//
کدخبر: ۱۴۴۹۱۱ //
به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی

آماری بسیار تکان دهنده ؛ هر ایرانی در روز تنها چند ثانیه مطالعه دارد!

24 آبان در تقویم ایران به عنوان روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است. علت نامگذاری این روز اهمیت والای کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور می باشد. فرهنگی که متاسفانه بسیار کمرنگ بوده و سرانه ی مطالعه در ایران چند ثانیه در روز است.برای حل این معضل باید از کودکی علاقه به مطالعه ایجاد شود.

آماری بسیار تکان دهنده ؛ هر ایرانی در روز تنها چند ثانیه مطالعه دارد!
به گزارش فرتاک نیوز،

ترویج فرهنگ کتابخوانی و بالارفتن سرانه ی مطالعه یکی از رموز پیشرفت و موفقیت در هر کشوری می باشد. متاسفانه امروزه سرانه ی مطالعه در کشور ایران بسیار پایین است و تنها در حد چند ثانیه در روز می باشد که آماری بسیار تکان دهنده است. با توجه به اهمیت دانایی محوری در مسائل مختلف و نیز ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه روز 24 آبان به نام روز کتاب و کتابخوانی وکتابدار نامگذاری شده است. این روز یکی از روزهای هفته ای است که به همین عنوان نامگذاری شده و همه ساله برنامه هایی در راستای فرهنگ سازی مطالعه در این هفته برگزار می شود.

علت نامگذاری روز کتاب و کتابخوانی

علت نامگذاری روز کتاب و کتابخوانی توجه به ارزش والای کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور است. یک جمله ی قدیمی وجود دارد که قطعا همه شنیده اید و آن اینکه "کتاب غذای روح است" و براستی نیز چنین است. کتاب یک معلم ساده و صمیمی است که بی هیچ چشم داشتی آگاهی انسان را افزایش داده و حکمت های ناب را به او می آموزد. کتاب مایه ی آرامش روح است و اندوه را از بین برده و انسان را از تنهایی در می آورد. کتاب فضای زندگی را روشن کرده وهمچون خورشیدی تابان در آسمان زندگی می درخشد. کتاب همانند دو بال پرواز است که می تواند شما را به اوج دانایی و آرامش ببرد. در سایه ی کتاب بالندگی، رشد و شکوفایی و فرهنگ به بالاترین سطح خود می رسد و همچون پادشاهی بر گستره ی دل ها حکمرانی می کند.

بی شک یکی از آفت های هر جامعه ای جهل و نادانی است، معضلی که می تواند جامعه را از پای دربیاورد. وجود شبهه و ناآگاهی در ذهن جوانان منجر به رکود و عدم پویایی می گردد و بهترین راه درمان این بیماری بالا بردن سرانه ی مطالعه در کشور می باشد. اهمیت مطالعه آنقدر زیاد است که باید تمامی روزها را به عنوان روز کتاب و کتابخوانی در نظر بگیریم و از این یار مهربان غافل نشویم.

قطعا کسانی که در زندگی گام های بزرگ برداشته و به مدارج عالی دست یافته اند هیچ گاه از کتاب دست نکشیده و کتابخوانی عنصری مهم از زندگی آنها و موتور اصلی تحرک و تحول در زندگی آنها بوده است.

ketab

ایجاد علاقه به کتاب در کودکی

درست است که تعیین یک روز به عنوان روز کتاب و کتابخوانی و برگزاری برنامه هایی در این روز و هفته می تواند سهم کوچکی در گسترش فرهنگ کتابخوانی داشته باشد اما همه ی ما می دانیم که خانواده به عنوان نهاد اصلی هر جامعه ای نقش عمده ای در ایجاد علاقه به مطالعه در افراد دارد. علاقه به کتابخوانی باید از سنین پایین در کودکان ایجاد شود.برای این منظور والدین باید ضمن آنکه خود کتاب بخوانند و یک الگوی عملی برای فرزندانشان باشند در فرصت های مناسب برای کودکان کتاب بخوانند و البته باید در انتخاب این کتاب ها نیز بسیار دقت کنند. برای داشتن یک جامعه ی متعالی چاره ای جز این نداریم که عادت به مطالعه را در کودکی در وجود فرزندانمان نهادینه کنیم.

کتاب خوب ، کتاب بد

امروزه حجم بالایی از کتاب ها در بازار موجود است و برای یک مطالعه ی سودمند باید در انتخاب کتاب نیز دقت فراوانی به خرج بدهید. در واقع نکته ی مهم در مطالعه آن است که هم خوب کتاب بخوانید و هم کتاب خوب بخوانید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۴۹۱۱ //
ارسال نظر
 
  • کیومرث

    در باره مافیای کتاب در ایران چه میدانیم . چه میدانیم از اینکه برای خیلی از کارها یمان وقتی به بعضی کتابها مراجعه میکنیم ، بیشتر از مرحله پرت میشویم ، چه میدانیم از اینکه مترجمانمان بیشتر کتابها را با سلیقه شخصی خودشان و با توجه به سلیقه ... . ترجمه می کنند .تا مبادا نتوانند اجازه چاپ بگیرند . صداقت چیز خوبیست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان