز کرد: سلام دارم بە مجموعە رسانە ای جام کوردی و مخاطبان این رسانە تأثیرگذار. لازم است در اینجا از این مجموعە رسانە ای برای اهتمام بە سوژە ها و موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز در حوزە های مختلف و بە ویژە فرصتی کە بە ما برای معرفی پروژە "مستندسازی زبان دیوارها" قرار دادە تشکر کنم. بخش اعظم این پروژە برای نشان دادن کمک‌ها و خدمات جمهوری اسلامی ایران بە شهر حلبچە می‌باشد. پروژە مستندسازی زبان دیوارها ایدە من بود. سال‌های کودکی را در شرایطی در حلبچە سپری کردم کە همیشە دیوارنوشتەهایی بە زبان‌های عربی و فارسی در خیابان‌های شهر می‌دیدم، اما معنای آن‌ها را نمی‌دانستم و هنگامی کە دربارە این دیوارنوشتەها سؤال می‌پرسیدم آن‌هایی کە شناختی از زبان‌های عربی و فارسی داشتند ضمن ترجمە، فاجعە ای کە روی دادە است را یادآور می‌شدند. بە همین دلیل و بە عنوان علاقە و دغدغە شخصی، پس از سپری شدن چند سال بە این واقعیت دست‌یافتم کە این نوشتە ها زبان این دیوارها و بیان سرگذشت شهری هستند کە فاجعە را بە خود دیدە است. این نوشتە ها حامل پیام‌های بسیار بزرگ و مهمی هستند.  این گونە شد کە با چند تن از دوستان گروهی تشکیل دادە و اقدام بە ثبت تصاویر تمامی دیوارهای داری نوشتە در سطح شهر کردیم. سپس آن‌ها را مستندسازی و بە همان شیوە نخستین نوشتە شدە یعنی همان فونت و رنگ احیا و بازنویسی کردیم تا این نوشتە ها و تصاویر دربارە فاجعە ای کە حلبچە بە خود دیدە شهادت دهند.

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند- جام کوردی

حلبچە کمک‌های رزمندگان ایرانی را از یاد نخواهد برد

وی دربارە واقعە حلبچە و یاری رزمندگان سپاە پاسداران انقلاب اسلامی بە مردم این شهر، گفت: ما کمک‌ها و یاری جمهوری اسلامی ایران بە مردم حلبچە را پس از بمباران شهر از سوی رژیم سفاک بعث از یاد نخواهیم برد. کمک‌هایی کە پس از گذشت دقایقی از بمباران آغاز شد و پس‌ازآن نیز با گشودن مرزها و باز کردن آغوش بە روی این مردم ستمدیدە ادامە یافت. ایرانی‌ها مردم حلبچە را پناە دادند و اقدام بە مداوا و پیگیری معالجات مجروحان آن‌ها همچون بیماران خود و بدون هیچ تبعیضی کردند. بمباران شیمیایی حلبچە شهیدان و مجروحین بسیاری بە دنبال داشت. مردم آوارە کشور ایران شدند و هیچ‌کس در شهر باقی نماند . زمانی کە نیروهای نظامی جمهوری اسلامی وارد شهر شدند بر دیوارها نوشتە هایی ثبت کردند؛ اکثر شعارها، فرمودە های امام خمینی (رە) رهبر فقید انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و شعارهای جمهوری اسلامی است. باید اشارە کنم کە نوشتە هایی عربی بر دیوارها نیز ثبت شدە اند. عوامل رژیم صدام بیش از هر شعاری بر دیوارها، شعار عاشو البعث  را ثبت می‌کردند و شهروندان در آن دوران و هم‌اکنون نیز با دیدن این شعار، جنگ و ویرانی و بمباران شیمیایی و کشتار و انفال را بە یاد می‌آورند. با توجە بە این کە حلبچە، کردها و درمجموع مردم عراق از شر رژیم سفاک بعث و جنگ‌هایی کە این رژیم بە راە انداخت بە ویژە جنگ تحمیلی با ایران نجات یافت تلاش کردیم این شعارها و واقعیات بە عنوان فصلی از تاریخ این کشور و شهر ثبت و ضبط شدە و ماندگار گردند.

ثبت فصل خونینی از تاریخ حلبچە و مقاومت

عمر محمد صالح دربارە اهمیت پروژە "مستندسازی زبان دیوارها"، گفت: دربارە اهمیت پروژە ای کە ما در حال اجرای آن هستیم باید بگویم کە هم‌اکنون شاهد از میان رفتن و نابودی بسیاری از مستندات و مدارک این واقعە هستیم؛ مستنداتی کە فاجعە انسانی بمباران شیمیایی این شهر را در خود داشتند. با نوسازی و احیا این دیوارنوشتە ها فصل خونین و تلخی از تاریخ این شهر را در تاریخ ثبت خواهیم نمود. پشت هر دیوارنوشتە ای؛ هشت سال جنگ ایران و عراق، پنج هزار شهید، ویرانی حلبچە و محیط‌زیست آن و مجروحینی است کە هم‌اکنون نیز در انتظار مداوا هستند. ریە هایی کە هم‌اکنون نیز قادر بە تنفس هوای آزاد نیستند. مجروحینی کە بە دلیل آسیب دیدن ریە هایشان و جراحاتی کە بە دلیل سلاح شیمیایی با خود دارند انتظار مرگی خاموش را می‌کشند. این تصاویر از ذهن و یاد ما زدودە نمی‌شود. بە همین دلیل لازم دانستیم بە فکر نسل‌های آیندە هم باشیم و آن‌ها نیز این بخش تلخ از تاریخ خود را ببینند. خونی کە در حلبچە ریختە شد، نباید خشک شود و از یادها رود. تاریخ بشریت و تاریخ کرد و ایران و عراق باید بە واقعیت فاجعە ای کە رژیم سفاک بعث بر سر ساکنان حلبچە آورد، گواە دهند.

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند- جام کوردی

پیام‌های دیوارنوشتە ها

 وی در خصوص آغاز اقدامات عملی برای اجرای پروژە، گفت: زمانی کە اجرای پروژە "مستندسازی زبان دیوارها" و ثبت و ضبط تصاویر و بازنویسی و احیا دیوارنوشتە ها و مستندسازی آن‌ها را آغاز  کردیم، اقدام بە ثبت شعارها و دیوارنوشتە های نیروهای پیشمرگە در دوران تشکیل جبهە کردستانی علیە رژیم بعث و همچنین شعارهای نوشتە شدە نیروهای سازمان بدر بە عنوان دوست و هم‌پیمانان کردها در دوران مبارزات کردیم. پیش‌تر نیز دیوارنوشتە های حزب بعث بر دیوارها باقی ماندە بود. با ورود جمهوری اسلامی ایران برای کمک بە شهروندان حلبچە و ساکنان منطقە کە مورد تاخت‌وتاز عوامل بعث قرار گرفتە بودند، نیروهای ایرانی هم شعارهایی بر دیوارهای شهر نوشتند. پشت هر نوشتە ای پیامی است، نیرویی است، نوشتە هایی کە تداعی دلسوزی و فداکاری‌های است و یا تداعی خیانت‌هایی. برای مثال دیوار نوشتە های حزب بعث صدامی، تداعی کنندە جنگ و نابودی و کشتار و انفال و بمباران شیمیایی و نسل‌کشی است. اما هنگامی کە بە دیوارنوشتە ای بە زبان فارسی بر دیوارهای این شهر کردنشین نگاە می‌کنیم؛ جنگ علیە رژیم بعث و طاغوتی را می‌بینیم کە هدف این رژیم نابودی و نسل‌کشی ساکنان حلبچە است. زمانی هم کە دیوارنوشتە های سازمان بدر را می‌بینیم بە یاد می‌آوریم کردها در دورانی کە مورد هجمە و حملات وحشیانە قرار می‌گرفتند هم‌پیمان‌هایی چون سازمان بدر را با خود داشتند.

نوشتە ها و شعارها با زبان کردی نیز یادآور جنگ و مقابلە کردها با رژیم سفاک بعث است. مبارزە ای در راە تحقق حقوق مشروع و قانونی و آزادی و نجات یافتن از ضم و ستم .

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند- جام کوردی

نامهربانی‌هایی کە دیدیم...

مدیر پروژە "مستندسازی زبان دیوارها"، دربارە  دشواری‌های اجرای این پروژە، گفت: هنگامی کە این پروژە را آغاز کردیم با واکنش‌هایی منفی و طعنە ها و هجمە های تبلیغاتی برخی اشخاص و جری آن‌ها مواجە شدیم. آن‌ها بازنویسی و مستندسازی دیوارنوشتە های فارسی را برجستە نمودند و ما را متهم بە اجرای طرح‌های ایران متهم می‌کردند و در برخی از سایت‌ها و مجلات وابستە بە برخی از احزاب سیاسی کە دارای گرایش‌های ضد ایرانی هستند تصاویر ما را منتشر کردند و عنوان‌هایی با این مضمون کە سپاە پاسداران دیوارنوشتە های خود در حلبچە را بازنویسی و احیا می‌کنند انتخاب و ما را متهم بە اجرای پروژە کشور خارجی کردند. این در حالی است کە فعالیت و خدمت ما در راستای مستندسازی تاریخ این شهر، فاجعە هایی کە بە خود دیدە، قربانیان شهید و زندە آن و ساکنان شهر  بدون هیچ تحریفی بود. قصد ما ثبت واقعیات انکارناپذیر شهر در تاریخ بود. در مقابل بودند شهروندان، شخصیت‌ها و جریان‌های  سیاسی کە کار را ارج نهادند و از ما حمایت و قدردانی کردند. لازم است یادآور شوم کە ما بە صورت رسمی از دولت اقلیم کردستان مجوز اجرای پروژە را دریافت کردە ایم و در این راە هیچ مشکلی بە وجود نیامد.

واقعیات حلبچە را در تاریخ ماندگار می‌کنیم  

عمر محمد صالح در ادامە تاکید کرد آن چە در چارچوب پروژە انجام شدە در حد انتظارات نیست و لازم است آن را تبدیل بە کتابی مستند کنیم  تا یادگار بماند. زیرا با مرور زمان و تغییرات در بافت شهر و ساختمان‌سازی، دیوارنوشتە ها از بین می‌روند و مستندی باقی نخواهد ماند و بە همین دلیل اگر از آن کتابی تدوین کنیم و فیلمی مستند تهیە نماییم، برای همیشە تاریخ باقی خواهد ماند و نسل‌های آیندە بە این حقایق و واقعیات تاریخی دسترسی دارند.

وی اظهار کرد: از همە آن‌هایی کە خود را در مقابل حلبچە مسئول می‌دانند و دلسوز این شهر هستند درخواست داریم برای خدمت بە تاریخ شهر، مجروحان شیمیایی و ثبت واقعی و بە دور از تحریف تاریخ، با ما همکاری داشتە باشند. تا بتوانیم خدمتی بە بشریت و قربانیان حلبچە داشتە باشیم. تا در آیندە جامعە جهانی و بە ویژە کشورهای اروپایی بە یاد آورند کە در مقابل این فاجعە انسانی سکوت اختیار کردند و کمترین همکاری را با ما داشتند، این در حالی است کە جمهوری اسلامی ایران تمامی مرزهای خود را بر ما گشود و آوارگان و بە ویژە مجروحان شیمیایی را در آغوش گرفت و همچون شهروندان خود در مقابل آن‌ها احساس مسئولیت کرد و مجروحان را مداوا نمود و چندین سال ساکنان حلبچە بدون کوچک‌ترین مسئلە و مشکلی در خاک ایران باقی ماندند. در مقابل، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی هیچ نوع همکاری‌ای با ما نداشتند.

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند- جام کوردی

غربی‌ها و حامیان رژیم بعث در مقابل فاجعە حلبچە مسئول هستند

وی در ادامە تاکید کرد: آن چە نزد ما از اهمیت برخوردار است جهانی کردن این پیام است. بە نحوی کە اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این واقعیت را بدانند کە در مقابل این مسئلە تاریخی و مهم، در مقابل شهادت بیش از 5 هزار انسان بی گناە، سکوت اختیار کردە و حتی با فروش سلاح شیمیایی و دیگر انواع سلاح بە صدام حسین، وی و رژیم سفاک تحت رهبری‌اش را برای نابودی این ملت یاری رساندند.

مدیر پروژە "مستندسازی زبان دیوارها" در پایان گفت: بە دنبال آن هستیم کە مستندات مذکور را در چارچوب کتابی، چاپ و منتشر کنیم و همزمان مستندی سینمایی از آن تهیە نماییم تا در سینماهای اقلیم کردستان، عراق، ایران و دیگر کشورها بە ویژە کشورهای غربی نمایش دادە شود تا دوبارە این واقعیات را بە گوش‌های ناشنوای کشورهایی برسانیم کە در این فاجعە انسانی از متهمان ردیف اول هستند. هنوز هم این زخم بزرگ بر دل حلبچە ای‌ها است و از تن رنجور این شهر خون جاری است و نمود آن، مجروحان و شهدای زندە ای هستند کە نماد مظلومیت این مردم‌اند. امیدواریم هیچ‌کسی این فاجعە را از یاد نبرد و همکاری‌های لازم با این مردم صورت گیرد؛ مردمی کە هنوز مجروحانی از این فاجعە را در آغوش دارند. در چارچوب پروژە نیز اقدامات بیشتری انجام خواهد شد و هر دولت و نهاد غیردولتی نیز قصد همکاری و همراهی با ما را داشتە باشد سپاسگزار آن‌ها خواهیم بود

دیوارهایی کە مجاهدت سربازان ایرانی در حلبچە را شهادت می‌دهند- جام کوردی

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: جام کوردی:
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۱۷۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان