//
کدخبر: ۱۲۱۵۸۷ //
در زادگاهش و در جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی

صدیق تعریف امروز تجلیل شد

در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی نوای رحمت که امروز در سنندج برگزار شد، از «صدیق تعریف» ـ یکی از موزیسین‌های کُرد کشور ـ تجلیل به عمل آمد.

صدیق تعریف امروز تجلیل شد
به گزارش فرتاک نیوز،

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی دف نوازی همچنین کلیپی از زندگی، تصاویر و فعالیت‌‎‌های هنری صدیق تعریف پخش شد و پس از آن، با حضور رییس حوزه هنری کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهردار سنندج و فریدون شهبازیان از داوران این جشنواره، از صدیق تعریف تجلیل به عمل آمد که مردم شهر سنندج هم ایستاده به تشویق و تکریم این هنرمند حوزه موسیقی پرداختند.

صدیق تعریف در این آیین در سخنانی کوتاه، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه و مردم شهر سنندج، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که امروز در زادگاهم شهر سنندج و در کنار اساتید به‌نام حوزه موسیقی حضور دارم.

وی گفت: استان کردستان دارای هنرمندان مطرحی در همه بخش‌های فرهنگی و هنری است که جزو مفاخر ملی هستند. از جمله هنرمندان مطرح کُرد می‌توان به خانواده کامکارها و عندلیبی‌ها در حوزه موسیقی، بهروز غریب پور و قطب الدین صادقی در بخش تئاتر و نمایش و هادی ضیاءالدینی در بخش هنرهای تجسمی اشاره کرد.

امین مرادی ـ رییس حوزه هنری کردستان ـ هم در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت که جمعه (دوم شهریور ماه) در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروز ساز عرفانی دف شهرت جهانی پیدا کرده و کردستان مفتخر به عنوان پایتخت دف جهان است.

57733104

او از رشد ۴۰ درصدی ارسال آثار به هشتمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت خبر داد.

57733107

وی به حمایت عارفان و دف نوازان و مسئولان استان کردستان از جشنواره دف نوای رحمت اشاره کرد و افزود: هر ساله آسمان جشنواره دف نوای رحمت، گستره بیشتری به خود می گیرد که امسال بیش از ۲۵۰ نفر دف نواز از سراسر کشور در این جشنواره دف نواز داشتیم.

57733117

رییس حوزه هنری کردستان عنوان کرد: امسال این جشنواره در بخش های تکنوازی، گروه نوازی و مداحی و در رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال و بیشتر از ۱۹ سال برگزار شد که شاهد رشد ۴۰ درصدی ارسال آثار بودیم.

57733108

وی ادامه داد: هیات داوران این جشنواره متشکل از عماد توحیدی، سیدعلاءالدین یاسینی، فریدون شهبازیان و خلیفه عبدالرحمن غوثی بود که در سه روز به داوری پرداختند.

57733106

وی بیان کرد: امسال همچنین شاهد تجمع دفنوازان با عنوان سماع عارفان با حضور دف نوازان سراسر کشور بودیم و همچنین از یک عمر خدمت استاد صدیق تعریف، موزیسین کرد مشهور کشور تجلیل خواهیم کرد.

57733116

مرادی خاطرنشان کرد: تکریم هنرمندان یکی از رسالت های اصلی حوزه هنری است و هر ساله در جشنواره دف نوای رحمت از یکی از بزرگان موسیقی تجلیل می شود.

57733115

نفرات برتر هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت»

نفرات برتر هشتمین جشنواره بین المللی دف نوازی «دف نوای رحمت» در آیین اختتامیه این جشنواره که در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

براساس آرای هیات داوران در بخش تکنوازی بانوان رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال؛ زهرا کاظمی از یزد اول شد، رتبه دوم را وحیده نقیبی از آذربایجان شرقی به خود اختصاص داد و جایزه نفر سوم را هم مهتاب کرامتی از خراسان رضوی از آن خود کرد.

تکنوازی آقایان رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال؛ نفر اول شاهو رستمی و نفر دوم آران حسن زاده هر دو از کردستان بودند و جایزه نفر سوم هم به رضا دزایی پور از مازندران تعلق گرفت.

در بخش مداحی؛ گروه نوای رحمت به سرپرستی مسعود مرادی از کردستان اول شد، گروه بیداد از خراسان شمالی به سرپرستی غلامرضا امینی راد دوم شد و جایزه گروه سوم هم به گروه نوای قدسیان به سرپرستی هوشیار وطنی از کردستان تعلق گرفت.

در بخش تکنوازی بانوان رده سنی بزرگسال؛ سیران خورنکا، شادی غلامی و منا ملایی هر سه از کردستان به ترتیب نفرات اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش تکنوازی آقایان رده سنی بزرگسال؛ رتبه اول به شعیب بهرامی از کرمانشاه تعلق گرفت، جایزه نفر دوم را محمد مهدی قاسمی از فارس از آن خود کرد و سعید فرزانگان از کردستان هم رتبه سوم را کسب کرد.

در بخش گروه نوازی؛ گروه دک از خوزستان به سرپرستی محمدرضا سامری پور مقام اول را به دست آورد و گروه کارین به سرپرستی پرویز مندمی و ژارک به سرپرستی حمزه ترکه هر دو از کردستان دوم و سوم شدند.

همچنین تقدیر ویژه هیات داوران به نسرین برهانی از اصفهان تعلق گرفت و از منصور مرادی از پیشکسوتان دف نوازی استان کردستان هم تقدیر به عمل آمد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره نیز به ترتیب به گروه‌های معراج النبی به سرپرستی فرید منصوری از سنندج، گروه آوین به سرپرستی مریم گلسرخی زاده از یزد و گروه سفیران به سرپرستی علیرضا لرستانی از سیستان و بلوچستان اهدا شد.

صدیق تعریف (زاده ۲۵ دی ۱۳۳۵ در سنندج) خواننده سنتی ایرانی اهل ایران است. وی در دوران فعالیت هنری‌اش با هنرمندانی همچون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، جلال ذوالفنون، حمید متبسم، مجید درخشانی، حسین یوسف‌زمانی، گروه همنوازان و گروه کامکارها همکاری کرده‌ است. همچنین هنرمندانی چون سالار عقیلی، حسین علیشاپور، امیر اثنی عشری، مهدی کلاهدوز و … از جمله شاگردان وی بوده‌اند.

به گفته خودش، از دوران دبیرستان در تئاترهای دانش‌آموزی بازی می‌کرد و پشت صحنه یا روی صحنه آواز نیز می‌خواند و معمولاً از خوانندگانی چون ایرج یا گلپایگانی تقلید می‌کرد. در سال ۱۳۵۴ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۹ در رشته هنرهای نمایشی فارغ‌التحصیل شد. از جمله استادان وی در دانشکده می‌توان به بهرام بیضایی، هوشنگ گلشیری، شمیم بهار، گلی ترقی، میرفندرسکی، حمید سمندریان و داریوش آشوری اشاره کرد.

سال ۱۳۶۲ همراه بود با اجرای اولین کنسرت رسمی صدیق تعریف و ارایهٔ اولین آلبوم موسیقی او به نام "چاووش ۱۰" ( که امروزه با نام به یاد طاهرزاده در دسترس است) در دستگاه سه گاه با همکاری گروه‌های شیدا و عارف به سرپرستی محمدرضا لطفی که شامل بازسازی یکی از آوازهای طاهرزاده بود.

وی در سال ۱۳۶۴ چند تصنیف کوتاه بر روی رباعیات ابوعلی سینا در سریال ابن سینا با آهنگ سازی فرهاد فخرالدینی اجرا کرد.

یکی از به یادماندنی‌ترین بخش‌های سریال امام علی (ع) بدون شک موسیقی آن بود که تصنیف این اثر را صدیق تعریف اجرا کرد که بسیار مورد استقبال هم قرار گرفت.

آلبوم «عارف شیدا» منتشر شده در سال ۹۴ هم یکی از آخرین اثرهای صدیق تعریف است.  تعریف از سال ۶۴ تا هم اکنون به تدریس و تعلیم آواز ایرانی مشغول است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۱۵۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان