//
کدخبر: ۱۴۱۹۷ //
گزارش تقدیر از ۲ فیلمساز زن در حضور همسران شهدا

عسگرپور: «ویلایی» جسارت ساخت فیلم در فیلمسازها را تقویت می‌کند

عسگرپور گفت: در سینمای فعلی که با آن مواجه هستیم حضور فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» می تواند بیش از اندازه یک فیلم تلقی شود، چنین فیلم‌هایی می‌تواند جسارت ساخت فیلم را در سایر فیلمسازها تقویت کند.

عسگرپور: «ویلایی» جسارت ساخت فیلم در فیلمسازها را تقویت می‌کند

به گزارش فرتاک نیوز، آیین تقدیر بنیاد سینمایی فارابی از عوامل فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیره قیدی و تهیه کنندگی سعید ملکان شامگاه 21 اسفند، با حضور مهندس محمد مهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیایی و نظارت سازمان سینمایی، خانواده معزز شهدا، ایثارگران، عوامل فیلم و با اجرای علی درستکار در پردیس چارسو برگزار شد.

بخشی از بزرگداشت دفاع مقدس به دوش سینماست

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ابتدای این مراسم ضمن خوشامد گویی و اظهار خیر مقدم به حاضرین در آیین گفت: چند ماه پیش، نخستین باری که نسخه نهایی فیلم ویلایی‌ها را با تهیه کننده و کارگردان فیلم دیدیم، آقای سعید ملکان و خانم منیره قیدی تاکید کردند که دوست دارند نمایشی ویژه برای خانواده های معظم شهدا و ایثارگران داشته باشند، خوشحالم که در اولین مناسبت بعد از جشنواره فیلم فجر، این فرصت فراهم شد و امشب نمایش فیلم ویلایی‌ها به خانواده های معزز شهدا و ایثارگران تقدیم می‌شود.

علیرضا تابش با بیان اینکه «ویلایی‌ها» به عنوان فیلم اول یک کارگردان زن، قابل تقدیر است افزود: سرکار خانم منیره قیدی، پس از سال ها تحقیق و تفحص در حوزه خانواده‌ی سرداران و رزمندگان دفاع مقدس، اقدام به نگارش و ساخت اثری فاخر و غرور برانگیز کرده که تا قبل از این، کمتر فیلمساز متعهدی، با این وسعت و گستردگی، بدان پرداخته است.

وی ادامه داد: برای اولین بار و به طور مستقیم، حضور موثر، وجاهت، ایثار و از خودگذشتگی همسران و فرزندان مدافعان این آب و خاک، در فیلم سینمایی ویلایی‌ها، ماندگار شده است و مستندات و مباحث پژوهشی این اثر، شایسته تکریمی در خور شأنِ یادآوران رشادت‌هاست.

تابش با اشاره به فرارسیدن روز ملی شهید بیان کرد: امشب بازماندگان معزز و خانواده های معظم سرداران شهید، در شب وفات بانو ام البنین – والده‌ی مطهره‌ی حضرت ابوالفضل العباس (ع) – به نشانه‌ی ادای احترام به دست اندرکاران تولید و تهیه فیلم جاودانه‌ی ویلایی‌ها، گرد هم آمدند تا یاد و خاطره‌ی شهدای سلحشور را گرامی بدارند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: به‌ عنوان یک مدیر سینمایی بسیار خرسندم که اعلام کنم؛ سینمای نوین ایران علی رغم گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی، پیوند ناگسستنی و استواری با دفاع مقدس و ابعاد ارزشی، انسانی و متعالی آن داشته و دارد و بخشی از بزرگداشت دفاع مقدس به دوش سینماست. فیلمسازان کشورمان طی سه دهه اخیر موفق شده اند «گفتمان انقلاب اسلامی» را در یک بسته فرهنگی به نام «سینما» که اتفاقاً بُرد بالایی هم دارد به طور اثرگذاری ارائه دهند.

این مدیر در پایان سخنان خود گفت: به همه خلاقان عرصه هنر سینما، نویسندگان، تهیه‌کنندگان، فیلم‌سازان آثار سینمایی که ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در آثارشان بازتاب می‌دهند و به‌تمامی عوامل این فیلم ارزشمند و همکاران ارجمندم در بنیاد سینمایی فارابی خدا قوت می‌گویم، امیدوارم ثمره این نشست و گردهمایی که به نام و یاد شهیدان عزیز متبرک است، ترغیب و تشویق هرچه بیشتر هنرمندان عرصه سینما به‌خصوص جوانان فیلم‌ساز به تولید آثار سینمایی در این زمینه باشد.

«ویلایی ها» جسارت ساخت فیلم را در سایر فیلمسازها تقویت می‌کند

در ادامه مراسم محمد مهدی عسگر پور مشاور کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» ضمن تبریک به عوامل این فیلم که با سخت کوشی توانستند چنین اثر ارزشمند و آبرومندی را خلق کنند گفت: به طور کلی استخراج تئوری در حوزه فیلمسازی کمی سخت و در مورد برخی فیلم‌ها غیر ممکن است که یکی از نمونه‌های بارز به نظر من همین فیلم «ویلایی‌ها» است.

وی با اشاره به اینکه منیره قیدی برای ساخت ویلایی‌ها که یک فیلم با موضوع بسیار سخت است سماجت و مردانگی به خرج دادند و چندین سال درگیر طرح و فیلمنامه آن بود ادامه داد: این فیلم در سخت ترین زمان سال و در جنوب کشور که بیش از دو ساعت نمی‌توان گرمای آن منطقه را تحمل کرد تولید شد.

عسگرپور با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده سینمای دفاع مقدس همانا چگونگی برقراری ارتباط نسل‌های بعدی با فیلم‌هایی که در آن مقطع دفاع مقدس تولید شده، است افزود: در سینمای فعلی که با آن مواجه هستیم حضور فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» می تواند بیش از اندازه یک فیلم تلقی شود، این نوع فیلم‌ها معمولا خاکریزهای ما را تغییر می‌دهند و از این پس می توانیم مدعی احداث خاکریزهای جدید باشیم. چنین فیلم هایی می تواند جسارت ساخت فیلم را در سایر فیلم سازها تقویت کند.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این فیلم که در ایام جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد برقراری ارتباط با نسل جوان جامعه بود.

تقدیر از دو زن فیلمساز

در ادامه مراسم با حضور محمد مهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از مریم دوستی فرزند جانباز شیمیایی شهید مسلم دوستی کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» و منیره قیدی کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» تجلیل به عمل آمد.

این دو زن فیلمساز در سال جاری و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی موفق به ساخت فیلم در موضوع دفاع مقدس شدند.

مریم دوستی پس از دریافت لوح تقدیر خطاب به حاضران گفت : در زمان پدرم دعوا سر پیشی گرفتن و رفتن به خط مقدم بود همانجایی که عشق و معرفت و آزادگی تقسیم می کردند، در زمان پدرم دغدغه آزادی خرمشهر بود و فتح فتح المبین، در زمان پدرم جنگ بر سر سکه و سیمرغ و شهرت نبود همه شهرت ها حاجی بود و سید، در زمان پدرم باند پارچه تمیز و پاکی بود که بر سر و صورت مجروحان می‌بستند. من در آغوش پدری رشد یافته ام که حرمت وطن، پرچم وطن و خاک ایران را بیش از من فرزندش دوست می‌داشت چرا که مرا با شما تنها گذاشت و رفت. غیر هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی پایدار نیست.

تقدیر از عوامل فیلم ویلایی‌ها توسط همسران شهدا

در ادامه مراسم، با حضور همسران شهیدان باکری و نوری و همسر سردار کوثری از همه عوامل فیلم تقدیر به عمل آمد.

منیره قیدی کارگردان فیلم نیز در پایان مراسم، ضمن تقدیر از مدیران سینمایی و محمد مهدی عسگرپور به عنوان مشاور کارگردان، نمایش فیلم را به خانواده معزز شهدا و ایثارگران از جمله خانواده شهیدان سردار حمید باکری، حسین نوری و خانواده سردار اسماعیل کوثری تقدیم کرد.

در این آیین رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، مسعود احمدیان معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ، مسئولان بنیاد شهید، ستاد کل نیروهای مسلح و هنرمندانی چون سعید ملکان، ستار اورکی، عباسی، طناز طباطبایی، صابر ابر، علی قربانزاده، سعید داخ، مرتضی شایسته، سیاوش حقیقی، روح اله برادری، علی شادمان،  سید علی قائم مقامی، .... حضور داشتند.

در پایان مراسم فیلم «ویلایی‌ها» برای حاضرین به نمایش درآمد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۱۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان