//
کدخبر: ۲۳۴۳۷۷ //

۳ نکته درباره اعلام فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر

با نگاهی به فهرست فیلم‌های بخش «نگاه نو» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، شاید بتوان کار هیأت انتخاب را مثبت ارزیابی کرد؛ فهرستی که در آن هم تریلر سیاسی به چشم می‌خورد، هم فیلم‌های اجتماعی. هم ژانر وحشت را دربرمی‌گیرد و هم فیلم انقلابی و تاریخ معاصر.

۳ نکته درباره اعلام فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر
به گزارش فرتاک نیوز،

شب گذشته اسامی ۱۰ فیلم برای رقابت در بخش نگاه نوی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. 

جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر با اعلام اسامی فیلم‌های منتخب هیأت انتخاب برای رقابت در بخش «نگاه نو» وارد مرحله جدیدی شد. فهرستی که می‌توان آن را نخستین معیار محک هیأت انتخاب این جشنواره شامل محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی دانست. 

این هیأت انتخاب امسال برای انتخاب ۱۰ فیلم این بخش به تماشای ۳۷ اثر از کارگردان‌های فیلم‌اولی نشستند و در نهایت فیلم‌های «آن شب»، «بی‌صدا حلزون»، «پدران»، «پوست»، «دشمنان»، «روز صفر»، «ریست»، «شنای پروانه»، «کشتارگاه» و «لباس شخصی» ساخته آثاری هستند که امسال در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت.

با نگاهی به این فهرست شاید بتوان کار هیأت انتخاب جشنواره سی‌وهشتم را مثبت ارزیابی کرد. فهرستی که در آن هم تریلر سیاسی به چشم می‌خورد و هم فیلم‌های اجتماعی. هم ژانر وحشت را دربرمی‌گیرد و هم فیلم انقلابی و تاریخ معاصر. هم کارگردان‌های جوان نام‌آشنا در آن حضور دارند و هم کارگردان‌هایی که شاید اسمشان کمتر شنیده شده باشد اما با دست پر به جشنواره سی‌وهشتم آمده‌اند. 

انتشار این فهرست اما با واکنش‌هایی روبه‌رو بود از جمله اینکه برخی کارگردان‌های فهرست مذکور، فیلم‌اولی نیستند و قبلاً آثاری را ساخته و حتی در گروه هنروتجربه اکران کرده‌اند. روابط عمومی جشنواره فیلم فجر پیشاپیش پاسخ این انتقادها را داده و این بند را به خبری که در آن اسامی فیلم‌ها معرفی شده، افزوده بود: «این ۱۰ فیلم نخستین تجربه فیلمسازان هستند که پروانه ساخت سینمایی خود را از سازمان سینمایی کسب کرده‌اند.»

بدون در نظر گرفتن این تبصره و بدون توجه به پروانه ساخت فیلم‌ها، بعضی از کارگردان‌های این بخش فیلم‌اولی محسوب نمی‌شوند و سه فیلم، تجربه اول کارگردان‌‌هایشان نیستند اما مطابق قانون تنها ملاک تعیین فیلم‌اولی بودن یک کارگردان این است که پیش از این هیچ پروانه ساخت سینمایی برای او از شورای صدور پروانه ساخت سازمان سینمایی دریافت نشده باشد. بنابراین اتفاقی که امسال برای سه فیلم از فهرست ۱۰ فیلم نگاه نوی جشنواره سی‌وهشتم رخ داد یا سال گذشته برای فیلم‌های مسعود بخشی و تورج اصلانی رخ داده بود و یا قبل‌ترش برای یک فیلمساز دیگر اتفاق افتاده بود، اتفاق تازه‌ای نیست و کاملا بر اساس متن قانون است و برای رفع این ایراد باید فکری برای اصلاح قانون جشنواره فیلم فجر در سال‌های آینده کرد.

دبیرخانه جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر برای اعلام اسامی فیلم‌های این بخش که شب گذشته منتشر شد، ابتکار جالبی هم داشت و کار معرفی را به دست محمدعلی کشاورز سپرد. بازیگر نام‌آشنا و باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران. بازیگری که هنرمندی‌اش را بارها به رخ کشیده و حالا مدتی است که به دلیل کهولت سن در بستر بیماری به سر می‌برد.

این بازیگر خوش‌صحبت با بیان زیبایش اسامی ۱۰ فیلم راه‌یافته به این بخش از رقابت جشنواره فیلم فجر را رو به دوربین خواند. اتفاق زیبایی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و امیدوار بود در جشنواره سی‌وهشتم هم احترام به پیشکسوتان و بزرگان عرصه هنر ایران در برنامه باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۴۳۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان