//
کدخبر: ۱۳۹۲۰۰ //

اختصاصی / رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان از حرف تا عمل!

تأمین مناسب معیشت فرهنگیان باید یکی از موضوعات اصلی هر جامعه و دولتی باشد. فرهنگیان به عنوان قشری که وظیفه ی تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده دارند باید از لحاظ معیشتی در رفاه نسبی باشند تا با آرامش در کلاس درس حضور یابند. موضوعی که متاسفانه در جامعه ی کنونی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

اختصاصی / رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان از حرف تا عمل!
به گزارش فرتاک نیوز،

در هر جامعه ای معلمان محترم نقش و جایگاه ویژه ای دارند و به عنوان قشری که وظیفه تعلیم و تربیت نسل های آینده را بر عهده دارند از اهمیتی خاصی برخوردار هستند. از آنجا که آرامش و تمرکز رکن اصلی در تدریس می باشد بنابراین لازم است که فرهنگیان عزیز دغدغه ای از بابت معیشت خود نداشته باشند، موضوعی که در جامعه کمتر به آن توجه می شود.

متاسفانه در سال های اخیر شاهد بوده ایم که شأن و مقام معلم در جامعه حفظ نمی شود و مطالبات و حقوق به حقی که خواستار آن هستند به نوعی توقع زیادی دیده می شود و نوع برخورد با مسأله معیشت فرهنگیان به گونه ای است که گویا خواسته ای بیش از حد دارند.!

مشکلات معیشت فرهنگیان

معلمی شغل عجیبی است. یک معلم وظیفه شناس حتی اگر از لحاظ معیشتی در تنگنا باشد باز هم در مقابل دانش آموزانش احساس مسئولیت کرده و با جان و دل در تعلیم و تربیت آنها می کوشد. اما مسئولین نباید چشم خود را به روی این معلمین زحمتکش بسته و تدابیر لازم را برای بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان بی اندیشند.

به گزارش یک منبع خبری، مشاور وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه ای اعلام نمودند که متاسفانه وضعیت معیشتی فرهنگیان طی سال های اخیر بهبود چندانی نیافته و معلمان محترم از اختلاف زیادی که بین حقوق و مزایای آنها و سایر ادارات وجود دارد ناراضی هستند. بعلاوه فرهنگیان بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال مطالبات معوق دارند که از سال 1389 تا کنون پرداخت نشده است که رقم قابل توجهی می باشد. در شهریور ماه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تمامی مطالبات معوق فرهنگیان اعم از حقوق نیروهای حق التدریس، سرباز معلم و مطالبات دیگر تا پیش از شروع سال تحصیلی پرداخت خواهد شد. اتفاقی که رخ نداد و نتیجه ی آن نارضایتی هر چه بیشتر معلمین عزیز بود.

در روزهای اولیه ی سال تحصیلی 97 شاهد تحصن و اعتصاب گسترده ی معلمین در مدارس کشور بودیم و خواسته ی آنها چیزی جز داشتن شرایط حقوقی برابر با سایر ارگان ها و پرداخت مطالبات معوق آنها نبود. به دنبال این اعتراضات هیئت دولت چندین جلسه درباره ی معیشت فرهنگیان تشکیل داد و در نهایت سخنگوی دولت اعلام کرد که مطالبات معوق فرهنگیان در سه ماه پایانی سال 97 و پیش از شروع سال جدید پرداخت خواهد شد. وعده ای که فرهنگیان امیدوارند همانند گذشته در حد حرف باقی نماند. همچنین مقرر شده است که طرح رتبه بندی حقوقی معلمان نیز در سال 97 اجرایی شود که می تواند منجر به افزایش حقوق و در نتیجه ارتقا وضعیت معیشت فرهنگیان شود.

یکی دیگر از مشکلات معیشت فرهنگیان موضوع بیمه و تأمین هزینه های درمانی است. متاسفانه یک معلم نسبت به کارمندان سایر ارگان ها  از مزایای بیمه ای کمتری برخوردار است. وقتی که در سال 89 طرح بیمه ی طلایی فرهنگیان اجرا شد روزنه هایی از امید در جامعه ی معلمین ایجاد شد اما متاسفانه این طرح خیلی زودتر از حد تصور با شکست مواجه شد و پوشش دهی مناسبی نداشت. از جمله مشکلات این بیمه آن بود که بسیاری از مراکز درمانی از پذیرش آن خودداری می کردند و فرهنگیان ناچار به پرداخت کامل هزینه ی درمان بودند و برای دریافت این هزینه مجبور بودند ماه ها و هفته ها انتظار بکشند. متاسفانه عمر بیمه ی طلایی خیلی کوتاه بود و نتیجه ی این طرح بدهی کلان آموزش و پرورش به بیمه ی ایران بود.

همچنین در سال 94 وزارت آموزش و پرورش یک بیمه ی تکمیلی به روش صندوقی را اجرا کرده و با بیمه ی آتیه سازان حافظ قراردادی امضا نمود اما متاسفانه بنابر اذعان معاون توسعه ی مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش این نوع بیمه نیز تجربه ی موفقی نبود. به نظر می رسد که موضوع بیمه همچنان جزیی از دغدغه های فرهنگیان باقی مانده است. البته اخیراً سخنگوی دولت طی یک گفتگو عنوان کرده است که طرح بیمه ی طلایی فرهنگیان با بازنگری جدید وبه صورت دقیق تر و با کیفیت تر مجددا ارائه خواهد شد و فرهنگیان بازنشسته و شاغل میتوانند به صورت یکسان از این طرح استفاده کنند. فرهنگیان عزیز باید امیدوار باشند که این طرح نیز عاقبتی همچون گذشته نداشته باشد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۹۲۰۰ //
ارسال نظر
 
  • معلم

    چرا یکی به داد مشکلات فرهنگیان نمیرسه ؟

  • اسماعیل

    از وزیر محترم خواهش میکنم به درد دل معلم ها هم لااقل گوش بده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان