//
کدخبر: ۱۸۵۱۱ //

کمبود متون نمایشی بزرگترین مشکل تئاتر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی از ثبت ۱۴ گروه نمایشی در استان خبر داد و گفت: کمبود متن و نمایشنامه از مشکلات حوزه تئاتر کشور و استان خراسان‌ جنوبی است.

کمبود متون نمایشی بزرگترین مشکل تئاتر است

به گزارش فرتاک نیوز، احمد محبی شب گذشته (15 فروردین) در جشن بزرگداشت روز جهانی تئاتر  در راستای تجلیل از فعالان عرصه تئاتر استان اظهار کرد: با تلاش اندیشمندان و شورای فرهنگ عمومی هفتم فروردین به عنوان روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه تئاتر هنری است که در کنار تمام زیبایی‌ها، زشتی‌ها و تنگدستی مادی و معنوی و غم و شادی انسان را همراهی می‌کند، افزود: تئاتر به این دلیل هنر مردمی است که از ظرفیت‌های بالقوه بالایی برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه تئاتر در کنار مردم است و شرط زنده بودن آن در کنار مردم زیستن است، گفت: تئاتر و نمایشی که در کنار مردم نباشد بی‌مفهوم و بی‌معنا است.

محبی ادامه داد: یکی از دلایلی که به تئاتر زندگی گفته می‌شود بخاطر توانایی‌های بالقوه است که اگر به فعلیت برسد می‌تواند تمام مشکلات جامعه بشری را برطرف کند.

وی با بیان اینکه مشکل متن و کمبود نمایشنامه از مشکلات حوزه تئاتر کشور و استان خراسان‌جنوبی است، عنوان کرد: امروز نویسندگان تئاتر از تعداد انگشتان دست هم   فراتر نمی‌رود و این مشکل دامن گیر نمایش در سطح کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی با تاکید بر اینکه متون قدیمی مانند مخزن الاسرار، مثنوی مولوی، بوستان، گلستان و سایر منابع دستمایه خوبی برای نمایش هستند، گفت: در دوره جدید افرادی که در حوزه نمایش نامه‌نویسی فعالیت می‌کنند بسیار کم هستند.

محبی با اشاره به اینکه تئاتر به تعبیر اهالی سینما دوره سربازی و آموزش بازیگر است، ادامه داد: شکل‌گیری انجمن نمایش استان و برگزاری انتخابات آن از مهمترین اتفاقات سال گذشته بوده است.

وی از ثبت 14 گروه نمایشی با 90 عضو در خراسان جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته 176 اجرای تئاتر در استان داشته‌ایم.

هنرجویان تئاتر، اصول نویسندگی را فرا گیرند

در ادامه، علی ناصری فرماندار بیرجند  در راستای تجلیل از فعالان عرصه تئاتر استان اظهارکرد: متن و نمایش نامه نیاز امروز تئاتر است و اگر به دنبال تئاتری زنده و پویا هستیم باید متن و نویسندگی را بیشتر دریابیم.  

وی با اشاره به اینکه تئاتر از گذشته تاریخ بشر عرصه نمایش تقابل بین خیر و شر بوده، افزود: این الگو در تمام متون بزرگ تئاتر جهان وجود دارد و شناخت این زمینه و کارکردهای آن در فرهنگ ما کمک می کند متن ها و نویسنده های بهتری داشته باشیم.  

فرماندار بیرجند با اشاره به فوت نویسندگان بزرگ تئاتر کشور، گفت: امروز  تعداد کمی از نویسندگان بزرگ این عرصه باقی مانده که باید نسل جوان ادامه دهنده راه این نویسندگان باشند.  

ناصری با بیان اینکه تئاتر به عنوان یک هنر شالوده آن براساس داستان‌گویی استوار شده است، عنوان کرد: اگر تئاتر داستان خوبی تعریف کند، می‌تواند تماشاگر را جذب کند و لازم است اصول و زیربناها نویسندگی را هنرجویان بیاموزند.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۵۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان