//
کدخبر: ۱۶۱۶۷۲ //
حجت الاسلام محسنی اژه ای در برنامه "بدون توقف" مطرح کرد؛

جذب ۴ هزار قاضی در دستگاه قضایی در طول برنامه پنجم توسعه

جذب ۴ هزار قاضی در دستگاه قضایی در طول برنامه پنجم توسعه
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی برنامه تلوزیونی «بدون توقف»؛ قسمت هفتاد و هفتم از برنامه "بدون توقف" به تهیه کنندگی رضا غلامحسین نژاد شنبه 29 دی ماه در ساعت 19:20 به روی آنتن شبکه سه سیما رفت و حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگو و معاون اول قوه قضاییه به عنوان کارشناس، در خصوص لزوم جوانگرایی در قوه قضاییه گفت: در قوه قضاییه ما در طول برنامه پنجم توسعه اجازه جذب ۴ هزار قاضی را داشتیم که همه آن‌ها جوان هستند یعنی هر سال به ما اجازه جذب ۸۰۰ قاضی را دادند در برنامه ششم توسعه نیز این اجازه داده شد که ۴ هزار قاضی در ۵ سال جذب کنیم که همه این‌ها جوان خواهند بود این در حالی است که کل قضات ما ۱۲ هزار نفر هستند که از این تعداد ظرف ۵ سال گذشته حداقل ۴ هزار قاضی جوان جذب شدند.

وی ادامه داد: البته ما در خصوص بودجه مشکل داریم و امیدواریم دولت و مجلس در این خصوص عنایت کنند تا در ۵ سال بعدی نیز این رویه ادامه پیدا کند. اجازه استخدام ۳ هزار و ۲۰۰ کارمند هم داده شد که همه این‌ها از جوانان هستند.

photo_۲۰۱۹-۰۱-۲۰_۱۱-۵۰-۱۴

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به رده های بالای قوه قضاییه اظهار کرد: در مورد برخی از رده‌های بالایی قوه قضاییه مانند دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی، رئیس سازمان ثبت و ... نمی‌توانیم یک دفعه برای مثال یک جوان ۲۵ ساله را رییس دیوان عالی کشور کنیم برای مثال کسی که می‌خواهد به دادگاه تجدید نظر برود و نسبت به دادگاه‌های دیگر اظهارنظر کند نیاز به تجربه دارد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: البته معاونت آموزش، معاونت پژوهش و بخش جذب ما در خصوص جوان گرایی این کار را دنبال می‌کنند که حتماً از افراد مسن استفاده نکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لزوم ارتباط مستقیم با مردم و جوانان بیان کرد: من خودم شخصاً اعتقادم بر این است که اگر این امکان و فرصت باشد هر میزان با عموم مردم در ارتباط باشیم هم به نفع خودمان و هم به نفع مردم است در خصوص قضات و مدیران قضایی نیز هر مقدار بتوانند با جوانان و جامعه علمی ارتباط بیشتری داشته باشند قطعاً بهتر است.

وی افزود: اعتقاد من بر این است که رفتن به جامعه، دانشگاه و حوزه و صحبت کردن با مردم را باید فرهنگ کنیم.

اژه ای در پاسخ به سوالی درباره ارتباط با جوانان گفت: آیا این امکان پذیر است که با تمام جوان‌ها در ارتباط بود زمانی که دادستان کل کشور بودم اکثراً پیش از نماز صبح از خانه بیرون می‌آمدم و اذان صبح به مسجد می‌رفتم در مسیر نیز به ۳، ۴ مسجد سر می‌زدم، اکنون نیز اکثر شب‌ها که به خانه می‌روم سر راه سری هم به مسجد می‌زنم، در مورد ارتباط با جوانان من اگر می‌توانستم حداقل در ماه یک دانشگاه را می‌رفتم خیلی خوب است؛ اما واقعاً فرصت نیست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که به طور متوسط در ماه هیچ شبانه روزی کمتر از ۱۲ ساعت کار نمی‌کنم من زمانی که در ماشین هم نشسته ام کار می‌کنم. اگر می‌توانستم هفته‌ای یکی دو بار ملاقات عمومی با کسانی که با دستگاه قضایی کار دارند داشته باشم خیلی خوب بود، ولی امکان پذیر نیست البته من اینقدر بدهکار این نظام و مردم هستم که منت بر سر کسی ندارم، اما واقعاً فرصت نمی‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره نحوه تعیین رئیس قوه قضاییه گفت: رئیس قوه قضاییه بر اساس قانون اساسی باید مجتهد، عادل، آگاه به امور قضایی، مدیر و مدبر باشد برخی از این موارد مانند عدالت و اجتهاد روشن است و پی بردن به آن‌ها سخت نیست، اما در خصوص مدیر و مدبر بودن و آشنا به امور قضایی صورت دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی به امور قضایی دو گونه است یکی مبانی حقوقی و قضایی که کسی هم در قوه قضاییه نباشد می‌تواند به آن آشنا باشد، اما حتماً در امور اداری نیاز به کار و تلاش دارد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۱۶۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان