//
کدخبر: ۱۴۰۴۶۶ //

ارکستر ملی ایران «وداع» سر می‌دهد

حسام‌الدین سراج می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر نهادهای فرهنگی و هنری کشور بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی رفتند که جنبه بیزینس دارد.

ارکستر ملی ایران «وداع» سر می‌دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

 قرار است ارکستر ملی ایران به رهبری نادر مرتضی‌پور، ۱۴ آبان روی صحنه برود. حسام‌الدین سراج می‌خواهد در این کنسرت قطعاتی را از آلبومش با نام «وداع» که اثری عاشورایی است، بخواند.

این آلبوم توسط سید محمد میرزمانی آهنگسازی و سال‌ها پیش منتشر شده است. فریدون شهبازیان نیز به عنوان مدیر هنری ارکستر در این اجرا حضور دارد و سید جواد یحیوی راوی آن خواهد بود.

حسام‌الدین سراج ـ خواننده ـ درباره این کنسرت می‌گوید: از طرف بنیاد رودکی با من تماس گرفتند که کنسرت وداع برگزار شود، من چون نسبت به موضوع علاقه‌مندم و شعرهای عمان را دوست دارم قبول کردم. آقای میرزمانی پارتیتور را بازنویسی کرده است. همان جلسه اولی که شروع کردیم گروه خیلی خوب و منسجم است و صدادهی خوبی دارد. امیدوارم ارکستر در سال‌های آینده موفق باشد.

او درباره اینکه چرا آلبوم‌هایی مانند «وداع» دیگر در فضای کشور تولید و منتشر نمی‌شود؟ ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم بخشی ذوق و نوآوری هنرمند و بخشی سرمایه‌گذاری است که باید وسط بخش خصوصی یا توسط سازمان‌های فرهنگی انجام شود. من فکر می‌کنم بخش اول وجود دارد و اگر بخش دوم وجود داشته باشد کارهای خوبی تولید می‌شود.

سراج اظهار می‌کند: هنرمند همیشه نوعی کار می‌کند که به‌روز باشد. هنرمند به مخاطب فکر می‌کند، مخاطب باید از کار او خوشش بیاید. اما گاهی مشکل بودجه مطرح است و ممکن است کاری نوشته شود که نیازمند نوازندگان زیاد یا زمان استودیوی بالا داشته باشد.

خواننده آلبوم «وداع» در حاشیه تمرین این کنسرت به خبرنگاران می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر نهادهای فرهنگی و هنری کشور بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی رفته‌اند که جنبه بیزینس دارد. تاب و تب برخی انواع موسیقی به همین دلیل است؛ البته من با هیچ‌کدام از انواع موسیقی مخالف نیستم و معتقدم هرکدام از آن‌ها باید به نحو عالی انجام شود.

فریدون شهبازیان ـ مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران ـ نیز کنسرت «وداع» و کنسرت «حدیث سرافرازی» به خوانندگی محمد اصفهانی را دو پروژه مناسبتی محرم و صفر معرفی می‌کند.

او می‌گوید تمرین‌های فشرده‌ای برای این کنسرت در نظر گرفته‌اند و ابراز امیدواری می‌کند که اجرای خوبی به مخاطبان ارائه شود.

نادر مرتضی‌پور ـ رهبر مهمان ارکستر ملی ایران ـ هم در سخنانی می‌گوید: از من دعوت کردند و من با قلبم آمدم. فوق‌العاده، عالی و ممتاز. نظم و انظباط کوک و هماهنگی چنین آنسامبلی سابقه نداشته است. اگر نگویم بی‌نظیر لااقل کم‌نظیر است.

محمد میرزمانی ـ آهنگساز اثر وداع ـ نیز در این‌باره اظهار می‌کند: آلبوم وداع اواخر دهه ۷۰ با حمایت حوزه هنری به شکل کاست و سپس به شکل لوح‌فشرده منتشر شد. این کنسرت سه سال در برج میلاد اجرا داشت که من آن کنسرت‌ها را رهبری کردم.

او در ادامه بیان می‌کند: سال گذشته قرار شد «وداع» در تالار وحدت اجرا شود اما متاسفانه موفق به اجرا نشدیم. امسال دوباره پیشنهاد کردند اجرا شود و قرار شد از آقای مرتضی‌پور به عنوان رهبر مهمان برای این کنسرت دعوت شود.

میرزمانی همچنین درباره اینکه چرا خودش اجرای پیش رو را رهبری نمی‌کند؟ می‌گوید: این اواخر کسالت دارم و [پزشکان] اجازه ندادند خودم رهبری کنم.

جواد یحیوی ـ روای کنسرت وداع ـ نیز اظهار می‌کند: من با دعوت آقای سراج به مجموعه ملحق شدم. یکی از اجراهای این کار را با روایت شعرها از طرف وحید جلیلوند دیده بودم. امسال به هر دلیل آقای جلیلوند نتوانستند حضور پیدا کنند و من این افتخار را داشتم که برای این کار به سراغ من آمدند.

او با بیان اینکه کنسرت «وداع» برای او تجربه جذابی است، اضافه می‌کند: به دلیل مضامین و زبان شعر و فضایی که کنار موسیقی تجربه می‌شود این کار را برای من جذاب می‌کند. اشکال این است من پیش‌تر با ارکستر کلاسیک به این شکل کار نکرده بودم و شاید باید دانش موسیقاییم برای این کار باید افزایش پیدا کند. من شاید قبلا رهاتر و آزادتر با موسیقی انتخاب‌شده‌ای دکلمه می‌کردم اما اینجا میزان‌ها مورد بحث است.

این بازیگر اظهار می‌کند: به نظرم کار خوب پیش می‌رود و من هم آهسته آهسته خودم را پیدا می‌کنم و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.

یحیوی درباره اینکه آیا قصد ندارد در آینده پروژه‌های موسیقایی داشته باشد؟ می‌گوید: به این موضوع فکر نکردم. اما این تجربه می‌تواند زمینه‌ای برای این فکر باشد. شعر خواندن روی موسیقی هر گوینده‌ای تجربه کرده باشد اما همراهی با ارکستر زنده و مفصل کار دقیقی است که من باید برای آن بیشتر موسیقی بیاموزم. به لطف آقای مرتضی‌پور این شانس برایم پیش آمده است.

 کنسرت «وداع» ۱۴ آبان ساعت ۲۰ در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۴۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان