//
کدخبر: ۱۵۸۹۸۰ //

موسیقی بی‌کلام استانبول در برج میلاد

نخستین سانس اجرای گروه موسیقی «تکسیم تریو» ترکیه که برای نخستین‌بار در ایران به روی صحنه می‌رفتند، با استقبال خوب مخاطبان آن در ایران همراه شد.

 موسیقی بی‌کلام استانبول در برج میلاد
به گزارش فرتاک نیوز،

این کنسرت با صدای سازهای "باغلاما" و  "قانون" همراه با تصاویری از غروب آفتاب در ساحل شروع شد. بعد از دقایقی صدای ساز "کلارینت" هم اضافه و با تشویق بسیاری از مخاطبان این کنسرت روبه‌رو شد.

آیتاچ دوغان با نواختن ساز قانون، شروع‌کننده قطعه دوم شد و بعد از چند دقیقه، اجراء، ریتم تندی پیدا کرد.

سپس، اسماعیل تونچ‌بیک نوازنده ساز باغلاما که به نظر می‌رسید سرما خورده است، خطاب به حاضران در سالن برج میلاد به زبان فارسی سلام کرد و بعد از آن به زبان انگلیسی گفت: می‌خواهم فارسی صحبت کنم اما نمی‌توانم، و یک روزی صحبت می‌کنم.

او سپس به زبان ترکی استانبولی به حاضران خوش‌آمد گفت و مخاطبان این اجراء نیز، بارها به زبان ترکی جواب خوش‌آمدگویی‌شان را دادند.

مخاطبان این کنسرت، بارها در طول اجراء از گروه تکسیم خواستند قطعه "استانبول" را اجراء کنند که اسماعیل تونچ‌بیک از آن‌ها خواست کمی صبر داشته باشند.

صدای بالای کلارینت در قطعه چهارم، که هوسنو شان‌اندریجی آن را می‌نواخت، مخاطبان این اجراء را به وجد آورد.

به نظر می‌رسید در بخشی از اجراء ناهماهنگی بین آیتاچ دوغان نوازنده قانون با دیگر اعضای گروه به وجود آمد که با کوک دوباره این ساز و تک‌نوازی او، صدای تشویق حاضران نیز بالا گرفت.

با تک‌نوازی ساز قانون، موسیقی فیلم  «بابل» در ذهن تداعی می‌شد.

به نظر می‌رسید، اسماعیل تونچ‌بیک از صدای میکروفن خود در بخشی  از اجراء هم راضی نبود و با اشاره خواست که این مشکل برطرف شود.

سرانجام این گروه، به درخواست حاضران قطعه  «استانبول» اجراء کردند که همه با صدای کلارینت هوسنو شان‌اندریجی به وجد آمدند و این نوازنده را بارها تشویق کردند.

اسماعیل تونچ‌بیک تک‌نواز قطعه بعدی شد. «باغلاما»، سازی که او می‌نوازد، ریشه اسمش را از مردم منطقه آناتولی و آذربایجان گرفته است و در میان مردمان ترک، کرد و ترکمن‌های عراق رایج است.

او در حین اجراء، بارها مورد تشویق حاضران قرار گرفت. این اجراء با تصاویر هوایی از جاذبه‌های طبیعی که پشت نوازنده‌ها پخش می‌شد، همراه بود.

علی زند وکیلی نیز اجرای این گروه ترک را در نخستین سانس کنسرت آن‌ها از نزدیک دنبال کرد.

موسیقی که گروه «تکسیم» اجراء می‌کنند از گروه‌های مهم حوزه موسیقی بی‌کلام کشور ترکیه است.

این گروه سه‌نفره از ۱۷ دی وارد تهران شده‌اند و شامگاه سه‌شنبه ۱۸ دی در دو نوبت در برج میلاد روی صحنه رفتند.

هوسنو شان‌اندریجی پیش از اجراء گفته بود: برای فرهنگ ایران احترام ویژه‌ای قائلیم. این اجراء قطعا یکی از مهم‌ترین اجراءهای همه این سال‌ها برای ما است.

این گروه موسیقی تاکنون اجراءهای زیادی را در سراسر جهان روی صحنه برده‌اند و سه آلبوم «تکسیم تریو» در سال ۲۰۰۷، «تکسیم تریوی ۲» در سال ۲۰۱۳ و «آهی» در سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۹۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان