//
کدخبر: ۱۳۴۵۴ //
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بیست‌ویکمین نشست‌ تخصصی‌اش:

زیبایی‌شناسی در آثار نظامی را برگزار کرد

سخنرانی دکتر احمد تمیم‌داری نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در نشست «زیبایی‌شناسی در منظومه‌های نظامی»

زیبایی‌شناسی در آثار نظامی را برگزار کرد

به گزارش – فرتاک نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن آثار مفاخر فرهنگی: بیست‌ویکمین نشست تخصصی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با عنوان «زیبایی‌شناسی در منظومه‌های نظامی» با سخنرانی دکتر احمد تمیم‌داری، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی دیروز سه‌شنبه 17 اسفند 1395 در ساختمان شماره دو این انجمن برگزار شد.

دکتر احمد تمیم‌داری استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: نظامی گنجوی (599-535 ق/ 1202-1140م.) شاعر برجسته قرن ششم هجری با جهان بینی‌الهی و اسلامی اهل کلام و حکمت و فقه و سرآمد در داستان‌سرایی به زبان فارسی بوده است. شاعر تشبیهات و استعاره‌هاست.

وی افزود: داستان‌های غنایی را به قدری دقیق و زیبا توصیف می‌کند که قابل اجرا بر روی صحنه است از این جهت او را شاعر رمانتیک و دراماتیک می‌شناسند. در آفرینش زیبایی در سخن ادبی گوی سبقت را از بیشتر شاعران ربوده است.

تمیم‌داری ادامه داد: مقلدان بسیار دارد در شبه قاره هند و پاکستان و بنگلادش در طی قرون دست کم پانصد اثر می‌توان یافت که به تقلید از نظامی سروده شده است. پاره‌ای از آفرینش زیبایی او را از دو منظومه خسرو و شیرین و لیلی و مجنون در این بحث می‌آوریم. در ابتدا به زیبایی‌شناسی و علم الجمال می‌پردازیم و در تفکر اسلامی نظریات فیلسوفان و متکلمان بر اساس قدرت خلاقیت انسان و توضیح و تبیین نظام احسن خلقت قابل بحث و تحقیق است همچنین می‌پردازیم به نهضت‌های زیبایی شناسی در غرب و رویکردها و نظریات گروهی از دانشمندان نظیر بوم گارتن، ایمانوئل کانت و تئوفیل گوتیه و دیگران. آیات قرآنی و احادیث نبوی و ولوی نیز اساس بحث زیبایی قرار می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان